De te stugge Rus… Vostok 2209 restauratie poging

Even een topic over mijn poging tot restauratie van een erg vieze Vostok 2209.

Wat indrukken van de viezigheid:

Helaas waren er wel wat onderdelen om te vervangen:

De balans leek wel in orde, maar roteerde maar een graad of 60. Deze vervangen voor een modernere balans.

De wijzerplaat was erg vettig. Bij het schoonmaken was de opdruk niet meer te redden. Dus dan maar creatief met verfpennen. Vind het zelf wel erg grappig doordat de uurmarkers groeven zijn, maar prefereer toch meer een mooi patinaplaat.

Helaas 1 onderdeel niet vervangen waardoor het tijdverzetten heel stug bleef gaan en dat alle tandwielen mee draaide bij het tijdverzetten snapte ik niet helemaal…

Totdat ik dit tandwiel ging vergelijken met een van een andere 2209… die blijken los van elkaar te moeten kunnen draaien, maar zat helemaal vast.
Hierdoor het kleine tandwiel wat vervangen was wederom kapot gedraaid… helaas

Gelukkig heb ik nog 2209 uurwerken op reserve dus hopelijk heb ik binnenkort een net lopende Vostok 2209 met custom wijzerplaat.

12 likes

Lekker bezig.

Groeten van z’n neef :grin:

4 likes

Daar is tie weer! Ik miste hem al! DE custom wijzerplaat!! :+1:
Let op Bram. :blush:

Mooie uurwerk fotoos. :+1: Succes met de restauratie, niet het makkelijkste uurwerk begreep ik van André.

2 likes

Dit is wel patina club voor gevorderde! Prachtig. Je ziet nog net genoeg van de aangetaste cijfers.

2 likes

Thanks. Wou het nog wel een beetje subtiel houden.

Dus deze is zo gemaakt en niet een gelukstreffer bij waterschade?

1 like

Yes. Zelf gedaan. De kast heb ik uit elkaar gehaald en een paar keer rood gloeiend gestookt zodat ie er wat gehavender uit kwam te zien. Icm met wat krassen van het werk is dat wel mooi geworden.
De wijzers waren nieuw en heb ik zelf vernaggeld met een kniptang en voor de wijzerplaat heb ik zelf roest gemaakt en dat erop gesmeerd.

2 likes

Ik ben het even kwijt 2209 is weer een tijdje geleden.
Maar volgens mij kan dit wel uit elkaar gehaald worden.
Reinigen en smeren zou het gewoon moeten oplossen.
Ultrasoon en als dat niet werkt badje met zeep en verwarmen.
Beetje smering en weer in elkaar zetten.

1 like

Volgende 2209 zal ik er extra op letten.

Nou, dapper hoor Bram! Goed bezig! Daar was heel wat mis mee… Ben benieuwd naar de afloop!

1 like