Als je horloge om je schrijfhand draagt kan dat niet handig zijn. Nu ben ik links en draag m links maar weet dat veel mede-linkshandigen in mn kennissenkring hem rechts dragen. Bij veel schrijven doe ik mn horloge liever af.
het schijnt met vroeger te maken hebben met het opwinden van de kroon. Daarom links dragen, maar ben linkshandig en draag rechts. En wel om de rede dat anders de kroon gaat irriteren op mijn hand. Ik heb ze vrij laag op de pols.
Als je horloge om je schrijfhand draagt kan dat
niet handig zijn. Nu ben ik links en draag m links
maar weet dat veel mede-linkshandigen in mn
kennissenkring hem rechts dragen. Bij veel
schrijven doe ik mn horloge liever af.
Ben linkshandig en droeg altijd mijn horloge rechts i.v.m. schrijven. Maar tegenwoordig schrijf ik amper nog in deze digitale periode en ben mijn horloge links gaan dragen. Heel soms wissel ik nog wel eens, gewoon zomaar.
Ok, ik had dit nog niet opgezocht. Maar als ik zo snel even kijk in deze topics, wordt het waarom ook niet echt beantwoordt.
Is er dan echt geen mooie mytische reden waarom een horloge voornamelijk links gedragen wordt? Is het echt alleen maar een praktische reden? Omdat het makkelijker is i.v.m. de kroon, of met het schrijven etc.
Ik ben linkshandig en schrijf de hele dag (middelbare school, dus je hebt weinig keuze), maar desondanks draag ik mijn horloges gewoon links. Heb ze vroeger wel altijd rechts gedragen, maar na verloop van de tijd ben ik geswitched. Dit kwam doordat destijds een vrouw bij een juwelier mij vertelde dat horloges rechts dragen ‘fout’ was, en ik ze absoluut links moest dragen wilde ik serieus genomen worden. Jong en ontwetend als ik was heb ik haar advies aangenomen en inmiddels weet ik niet beter
Als je horloge om je schrijfhand draagt kan dat
niet handig zijn. Nu ben ik links en draag m
links
maar weet dat veel mede-linkshandigen in mn
kennissenkring hem rechts dragen. Bij veel
schrijven doe ik mn horloge liever af.
Een horloge met de kroon aan de “gewone” kant zal, indien rechts gedragen, de rand van je manchetten van je overhemden gaan beschadigen. De kartels op de kroon werken dan als een kleine rasp.
Probeer eens een dag je horloge aan de andere pols te dragen.
Als ik dat doe merk ik dat dat heel onprettig is. De band gaat knellen.
Ook zit het horloge dan vaak in de weg.
grt
Peter
Zou het zo zijn dat het alleen om de zogenaamde schrijvers gaat?
Ik denk dat het eerder re maken heeft met de handenarbeid die men verricht.
Als men rechtshandig is worden de meeste dingen dus met de erchterhand gedaan.
De zwaarste schokken en bewegingen komen dan het meeste voor bij de rechter
arm/hand. Dus is het ook voor het klokje beter om het dan aan de linker arm te dragen.
Vandaar dat de opwindkroon aan de rechterzijde van het horloge zit. In het grijze verleden
bestonden er geen!!! linkshandigen. Dit werd hen op de lagere school al verboden
(hoe heeft het ooit zo kunnen zijn).
De mens die met de linkerarm/hand werkt zal het dus veelal rechts dragen.
Dit geldt ook voor de omtrek van de pols. Een rechtshandige zal een iets grotere
polsomtrek rechts hebben dan links en andersom.
Ik ben rechts en gebruik dus ook die voorkeurshand om het horloge om mijn linkerpols te doen. Ik ben simpelweg met links niet handig genoeg om mijn horloge om mijn rechterpols te doen zonder er als een stuntelige mongool uit te zien.