Helaas was ik van de stalen band een originele springbar kwijt. Hence the name…
Andere springbar gepakt maar dat was geen hele beste voor mijn gevoel. De originele springbars van de leren band passen niet door de stalen band.
Dus naar de horlogemaker voor wat springbars, aldaar meteen maar even gevraagd of die ook op de timegrapher kan. Aangezien het horloge nieuw is van 3 jan dit jaar en nu goed is ingelopen wilde ik weten hoe die het doet. Ik vind hem met mijn draagwijze met ongeveer +10 p/d te snel lopen.
Nu heb ik mijn horloge terug gekregen van iemand die enkel in de winkel staat en er verder weinig over kon zeggen. In ieder geval niks abnormaals maar mijn vraag aan de kenners die dit weten te interpreteren.
Is dit goed/netjes? Of zou dit nog wat beter kunnen?
Lijkt mij dat 'ie met +10 gemiddeld een beetje te snel loopt. Ik zou hem laten afregelen. Maar ik heb ze het liefst op of rond de 0 seconden, wat natuurlijk helemaal niet lukt bij een automaat…
Over de individuele getallen op de uitdraai heb ik geen mening, simpelweg omdat ik niet weet of dat goed of fout is. Heb zelf een soortgelijk printje gehad bij het afregelen van mijn Omega, dus wellicht dat André (@Horloge24) er iets zinnis over te zeggen heeft. Zit een Sellita of ETA in de Sinn toch? Kun je door iedere kundige horlogemaker laten afregelen volgens mij…
Klopt en had ik ook meteen kunnen laten doen maar dan vervalt de garantie. En aangezien ik hem anders op eigen risico en kosten heen en weer naar Sinn moet sturen wilde ik eerst weten of dit goed is of niet.
Ik draag hem nooit de hele dag namelijk waardoor het ook kan zijn dat het niet helemaal klopt. En als ik hem niet draag zit hij niet op een winder en ligt dus gewoon face up.
Dat heb ik dus ook het liefste en heb er zat gehad die zo uit de doos op een ongeveer 3 sec per week in de plus liepen. Dat zou ik met deze ook willen.
Getalletjes zijn best oke. Amplitude wel iets lager dan ik zou verwachten van een gloed nieuwe Zwitser/Duitser. Het is wel prima maar met room for improvement.
Te hoog is niet goed en te laag ook niet. Dit valt in de prima range maar had het wat hoger verwacht. Maar het kan ook aan de instelling van de timegrapher liggen dat hij wat hoger of lager uitvalt. (de juiste lift angle). Dus nog een slag om de arm wat dat betreft. Ampltiude is niet af te regelen. Na een goeie service gaat de amplitude weer omhoog maar dat is zo te zien nog niet nodig hoor De beat error en daily rate zijn wel af te regelen.
Ah, dank voor de uitleg.
Het valt mij wat tegen in vergelijk met andere ETA’s die ik zo uit de doos op ongeveer + 3 tot 5 seconden per week in de plus had.
Dat waren nog mindere uurwerkjes ook, dit moet een top grade zijn en daar had ik meer van verwacht.
Maar goed, slecht is het niet en valt allemaal binnen de specs. Ik zou het alleen wat preciezer willen zien. Ik kijk het nog maar even aan of er wat veranderd en anders maar naar Sinn sturen.
Die loopt wat netter op +5 maar moet nog wat inlopen dus zal nog wat zakken. Dus die zal verder goed zijn.
Haha, ja terechte opmerking. Wat mij er vooral aan stoort is dat een Steinhart uit de doos gewoon op +3 per week loopt. Heb je een Sinn met top-grade uurwerk en zit je binnen de specs maar gewoon minder accuraat.
Het is meer omdat ik weet dat het wel kan dat ik het ook wil en daarbij het gebied binnen de specs te groot vind.
Waarom zou iets na inlopen langzamer gaan? Kan me even gemakkelijk voorstel dat hij sneller zal gaan
Zoiets doet me altijd een beetje denken aan de serie “Are You Being Served” wanneer ze iets niets passends verkochten. Dan werd de klant altijd verteld zich geen zorgen te maken want “They’ll ride up with wear”
Amplitude waarden zijn prima, veel hoger zie ik ze liever niet en dat ivm het inlopen van de automaatveer in de trommel. De frictie zal in de loop van de tijd iets toe nemen en daardoor ook nog een iets hogere amplitude.
Ook is niet duidelijk of het horloge volledig opgedraaid is en welke ankerhoek er ingesteld is. Standaard staan de meeste afregel apparaten op 52 graden maar dit kaliber moet waarschijnlijk op 51 graden parameter ingesteld staan. Mocht de meting met 52 graden uitgevoerd zijn dan is de werkelijke amplitude nog wel lager dan aangegeven. strook geeft over de ankerhoek [ lift angle ] geen info.
Maar zie op de achtergrond Triade en hun horlogemaker heeft zeker de juiste kennis in huis
Bovenstaande info is zeker erg belangrijk en van grote invloed op de gang nauwkeurigheid. De meeste fabrikanten regelen een uurwerk af in vol opgedraaide staat. Het beste is vol minus 0,5 uur lopen en dan nog eens na 24 uur. Dit geeft een betrouwbaar resultaat.
Als het binnen de specs valt is het prima, toch? Je hebt gekregen waar je voor betaald hebt
Sinn zal niet goedkoop zijn om het een paar seconden per dag langzamer te laten lopen, denk ik. Heb je het in totaal tenminste 8 weken fulltime gedragen?
Zo om en nabij wel ja. Maar daarom kijk ik het nog wel even aan, misschien nog niet geheel ingelopen.
Hij is al trager gaan lopen gelukkig.
In het begin schommelde ik tussen +13/20 per dag.