De toekomst van Quartz in tophorloges

Duidelijk is dat er relatief weinig quartzhorloges worden geproduceerd door merken als Omega, Breitling, noem maar op. Veel merken hebben zelfs helemaal geen quartz (Rolex, Blancpain, Patek Philippe)
Dat automatische uurwerken voordelen boven quartz hebben, is een feit, maar andersom is het toch zeker ook zo.
Ik heb in een juwelier eens gevraagd wat zij denken over de toekomst van quartz in tophorloges; “Het zal blijven bestaan.”

Hoe denken jullie daarover?

denk dat het er wel uitgaat. Quartz zal wel blijven bestaan in de aansturing van de frequentie van het uurwerk. Maar de kwarts met batterij zal er denk ik wel uitgaan, we gaan naar veel milieu vriendelijkere toekomst toe met alternatieve energie bronnen en dergelijk, een batterijtje voor in een horloge past daar totaal niet bij.

Ik denk dat de Ecodrive de nieuwe standaard gaat worden.

EcoDrive is inderdaad een mooie stap maar er zit nog steeds een batterij in. Dus het blijft gewoon een quartz met batterij.

Ik denk dat de quartz zal blijven bestaan maar dan met mileuvriendelijke batterijen. Zoals een batterij op alcohol bijvoorbeeld. Of toch een EcoDrive principe met een condensator. Maar lijkt me niet dat de quartz geen toekomst heeft.

Kleine kernreactor zal ook wel grappig zijn. En dan met een glazen achterkant waar je de kern kan zien gloeien. :smiley:

wegens het natuurbeleidt schoner en beter we op zonneerergie
zullen overgaan batterijen vervuillen alleen maar

@diabloNL:
Met een stoomturbine/generator combinatie in nano techniek er aan gekoppeld.

Dat is dan echt weer iets voor de highend horlogerie:)

Nee, zonder dollen, ik denk dat de echte highend merken het overwegend op mechanisch houden. Met steeds meer innovatieve (productie)technieken en materialen, maar dat quartz en radiocontrolled zeker zullen blijven, anders waren ze er al niet meer.

Mijn beste,

Geen idee, althans niet op feiten gebaseerd.
Maar volgens mijn handelsinstinct zullen er altijd horloges op de markt gebracht worden welke qua prijs, voor een habbekrats, verkocht zullen worden. En ik hóóp met een knipoog naar het milieu, maar of de heren fabriekanten zich daaraan storen……….

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik ben het met Dreski eens. Ik denk dat ‘Eco-drive’ de toekomst heeft. Niet bij liefhebbers zoals ons, maar wel bij de grote massa. Voor de liefhebbers zal het meeste toch voor automaatjes gaan.

Of de zon moet doven…:wink:

We hebben ook nog kinetic he. Dat is eigenlijk het beste van beide werelden.
Radio controlled kan ook prima via eco-drive, of solar power zoals het bij andere merken dan citizen heet. Uiteindelijk zullen denk ik alleen heel dure en heel goedkope quartz horloges overblijven.

Quartz zal altijd blijven is mijn mening. Er zal altijd een vraag blijven naar goedkope horloges en dan is quartz het aangewezen horloge.

Wellicht dat eco-drive, solar of kinetic nog verder markt veroveren. Hier is immers geen directe batterij wissel meer voor nodig en dat heeft voordelen.

Ahum, ik was onlangs bij Freddy en toen vertelde ie me over een batterij die hij had moeten bestellen voor een Seiko (Kinetic dacht ik ).

Hij zei me dat “zonder batterij” een fabeltje is: immers in een eco drive of een kinetic zit toch ook een soort “oplaadbare batterij”, want die moeten hun kinetische energie of hun zonne-energie ook toch ergen kunnen opslaan ?

Wel, je zou dan steil achterover vallen als je wist wat DIE batterijtjes dan kosten…;

Natuurlijk moeten ze niet zo dikwijls vervangen worden, maar volgens mij zijn ze in kostprijs zeker NIET goedkoper dan jaarlijks een batterijtje te vervangen.

