De Tijdmeester

Ik probeer al 3/4 jaar het cursusboek ‘De Tijdmeester’ van Zadkine in handen te krijgen om mij eens meer te verdiepen in horloge-uurwerken. je kunt hem nl ook particulier bestellen. o[p dit moment hebben ze geen boeken meer liggen; er moeten nieuwe gedrukt worden. Echter door personele problemen, en drukker-problemen duurt het eindeloos. Kan iemand mij helpen aan een (oude) versie. Wellicht zijn er alternatieven voor een studieboek om meer te leren over uurwerken.
Graag advies?
bert wibbens

Beste Bert,

Atelier “De Tijdmeester” in Amsterdam aan de Brouwersgracht wordt gedreven door Joop Gerritsma. Joop is één van de twee leraren die de lesboeken “De Tijdmeester” herschreven hebben (samen met Machiel Kalf. Joop is leraar grootwerk bij Zadkine en Machiel leraar kleinwerk.)
In zijn atelier zijn deze boeken aanwezig. In zijn atelier staan ook werkbanken waar hobbyisten aan hun eigen klokken of horloges kunnen werken onder begeleiding van Joop.
Indien je de boeken daarvoor wilt inzien denk ik dat dat mogelijk zal zijn. Zijn telefoonnummer is in de gouden gids of het telefoonboek te vinden.

Als je de boeken op internet aantreft let er dan goed op dat de tekst “De Tijdmeester” op iedere pagina als een soort watermerk over de tekst heen is gedrukt. Is diet niet het geval dan heb je de oude boeken te pakken. Deze zijn zoveel verouderd en onjuist dat ze niet meer bruikbaar zijn voor de horlogemaker. Schaf deze dus liever niet aan.

Met vriendelijke groet,
Henk Werner

beste Henk,

bedankt voor dit advies! overigens heb ik sinds februari dit jaar contact met Mw. De Maat van Zadkine. er lijkt weer een nieuwe druk te komen van De Tijdmeester.

hgr. bert

Hoi,

Ik heb hier de cursus liggen, misschien heb je er interesse in.

Chris

beste chris,

Geweldig! waar bestaat het cursus-materiaal uit? nog belangrijker: wat vraag je er voor; en hoe zullen we het verder regelen? heb er veel belangstelling voor, omdat ik meet wil weten over uurwerken.

hgr. bert

chris,
nog een vraag: is ‘De Tijdmeester’ in de boeken als een watermerk over de bladzijden gedrukt? dit zegt iets over de druk, of het geen verouderde versie is.
hgr. bert

Hoi,

Het is inderdaad met "de tijdmeester"als watermerk.
Ik geloof dat het 3 A4 mappen bevat, het ligt bij m’n moeder, morgen ga ik er heen dan kan ik wat meer informatie geven.
Ze heeft wel gezegd dat bij de eerste bladzijden met een fluoriserende stift is gemarkeerd, en dat de nieuwprijs bij de 1000 gulden was.
Maar donderdag weet ik meer, dan laat ik nog wel wat weten.

Chris

Hoi,

Ik ben vandaag bij m’n moeder geweest en heb wat foto’s genomen van de cursus, als je wil stuur ik ze naar je toe , op de voorkant van de mappen staat ook op waar het over gaat.Ze wil er ongeveer 400 euro voor hebben…

Christine

De drie mappen van “De Tijdmeester” zijn weer op voorraad bij Zadkine in Rotterdam. Uiteraard helemaal nieuw. Maar het cursusmateriaal is wel een kopie van het origineel. Er worden er tegenwoordig te weinig verkocht om opnieuw te laten drukken. Vraag naar Gonda de Maat, die weet er meer van.
Groet,
Henk