De pin of het gat ? That's the question

Zo heb ik hier een Omega Seamaster De Ville uit 1967.
Met het beroemde 560 uurwerk.
Er zit speling op de rotor.

Betekent dat nu dat ik de rotor moet vervangen of het pennetje ?
Of allebei ?
Wat is meestal de oorzaak ?

Beide vervangen is gelijk weer zo begrotelijk…

Bas

Beste Baseman,

Met speling bedoelt u dus dat de rotor zodanig veel speling heeft (wiebelt) dat hij het uurwerk raakt. De reden is dan meestal een uitgesleten lager in de rotor, veroorzaakt door gebrek aan -speciale- olie. De lagerstift is zelden de oorzaak, al kan het geen kwaad deze met een loep te inspecteren op zichtbare slijtagesporen (de glijvlakken dienen spiegelglad te zijn).

Is er alleen sprake van enige axiale speling (is overigens normaal) en sleept de rotor in de laagste positie toch over het uurwerk, dan is de rotor zélf verbogen en moet opnieuw gericht worden.

Succes,
Robbert