De postbode is geweest......................nieuwe aanwinst

De Postbode is geweest en gelukkig niet voor een blauwe envelop maar voor een pakketje en daar zijn we allemaal dol op, toch ?

Een tijdje geleden kreeg ik van een oplettend forumlid een linkje van een horloge met de vraag of dit niet iets voor mij zou zijn.
Dezelfde dag had ik al aan mijn echtgenote moeten beloven dat ik geen horloges meer zou kopen, althans dit jaar. Gelukkig is dit jaar nog maar een weekje of 5 a 6…dan kan ik er weer vol tegenaan :smiley: Maar…het bloed kruipt waar het niet gaan kan, toch ?

Uiteraard nieuwsgierig genoeg eens even de link geraadpleegd. Hmmm, ben ik zo doorzichtig en voorspelbaar ? Dat is inderdaad iets voor mij !!!

Ik wilde niet geven wat de verkoper MOEST hebben, maar om dan een belachelijk laag bod te doen vind ik niet passend, dus heb ik een bod gedaan, ongeveer 2/3 van wat ie moest hebben en dat was tevens het enigste bod.

Het heeft effe geduurd, maar plotseling kreeg ik een mail dat ik het horloge kon hebben voor mijn bod en vandaag was ie dus hier.

Een tijdje geleden kocht ik twee Marathon Navigators en deze bevallen samen met de Marathon SAR zo goed, dat mijn interesse van Toolwatch / Duikers ook een beetje de Militaire kant op gaat.

De marathon Navigators zijn van composiet materiaal, staal heeft toch nog altijd mijn voorkeur en zo valt alles op zijn plaats.

Dit is een militair horloge, namelijk een " Adanac " uit 1986. (Canada, andersom geschreven, heet dat niet een anagram ?)
Ik heb me nog niet geheel in de historie en herkomst verdiept maar wist wel dat dit wel geliefde en gezochte horloges zijn. Echt zeldzaam zijn ze niet, alhoewel ook niet echt alledaags.

Qua kast zijn ze er in 2 types met minimale verschillen, de een dateert uit 1986, de ander uit 1988. De Marathon Navigator Re-issue uit 1990/91 is afgeleid van dit model, maar schijnt dan weer geen schroefkroon te hebben

Ok, genoeg geouwe&*^% !! De foto’s:

Het eerste wat ik altijd doe met een horloge wat hier aankomt is: Schoonmaken !! En dat was ook wel nodig, gelukkig kwam er iets moois onder het vuil uit.

Springbars kunnen niet gedemonteerd worden, zgn: Fixed Spring Bars. Standaard verhaal bij militaire horloges.

Het lichtgevend materiaal is zo goed als dood. Het is verkleurd naar geel, maar ik vind het wel mooi.

Door een serviceluikje kan gemakkelijk de batterij vervangen worden, Yep, het is helaas een quartz. Automatische militaire horloges zijn zeer zeldzaam, misschien ooit een automatisch uurwerkje erin zetten ?
Btw het luikje kan met een muntje geopend worden, in het gleufje zit nog wat vocht van het poetsen. Van de achterzijde is ook de A-symmetrische vorm van de kast goed te zien.

De draairing is 2 zijdig draaibaar en heeft 60 klikjes, voorzien van een GMT-bezel. Verder heeft het horloge een schroefkroon

Hier is ie samen met zijn opvolger, kast lijkt hetzelfde, de zwarte heeft echter een iets ander vorm aan de kant van de kroon. Beide zijn evengroot in diameter, alhoewel de stalen groter lijkt, waarschijnlijk optisch bedrog door de kleuren.

Nog effe wat andere foto’s ter vergelijk:


Originele extra lange band, om over een overall te dragen.

Ik draag hem nu sinds vanmiddag en ook deze is uiterst comfortabel. Zeer makkelijk afleesbaar en ik ben er blij mee.

Leuk! Fraai horloge hoor! Veel plezier ermee!

Ja, die is wel gaaf Lucien! Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd en veel draag plezier.

Mvg Dennis.

Militairy horloges zijn weer een heel aparte tak van sport. Ik heb ooit een Stocker&Yale Sandy 490 gehad. Heel basic, en ik was er snel op uitgekeken. Het was opvallend hoe gretig het horloge overgenomen toen ik hem te koop aanbood.

mijn review van de Sandy: http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/S&Ysandy.htm

gr,
Hans Mennink

Ik zeg nix meer. :smiley:
Behalve dan : van harte gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst!
En ik bied hierbij tevens mijn welgemeende excuses maar aan aan mevrouw lucien.

Groeten
Yaffle

Mooie klokjes Lucien,zo te zien zijn beide horloges gemaakt door de Gallet Watch Company.
één van de oudste zwitserse horlogemerken.
Gallet heeft veel van dit soort militaire horloges gemaakt in het verleden,
evenals niet militaire Chrono’s in verschillende uitvoeringen met name in de periode 1940-1970
een bekend anagram merk van Gallet is Racine Enicar

Groet André

Een mooie aanvulling op je eerdere aanwinsten: je krijgt al een echte collectie!

Veel plezier ermee!

Mooie klok Lucien, antieke kloken met Zwarte wijzerplaats zijn mijn favoriet.
Hanhart militaire chrono staat hoog op mijn verlangslijst, alleen hij is heel erg prijzig.

Heel veel draag plezier.
groet.

Yuen Tai

Van je mede-forummers moet je het hebben :smiley:

Gefeliciteerd Lucien, leuke aanwinst.

Ruud

Tips zijn altijd van harte welkom, yaffle (en anderen uiteraard)

Gelukkig knijpt Mevrouw Lucien wel eens vaker een mooi blauw oogje toe :D:D

Hoe het nou precies zit, weet ik nog niet. Maar het schijnt dat dit horloge door de Marathon Watch company in elkaar gezet is.

Tenminste als ik dit verhaal lees:
http://www.50717.com/us/adanac-01.html

Hoe dat nu precies met Gallet en Co zit ?

Dat Adanac schijnt een geintje te zijn van de Marathon Watch Company.
Op deze manier lopen de amerikanen (behoorlijke chauvinisten en patriotten) met “canada” op hun horloge, teminste in de spiegel.

Lucien, even gekeken wat die Marathon Watch Company nou precies verkoopt.
Nou, zo’n beetje alles wat je kan bedenken.
Het lijkt meer op een groothandel in alles en nog wat,

Deze Adanac horloges , zeker de kast en het uurwerk zijn ongetwijfeld door Gallet & Co gemaakt, dat staat immers gegraveerd in de kast,dit in opdracht voor Marathon Watch Co. die ze vervolgens niet onder hun eigen naam , maar onder Adanac verkocht heeft.

Dat Gallet deze horloges heeft gemaakt is zeker een plus, de horloges die onder hun eigen naam zijn verkocht staan hoog aangeschreven, en de vintage modellen brengen hoge prijzen op.

groet, André