De patenten van Nomos

Op Watches en Wonders toonde Nomos een prachtige nieuwe Metro. Tussen de gebruikelijke klopjes op eigen schouder, ging het in de PR-praat veel over “the unique patented ring date”. En die ring date is mooi, maar is ie ook “unique”?

Mijn Swatch Spot Flash (ref GB414) heeft ook een ring date.


(foto van swatch.com)

Wat vinden jullie, same same but uniquely different?

Neen.
Ik had 25 jaar terug een Camel Trophy met een soortgelijke datumring. Links op de foto:

Helaas is die verloren gegaan bij een inbraak.

1 like

Hij is mogelijk uniek in die zijn dat de datum getoond wordt tusen de (rode) indicaties in.
Kennelijk voldoende anders voor een patent.

Ik heb het heel anders begrepen: volgend mij is een van de hoofdredenen van het patent bij dit uurwerk dat de datum 2 richtingen op versteld kan worden ( dus je kan hem ook terugzetten van 7 naar 6 etc.).

Dit geld niet alleen voor de ring; ook de uurwerken met “gewone” datum maar zonder ring zijn gepatenteerd, dus denkt dat dat er los van staat.

Ik neem aan dat de genoemde Swatch en Camel dat niet hadden.

3 likes

Precies :+1:

2 likes

Vind het wel chique m, maar dat gemekker over patenten is ingewikkeld en lastig te doorgronden. Als er maar een nippeltje ergens iets anders zit kan men er een patent op aanvragen.

vind 'm wel super fris …

7 likes

Ik vind ook hem gaaf!

De Metro gangreserve gehad en die was me wat te klein en plat. Dit in 41mm is cool

Achterkant is misschien nog mooier :ok_hand:t2:

2 likes

Een patent (octrooi in het nederlands) gaat -altijd- over techniek en dus niet over design of functionaliteit

Het kan dus zijn dat dingen er op het oog hetzelfde uitzien maar technisch gezien (toch) verschillend zijn

Want dit lijkt er natuurlijk ook op:

Bij het toekennen van patenten vind er verder geen uitgebreide toetsing plaats of het al bestaat

Hooguit wat zoekopdrachten op google

Vandaar ook dat bedrijven regelmatig met elkaar overhoop liggen over de geldigheid van elkaars patenten

Heb er zelfs 2:

1 like

Wie heeft er van wie gejat?

Heel mooi die Metro! Met die lugs misschien nog wel te doen ook qua grootte, want het zijn geen kleintjes, die “updates” :blush:

Ik denk idd ook dat ze wel aan de ̶p̶r̶i̶j̶s̶ maat zijn :tired_face:

1 like

85 euro per millimeter diameter… die patenten moeten betaald geraken he :wink:

2 likes