De twijfel slaat weer toe...herkenbaar?

Ik heb een leuke collectie, waar ik vollop van geniet. Veel verschillende horloges, maar het is een feit dat sinds ik de SND heb, er niet vaak wat anders om de pols komt. Zit er nu aan te denken om 4-5 klokkies te verkopen en een mooie day date of datejust daarvoor in de plaats aan te schaffen. Dan heb ik dus 2 ‘high-end’ horloges met wat ‘klein spul’ er naast. Of zal ik vasthouden aan de brede collectie die ik nu heb? Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?

Ligt eraan welke horloges je hebt liggen. Ik heb momenteel een 116610LV en ook een 1601 Datejust. Heb de DJ nu een aantal dagen om de pols, en moet zeggen dat hij me enorm kan bekoren.

Hier even een foto van de vorige eigenaar. Alle lof gaat naar -dvh- voor deze super foto’s.

Ik zelf ben, na behoorlijk wat geflipper, voor de eerste optie gegaan.

Op korte termijn komt er nog wel een Pelagos. Deze zal door de week worden gedragen (afgewisseld met de P1lot One).

Voor de weekenden heb ik nog 2 horloges die bij alle activiteiten gebruikt kunnen worden… 4 in totaal dus.

Ligt inderdaad aan de collectie.
Als deze breed is met veel verschillende soorten horloges dan zou ik niet teveel uitdunnen.

Soms is minder meer omdat je dan meer exclusiviteit hebt maar die keuze is persoonlijk.
Ik vind persoonlijk 3 tot 5 horloges meer dan zat. Die kunnen al heel divers zijn.

Hoe meer variatie horloges je hebt hoe meer je
"vergelijk" hebt, je kunt met het regelmatig
wisselen van horloge perfect uitvogelen
wat je belangrijk vind aan een horloge
en bij welke situatie,
ook zul je merken dat je smaak met de tijd gaat veranderen en dat je bijvoorbeeld opeens dat kleine formaat / gele wijzertje of titaan bandje wel gaat waarderen.

m.a.w. zodra je je in jaren opgebouwde leerproces
de deur uit zet, kun je daarna weer helemaal overnieuw beginnen met miskopen doen voordat je er achterkomt dat ook op high-end horloges wel wat valt op te merken.

Veel succes met je keuze

grt. Gerard

Ik ben ook van veel grut naar een paar knallers gegaan en ik heb er geen moment spijt van gehad. Hoe minder klokjes je hebt, hoe meer je ze waardeert.

Het voordeel van een grote verzameling goedkopere horloges is dat je zo leert waar je smaak ligt. Als je dat eenmaal weet, kun je op basis daarvan je collectie stap voor stap inruilen voor een hoger segment.

Hier momenteel ook twee wat duurdere horloges en wat klein spul ernaast. Dat bevalt op zich goed, al zou ik, als er weer wat meer middelen zijn, de bovenkant van de collectie weer wat uitbreiden. Uiteindelijk geniet ik op de een of andere manier toch meer van bijvoorbeeld een speedmaster dan van de combi t-touch/seiko/noem het maar… Puur persoonlijk natuurlijk.

Ik twijfel soms ook om de huidige acht klokjes om te ruilen.
Hiervoor zou ik gemakkelijk een of twee high end horloges kunnen kopen!
Ben alleen bang dat dit gaat vervelen en ik vind het veel te leuk om wekelijks een andere klok aan bod te laten komen.
Dus als ik het weer eens op voel komen…stilzitten en over laten waaien :smiley:
Mijn keus gaat dus voor mijn huidige collectie :slight_smile:

Zeer herkenbaar!

Ik voel dat er in mijn box ook weer een herschikking aan zit te komen!

Je moet uiteraard doen wat je zelf wilt, maar waar ik wel achter ben gekomen is dat ik bepaalde klokjes miste na de verkoop vaak door emotionele waarde.
Zo mis ik mijn magrette 2011 heel erg omdat dat mijn festival en vakantie klok was en had heel heel heel veel festival meegemaakt, best jammer dus.

Om met U2 te spreken,
I still haven’t found what I’m looking for.

Ik heb wel een rijtje Seiko’s maar die zijn te veel
value for money om ze weg te doen.
Dat schiet financieel niet op.
Maar er gaat zeker nog iets komen uit andere fondsen.
Dat houdt de zoektocht interessant.:slight_smile:

Grt.

Herkenbaar! Heb een hele zooi van de hand gedaan. Heb nu twee klappers en twee dagelijkse horloges. Beetje afwisseling maar niet teveel.

Omdat het rouleren eenvoudiger gaat, voel ik me ook minder “schuldig” dat anderen minder draagtijd krijgen. Eigenlijk wel relaxt zo.

Heel herkenbaar, ik draag 12 van de 14 “goedkopere” horloges niet meer en die mogen er binnenkort dus uit. Mijn droom is gewoon 4 of 5 grails, that’s all!

Bedankt voor alle reacties! Het sterkt me toch wel in het gevoel om de collectie wat uit te gaan dunnen. Binnenkort maar eens wat zaken gaan plaatsen op het verkoopgedeelte…

De vraag is inderdaad hoeveel horloges heb je daadwerkelijk nodig om een uitgebalanceerde collectie op te bouwen. Neem in ieder geval ruim de tijd en vermijd impuls aankopen. Dit om te voorkomen dat je snel gaat flippen. Wanneer je voor het hogere segment kiest zal het opbouwen langer duren (of je moet profvoetballer zijn ;)) Zelf zou ik in ieder geval een day/date, diver, chronograaf, gmt, en moonphase in mijn collectie willen hebben. Daarna zien we wel verder.

Ik hou persoonlijk van een brede collectie, maar kan me voorstellen dat het per persoon verschilt. Want ik moet toegeven dat een hele uitgebreide verzameling ook zo z’n nadelen kan hebben.

Ik zou eens rustig na gaan hoeveel je aan een klokje hecht en of je em dusdanig zou missen, dat je em terug zou willen. Daar tegenover weegt dan het plezier die je van een 2e high-end zou hebben. Welke kant van de weegschaal tilt zwaarder?

Ik merk persoonlijk wel dat sinds ik een omega en breitling in de collectie heb, ik steeds minder neig naar het pakken van een goedkoper horloge.

Ik ben nu iig goed aan het opschieten met het uitdunnen van mn modeklokjes (komt die FB verkoopgroep toch nog van pas)

Gezien de vragen over de collectie en wat er dan uit zou gaan (de moeilijke vraag), denk ik dat dit dan de collectie zou gaan verlaten omwille van de datejust:

Mark II met dlc coating:

De zwarte Breitling SOP:

Explore Duco40

De Biegert & Funk:

En misschien ook nog wel de Bulova Accutron:

En…misschien dan ook nog wel…(oeps):

Hmm, iedere keer als ik denk ‘ik ben er uit’ twijfel ik weer. Haha :slight_smile:

Oef dat zijn niet zomaar klokjes…

Erik de Gast Schreef:

Oef dat zijn niet zomaar klokjes…

+1