Het vinden van een veer voor sommige oude calibers blijkt een hele klus. Momenteel ben ik op zoek naar een goede vervanging voor een veer voor een Lemania caliber 3600 automaat.
Momenteel heb ik volgende gevonden:
Nu hebben beide verpakkingen verschillende specificaties, persoonlijk vertrouw ik meer op Quick Fit omdat deze de specificatie meekreeg van de fabrikant tov de Marco waar het om een handgeschreven notitie gaat.
Het vinden van een nieuwe veer die aan de specificaties voldoet blijkt niet simpel, steeds is er wel 1 van de specificaties die niet overeen komt met het origineel.
Nu is mijn vraag hier: moeten alle specificaties exact overeen komen of is een lichte afwijking toelaatbaar en zo ja, aan welke spec geef je dan de voorkeur (welke zijn de belangrijkste)?
Ik veronderstel dat bvb de dikte identiek moet zijn, anders past de veer niet in de veerton maar wat wat met de lengte? Als de originele veer 12,5 inch is, is 12 of 13 inch dan ook toegestaan?
De hoogte van de veer moet gelijk of iets lager zijn, met de andere maten kun je wat spelen. Maar zoals je zelf al zegt het is allemaal niet optimaal. Uiteindelijk kun je het gewoon proberen, als het uurwerk een mooie krachtige amplitude laat zien en niet gaat banken en je geen te korte gangreserve hebt dan is het gewoon goed.
Overbanking - Britse term, prellen - Duitse term maar ook in Nederland gebruikt. De amplitude is dan te groot, waardoor het horloge gaat “galopperen”. Levert een koddig, maar vrij lastig te fixen beeld op het afregelscherm op. Ankerpaletten uitschuiven d.m.v. verhitting en de juiste tools is de mooiste oplossing, dikkere olie gebruiken de minder fraaie. Of een ander (maar wel identiek) exemplaar anker proberen, als je dat hebt liggen…
Heb net recent mijn oude jeugdwekker teruggevonden, een Lumen. Was toen al best oud, ik schat hem op net naoorlogs, inwendige bel, en een regelpalletje van buiten bereikbaar. De bel-veer is een keer ingekort dus hij gaat maar kort af, maar dat dan wel zo luid dat het hele huis wakker is
Maar goed, die galoppeert dus ook direct na opwinden. Leuk om te horen, viel er altijd bij in slaap als scholier van een jaar of 7. Ondanks het galopperen liep (loopt!) hij best goed, minuutje fout per dag.
En dan gelijkzetten op de radio van mijn vader. “Konstanz, min twee” (dit herkent iedereen die vroeg genoeg geboren is)
glnds, super dat je zelf je Lemania’s renoveert!