We vierden nieuwjaar, laat maar niet vergeten, bij mijn broer zijn peter.
Het was lang geleden dat we daar nog eens waren geweest …
Niemand hier wist dus van mijn afwijking. En ik was niet van plan me op te dringen.
Maar wat later kwamen we toch tot dat onderwerp.
'Je bent dus geïnteresseerd in horloges … ik denk dat er nog één in de garage ligt … ’
Dit was voor mij het ‘gouden’ moment (Plaque G20).
Hier opende de wereld van de ‘vintage’.
Het is een oude Pontiac Palmarès Memodate. Verguld.
Helaas is er een barst in het glas … maar dat komt nog wel tot vervanging.
Het horloge was smerig, er hing “aangekoekt” vuil aan. En er waren zelf sporen van vernis …
Het horloge heeft een tijdje gelopen (ca. 2 dagen). Waarvan een dag polstijd
Maar na terug op te winden, kwam is het stil gevallen.
Ik trachtte het terug in gang te krijgen door tegen het centrale rad te duwen.
(Denk ik)
Het loopt even, en daarna valt het terug stil.
=> Ik denk aan een service …
Toch zou ik graag zelf ook wat aan een horloge kunnen doen.
Dus hier komt de hoofdvraag(en):
Wie zullen de aanbieders zijn van “horlogemakersgereedschap” op de Rikketik?
Ik zou namelijk graag hun website eens bekijken (als er al één is).
En is het aangeraden op een set OF kit te kopen?
Deze lijken me prijslijk. Maar als het mogelijk is om voor +/- €100 alles apart te kopen … (exclusief reinigingbad natuurlijk)
Ten laatste: Is een reinigingband een ‘must-have’? Zijn er ook andere opties?
Alvast bedankt!
ps Bedankt om de hele topic te lezen … en niet alleen naar de foto te kijken
ps2 Geef maar toe dat het mooi is … die Belgische kwaliteit …
Je zult alles apart moet kopen, maar dan ben je niet voor €100,- klaar (incl. reinigings spul) volgens mij. Ik denk dat je het horloge beter naar een horlogemaker kunt brengen.
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je wel wat tegen, niet al te duur. In Gouda, als ik me niet vergis.
Als je het weer helemaal netjes wilt hebben en zelf wilt gaan dragen, heb je om te beginnen wel wat kennis en vaardigheden nodig. Je kunt niet zomaar beginnen met het prutsen aan een horloge als je het nooit eerder hebt gedaan. Kans dat je onderdelen beschadigd is groot. Sowieso zou je dus moeten oefenen op een oud horloge wat in feite niet meer te redden is (kijk eerst maar eens of je, zodra alles uit elkaar ligt, je alles ook weer netjes in elkaar krijgt…).
Qua gereedschap is er wel het e.e.a. te koop. om zo’n horloge weer goed te krijgen het je naast schroevendraaiertjes o.a. ook loupjes, oliegevers, olie en vet nodig. Verder apparatuur als een schoonmaakmachine en afregelapparaat.
Wil je verder met je hobby, kan het zinnig zijn een cursus te volgen en de nodige gereedschappen en apparatuur aan te schaffen. Anders is een complete beurt bij een goede juwelier een beter idee.
Ik dacht dat deze handelaar op de Rikketik stond …
Hier kan je ‘Werkzeug-sets’ vinden voor 60 euro …
Is dit genoeg voor een ‘amateur’ voor simpele werkjes. Zoals in de post van Morse.
Wat ontbreekt kan ik dank apart bijkopen.
die Morse heeft met zijn post al veel huwelijken verwoest vanwege het aanzetten tot excessief ge-hobby en gesleutel van (vooral) manlief.
welkom bij de club! ik ken het gevoel van “dat wil ik ook!”
ik ben mijn lijstje aan het maken voor de rikketik.
wat prijzen van bkwatch, cousinuk, watch-tool.dewatchtools.co.uk jeddeloh erbij gezet. ik ben benieuwd hoe goed ik op de rikketik kan slagen, ik vermoed dat het op internet goedkoper is.
wat ik nog niet weet welke olieen ik moet kopen voor mijn Seiko’s uit de jaren 0 (gewone, geen chrono’s)
oh, en op ebay.de zijn er soms "ultraschall"
reinigers te scoren voor 10 EUR.
Mijn ervaring daarmee is dat het weggegooid geld
is. Je moet volgens mij wel heel veel geluk hebben
om een goede utrasone reiniger te pakken te
krijgen voor 10 euro!
Die goedkope dingen trillen maar wat, en doen
verder niet veel helaas.
geluk is met de dommen.
er zijn op ebay.de refurbished handelaren. dingen voor een tientje scoren doe je alleen op donderdagochtend om half 9 of zo
maar of het ding goed is: weet ik niet, ik weet niet hoe ik een vergelijkende test kan doen. iemand een idee?
hij doet wel iets: als ik een bandje eringooi met goede prof. ultrasoonreinigingsvloeistof (veel beter dan afwasmiddel, huishoudreiniger etc. ) zie ik het vuil eraf"wolken" , en zie vaak bubbels over de oppervlakken heenstuiteren. bandjes zijn na 2-3 rondjes van 3 minuten schoon. schoon genoeg in ieder geval.
kijk, goede spullen zijn hun geld waard. maar het is vaak moeilijk merknaam en prestatie uit elkaar te houden. tips zijn altijd welkom.