Enig voordeel is dat je ze minder frequent moet openschroeven.

Omega had ooit de zogenaamde ‘Omegamatic’ in hun Seamaster-serie zitten, wat hetzelfde principe had als de kinetics die we nu van Seiko kennen. Jammer dat het niet goed aansloeg bij de horlogeliefhebbers, maar ik vind het erg jammer dat er geen enkel topmerk zoiets heeft. Wat is er nou beter dan de combinatie van de nauwkeurigheid van een quartz, met een mechaniek dat ervoor zorgt dat je vrijwel nooit je batterij hoeft te vervangen?

Quartz horloges vormen altijd nog voor verreweg de meeste aantallen verkochte horloges, ondanks de opleving van mechanische horloges.

Als we over de merken in het hogere segment van de horlogerie praten, dan lijkt het wel of de quartz horloges een beetje het ondergeschoven kindje (geworden) zijn. Vreemd is dit niet… Als je nieuwprijs van een quartz horloge van bv Breitling afzet tegen de nieuwprijs van een mechanisch horloge, dan kruipen die prijzen behoorlijk naar elkaar toe.

Een Omega X-33 Speedmaster Professional bijvoorbeeld was duurder dan de alom bekende mechanische Speedmaster Professional. Mijn juwelier schudde zijn hoofd toen ik hem mijn (eerste generatie) X-33 liet zien. Veel te duur… Absoluut geen vraag naar.

En dat is toch niet terecht… het is een perfect horloge, in het quartz segment maken deze dure horloges op hun manier deel uit van de haute horlogerie.

Ik moet zeggen dat ik steeds meer geinteresseerd raak in de wereld van de HEQ (High End Quartz), ik heb dus de X-33, en er zijn er nog twee andere HEQ´s onderweg. Binnenkort hoop ik een vergelijk tussen mijn HEQ horloges te kunnen maken en die hier te kunnen voorstellen.

RogierJ heeft volkomen gelijk als hij zegt dat quartz ook voordelen boven mechanisch heeft.

Mooi stuk Hans!

Nu maak je me toch wel nieuwsgierig aangezien ik ook een kinetic heb.

Wat kost zo’n batterij dan? En wat is de verwachtte levensduur van een batterij van een kinetic?

wat is er onderweg Hans ? werk van Citizen of Seiko ? of toch weer Omega ?

eric128 Schreef:

Nu maak je me toch wel nieuwsgierig aangezien ik
ook een kinetic heb.

Wat kost zo’n batterij dan? En wat is de
verwachtte levensduur van een batterij van een
kinetic?
Ik dacht dat het een condensator (‘capacitor’) heette waarin de door beweging opgewekte spanning werd opgeslagen, maar ik ben geen Seiko expert.

NB http://www.ofrei.com/page953.html lijkt mijn vermoeden te bevestigen en die site vermeldt ook prijzen. De echte kosten zullen wel in het werk zitten, zoals vaker.

Sommige mensen durven en kunnen het schijnbaar zelf ::o:
http://www.pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS%2026%20Seiko%205M42-OL68%20R2%20Capacitor%20Change/WS%2026%20How%20to%20change%20the%20capacitor%20of%20a%20SEIKO%205M42%20Kinetic.htm

En anderen hebben daar weer info over:
http://www.broadbandreports.com/forum/r18725394-Seiko-watch-capacitor-upgrade

Interessant .
Ik vond de benaming “condensator” al eigenaardig , omdat die maar een heel kleine lading kan opslaan , die te weinig is om een horloge een tijdje op te laten lopen.
Maar het is dus een oplaadbaar batterijtje .Nu lithium en vroeger een andere samenstelling .
Als ge vertrouwd zijt met het vervangen van batterijtjes is het eigenlijk niet echt moeilijker dan dat . Er zijn horloges waar ge meer dan 2 vijsjes en een isolatieplaatje moet losmaken om een batterijtje te vervangen.
Zolang je geen vijsjes losmaakt waar nog druk van een veertje opzit , om u nadien af te vragen naar waar het vijsje gevlogen is ,is dat wel te doen :slight_smile: