Momenteel is mijn leven niet meer dan wachten… wachten op een stoffeerder die mijn Atelier van een vinyl vloertje moet gaan voorzien… wachten op de Spullen om het Internet op mijn nieuwe adres in orde te maken, wachten op werk om even wat munten te genereren voor de geplande start van mijn plannen voor de toekomst… wachten op beter weer zodat ik weer eens met de motor weg kan, wachten op de tr…ohnee… die rijdt hier niet…
en… omdat je ondanks je passie voor uurwerkjes niet het hele forum wilt volspammen… ga je wat anders doen… om later alsnog het forum vol te stampen met plaatjes en praatjes… DUS!.. Immers…
een goedkoop zakhorloge… messing kast met een chroomlaagje 't is een “familiestuk”, een tante droeg dit horloge altijd als ze in de tuin bezig was…
het horloge liep meer niet dan wel… en als het al liep… onregelmatig…
dus… om te beginnen eerst het deksel er maar even afgewipt… en we zien het al… een supersimpel uurwerkje… in een gestanst messing ringetje om het nog een beetje op zijn plek te houden…
Stap 1: de Tige eruitgehaald zodat…
Het uurwerkje uit de kast genomen kon worden…
het werkje maar even in de houder gezet… en we zien hier een klassieke wijzerplaat met romeinse cijfers… en ja… eigenlijk best wel fraaie wijzers… gewoon gestanst messing, met een emaille-achtige laag aan de bovenkant…
Wijzertjes voorzichtig afgenomen… papiertje erbij om de wijzerplaat niet te beschadigen
die wijzerplaat zat gewoon met dubbelzijdig tape vast… goed genoeg…
Leuk ook om te zien dat de wijzerstelling met een "cantilever"werkt… zoals vroeger wel vaker werd toegepast bij zakhorloges…
het werkje even gedemonteerd… rechts zie je de opwindveer, met een soort “oogje” eraan… door een schroevedraaier door de platine te steken, kun je deze opzij drukken, en zo de veertrommel makkelijk “ontwinden”… leuk! (tu)
aaaaach… een stiftankerwerkje… leuk…nog nooit eerder aan gewerkt… maar ééns moet de eerste keer zijn…
Alles is netjes schoongemaakt… zodat we de boel weer inelkaar konden gaan steken…
Maar… hier lopen we tegen een proble… ehh… uitdaging aan… om het werkje in elkaar te zetten moet een rad dat met as en al in de brug zit, onder een aantal andere raderen geschoven worden bij het monteren… lastig… op zijn gunstigst…
Maar…
Soms kun je een probleem oplossen door het om te draaien… dus… alle raderen in de brug gezet… en de platine erop gezet…ik kon zo de opwindveer ook makkelijk van een likje olie voorzien… 't horloge heeft een "open veerton"
één pufje lucht met het balgje was voldoende om het werk in beweging te zetten… dus het loopt soepeltjes…
Dan… het hele werk omdraaien… zodat de schroeven erin kunnen, en het werkje niet meer uit elkaar kan vallen. meteen in deze stand alle spilletjes een drupje olie gegeven… je ziet het… er zitten GEEN stenen in dit werkje. maar om elke spil zit een klein kuiltje in de brug, en in de platine… zodat de olie daar blijft waar het hoort…
dus, na het oliën van de achterkant… het werkje weer omgedraaid, de voorkant geolied, en de minuutpijp teruggeplaatst.
en de minuterie geplaatst.Tige er weer even in… op naar de volgende fase…
de spil voor de secondenwijzer grijpt aan op het grote rad achterop het werk…en die wordt op zijn plaats gehouden door een metalen lipje… met een klein kuiltje erin gedrukt… soort van verend axiaallager… ook daar een druppie olie in gedaan… schroefje erin… en dat borgt tevens de spil van de veerton…
dan… het Stiftankertje… gewoon uit één stukje messingplaat gestanst… met inbegrip van de veiligheidsstift… wel mooi gemaakt moet ik zeggen…
't Balansje erachteraan… drupje olie in de lagertjes en eerst de veerton een paar slagen gegeven, en een zwenkje aan de houder gegeven… de balans begon te draaien… schroefje vast…Mooi… ze loopt weer…
Nu heb ik nog geen afregel apparaat… maar wel een applicatie op mijn telefoon… ik weet niet hoe zuiver die Applicatie is…maar… Horizontale stippellijntjes… dat zien we graag natuurlijk… het gemeten tikgetal zou nominaal 9000 moeten zijn… en daaar zit ik 1.2 tikken per uur onder… dus… op 18000 zou dat -2.4 slagen/h zijn… voor een stiftankertje?.. me not worry… ech nie…
juist. Urenrad erop…(met veertje, niet op de foto… maar niet vergeten!)
een paar verse stukjes kleefband erop… wijzerplaatje weer netjes in het midden… en dan…
de wijzers er weer op… Urenwijzer was geen probleem … die klemde lekker… maar de minutenwijzer niet… die lazerde er bijna meteen weer af… da’s nie goe… dus… “krimpen” we’t naafje even met een Pinvice…
Zo… die zit ook weer als een huis…
de secondenwijzer was een weinig verbogen… die is met een pincet netjes gericht, en weer gemonteerd… INkasten… Case closed…
Dus… even een stilleventje ter afsluiting… het Horloge in de zelfgebouwde kast houder, de zelfgemaakte uurwerkhouder er naast…met de zelfgemaakte Titanium pincet op de voorgrond… het ronde tooltje is mijn wijzeropzetter… gemaakt van een handvat van een hobbymesje, en een messing buisje.
dank voor’t kijken…