De vraag van vandaag: duiken met je duiker?

Duiken met enkel een duikhorloge en de kaart met de tabellen is niet meer van deze tijd.leuk om het “duikgevoel” te krijgen, maar zonder duikcomputer wordt het een linke zaak. Dus: leuk om mee te nemen maar denk om je computer. :ok_hand::ok_hand:

3 likes

Ik vind blind vertrouwen op electronica nog altijd een linke zaak. Als die het opgeeft ben je de klos. Sowieso verlies je de kunst om nog te werken op de oude, veilige manier als backup als je het nooit meer oefend (wat meer en meer gebeurt). Ik duik ondertussen al een dikke 10 jaar niet meer maar heb nooit met een echte duikcomputer gewerkt, wel een bottom timer met horloge en analoge dieptemeter als backup.

Ik zie dat ook regelmatig met gebruik van gps of smartphone voor plaatsbepaling. Als de batterij leeg is weten mensen niet meer waar ze zijn en kunnen nog amper een kaart lezen.

4 likes

Je duikt sowieso met 'n buddy, dus gewoonlijk 2 duikcomputers. Vroeger 2 horloges, lijst erbij enz.

Het was prima te doen, maar meer werk en nadenken.

2 likes

LOL,

Ik ben met een 1995 Alfa Spider zonder functionerende radio, zonder functionerende navigatie en met nog wat kleine probleempjes naar Rome gereden. Ging prima.

Thuis opzoeken, snelwegen noteren en afslagen, als backup soms even de gsm gebruiken om fileinformatie te krijgen.

6 likes

Of het nou een duikcomputer is of niet, duiken met alleen een duikhorloge en een geplastificeerde tabel is niet voldoende.

En als je dan een oliegevulde gebruikt dan heb je geen last van het melkglas effect op je foto :wink:

Afgebroken aansluitingen van sommige kabeltjes (gesoldeerd), verwarming die geblokkeerd vol open stond (ter plaatse gerepareerd en daarvoor t halve dashboard uitgebouwd, moest wel want met buiten een hittegolf en binnen de verwarming open ging het richting de 50 graden met de kap open… in een ZWARTE auto), richtingaanwijzers die uitvielen als je remde (oxidatie op printplaatjes), elektrische ruitbediening die niet functioneerde (schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd). Radio en navigatie, alsook nieuwe boxen heb ik ter plekke werkend gekregen, kabeltjes gelegd enz. Zelfs een achteruitrijcamera die werkt obv de pook in de achterruit ingebouwd…

Mijn mening? Alfa is gammele rotzooi.
Mijn veel oudere Porsche heeft geen enkel vergelijkbaar gebrek wegens de behoorlijk doordachte constructie. Die Alfa is een stuk troep, gemaakt om max 15 jr mee te gaan en dan in elkaar te storten.

En welke randdebiel heeft verzonnen dat om een portier te ontdoen van de bekleding je meerdere maten torkx, inbus, parkerschroevendraaiers nodig hebt? Het slaat helemaal nergens op, amateuristisch, ondoordacht en gewoon een slecht constructie. Met een kruiskopschroevendraaier demonteer ik vrijwel mijn hele Porsche 944 deur.

Het is dat ik een vriend beloofd had dat barrel daarheen te brengen. Vrijwillig stap ik er niet meer in.

1 like

Eens, ik zou tenminste een zuurstoftank, en nog wat andere randzaken willen aanraden. Maar even zonder gekkigheid, een computer heb je alleen nodig wanneer je lange tijd onder de 25 meter gaat spenderen.

2 likes

Wees blij dat het geen 300 bar acetyleentank is.

Dan ben je al eerder dood :joy:

Verschillende tijden op afwisselende diepten, eventueel meerdere decompressie stops? Begin daar maar aan met je tabel. Een beginnende duiker als buddy die je niet snel zal corrigeren als je mogelijk een fout maakt met je tabel. Ik ben geen rekenwonder. Het duikhorloge was voor mij meer voor de show en als backup om de duiktijd in de gaten te houden. En ja,100 jaar geleden werd er ook gedoken zonder duikcomputer. Ik gebruik nu ook een Tom Tom en heb geen Shell stratenboek meer :wink: wel een rode, ingebonden Michelin Gids trouwens voor de lunch.:wink:

Goeie tip alleen ik ga geen duikhorloges meer kopen heb er nu wel even genoeg.

1 like

Lijkt me dat je die alleen nodig hebt als je veel te

Voor het duiken zelf zou ik die tank van je maar weglaten.