De Watchuseek DWP LE #90/100 (modem burner!)

Hallo allemaal,

nadat ik afgelopen zaterdag de Artego 300m Diver heb binnen gekregen, was het vandaag de beurt aan het volgende horloge: de Watchuseek DWP LE by Boschett.

Even een stukje geschiedenis:

Begin Augustus 2009 werd er op Watchuseek het idee geopperd om eens te kijken wat de mogelijkheden waren om zelf een horloge te ontwerpen en bouwen. Er werd een poll in het leven geroepen waaruit bleek dat ruim 75% van de stemmers dit eigenlijk wel zag zitten. En dan geen mod van een bestaand model maar echt een eigen ontwerp. De forumleden waren zich er terdege van bewust dat het geen makkelijk project zou worden, zeker omdat je ook nog de forumleden “tevreden” moet houden met het ontwerp alsmede het meenemen van al hun input. En dat is geen makkelijke taak met toentertijd ruim 70.000 leden, op dit moment zijn het er ruim 100.000.

Een aantal leden heeft toen het voortouw genomen en is op zoek gegaan naar een ontwerper en een fabrikant die het ontwerp binnen alle gestelde richtlijnen zou gaan bouwen. Ernie Romers, de Nederlandse eigenaar van Watchuseek, heeft zijn volledige medewerking toen gegeven.

Vanaf dat moment is er heel veel tijd gestoken om het horloge te “bepalen”: grootte, model, uurwerk, prijs etc. Kortom, een flink project. Er zouden minimaal 50 en maximaal 100 stuks gebouwd gaan worden, maar dat was eigenlijk het enige dat bepaald was op dat moment. Er zijn toen een flink aantal polls op de site gezet waarbij allerlei aspecten aan het bod kwamen: plaatsing van het datumvenster, kleur wijzerplaat, type wijzers enzovoort. Toen alles eenmaal bepaald was, natuurlijk niet naar een ieders verwachting en smaak, werden de fabrikant en ontwerper bepaald, respectievelijk Boschett en Fidel Chirtes. Het 3D ontwerp is toen verder uitgewerkt door Longio.

Vanaf december 2009 werd het mogelijk om een nummer te reserveren, uiteindelijk is de oplage 100 stuks groot geworden. En toen begon het wachten en wachten en wachten…in maart 2010 werd de inschrijving gesloten.

De pre-order prijs was $ 750,- voor de leden die een reservering hadden gedaan en $ 895,- voor alle anderen, prijzen excl. verzending. Medio 2010 was het zover en werden de eerste DWP’s uitgeleverd. Alle kopers kregen na een paar maanden ook nog de bijbehorende rubberen band toegestuurd, deze was pas later beschikbaar. Op de internationale sites werd veel aandacht geschonken aan dit toch best grootschalige project, er worden nu zelfs prijzen gevraagd en betaald rond $ 1.000,-…

Voor zover ik weet zijn er 4 in Nederland beland: 1 bij Ernie Romers, 1 bij Marco (mcfr), 1 bij Hans (hhe en nu te koop, dus wees snel!) en sinds vanmiddag dus eentje bij mij. Ik was er eigenlijk niet eens naar op zoek maar ik kreeg een dusdanig interessant aanbod dat ik een dief van mijn eigen portemonnee zou zijn als ik het niet gedaan zou hebben. Ik heb dus #90/100, deze was eigendom van Gabe, de moderator van het Dive Watches forum op Watchuseek, 1 x gedragen voor foto’s en toen in de kluis beland dus eigenlijk helemaal nieuw. De specificaties:

• Diameter 45mm (onderkant kast) en 43mm (bezel)
  • Lug2lug 51,3mm, de hoogte bedraagt 16,5mm
  • 24mm lugs, de stalen band loopt niet taps toe en meet 24mm overall
  • 1.000m WR
  • Double domed saffierglas met AR-coating aan de binnenkant
  • ETA 2824-2 uurwerk
  • Geschroefde kroon en caseback
  • Automatische Helium Release Valve (op de 9-uur positie)
  • C3 Superluminova op wijzers, indices en bezel

Het horloge is verpakt in een geweldige doos, nou ja, eerder kist. Deze is flink groot: 11cm hoog, 16cm breed en 20cm diep. Het totaalgewicht inclusief horloge en overige accessoires bedraagt ruim 1,2 kilo. De doos heeft een mooi slot met sleuteltje, voor het geval de kinderen de hamer niet kunnen vinden…:wink:

Op het deksel is het logo van het horloge in reliëf te zien: DWP (Dive Watch Project)

De set is zeer uitgebreid en bevat:

• De WUS DWP
  • Garantiekaart en gebruiksaanwijzing
  • De rubberen band incl. brushed Boschett buckle
  • De tool voor het inkorten van de band en het vervangen van de band, totaal 8 bits
  • 2 reserve 2mm bars voor bevestiging van de stalen band (hex screws)
  • 2 1,5mm bars voor bevestiging van de rubberen band

Na het openen van de kist ontvouwt zich het horloge

Je kunt er in totaal 4 horloges in kwijt, 2 onderin en twee in het deksel, met elastieken vast te zetten.

Binnenin zijn 2 compartimenten, eentje in het onderste gedeelte met ruimte voor de garantiekaart en gebruiksaanwijzing

En eentje in het deksel verwerkt, hier is ruimte voor nog eens 2 horloges

Hier zitten nu de tool en de rubberen band in. De verkoper heeft er, heel attent, ook nog een 24mm grijs/zwarte Zulu strap bij gedaan.

Het horloge lijkt door zijn kastvorm veel op de duikmodellen van Oris, zoals de TT1 Divers, Meistertaucher en Small Seconds. Door de gebogen lugs omklemt het horloge als het ware je pols, zeer comfortabel ondanks gewicht en afmetingen.

De rechte aanzet van de band zorgt er voor dat de hele kast goed te zien is, financieel zou het trouwens ook niet gepast hebben om hier mooie aansluitende endlinks op te zetten. Om het geheel tocht passend te maken is er aan de onderzijde op 6 en 12-uur een uitsparing gemaakt in de kast waardoor kast en band toch nog enigszins aansluiten.

De wijzerplaat is erg clean, geen overbodige franje er op, alleen het logo DWP en het logo van WUS onderin. Het datumvenster staat op 3-uur en is wit op een zwarte ondergrond, in mijn ogen de mooiste oplossing. De oranje minutenwijzer is het enige frivole aan het geheel, voor de rest is het gewoon een eersteklas toolwatch.

De kroon zit op 3-uur en is voorzien van het DWP-logo. Op de achterzijde staat wederom het logo van WUS en natuurlijk het productienummer.

En dan nu de foto’s, ga er maar eens rustig voor zitten :)-D

Een mooi setje, samen met de Artego. Omdat beiden 24mm lugs hebben kan ik leuk met banden gaan spelen. Ook het wisselen zal makkelijk en snel gaan: de Artego heeft drilled holes en de DWP geschroefde lug bars.

De stalen band is voorzien van de geweldige Boschett-sluiting, die met de ratcheting dive extension. Volledig open wordt de duikvlag getoond, een mooi detail.

Nog wat details

De lume is uitstekend en zou, als ik de verhalen moet geloven, de hele nacht door zichtbaar moeten zijn

Rubber en leer staan hem ook geweldig

Kortom, een geweldig horloge, redelijk exclusief en een mooi stukje samenwerking en doorzettingsvermogen.

Ik ben weer een blij manX(

Groet,
Eric

über ruig (tu) Van harte proficiat.

ziet er ook super uit …van harte met weer een erg leuke aanwinst (tu)

Prachtig! Wat een geweldige klok!:~

Hoewel niet mijn stijl, toch bedankt voor het uitgebreide en mooi geïllustreerde verhaal over dit geslaagd project Eric. (tu)

geweldig mooie klok en foto’s eric(tu) wederom veel plezier met je aanwinst.

Mooie duiker,veel draagplezier gewenst.

Hij is mooi he, gefeliciteerd met deze klatser.
Hij draagt heerlijk ook. Zijn dit allemaal foto’s van jezelf. Die rubberen band die er bijzit is geen isofrane zie ik. Die heb ik via Ernie wel gekocht.
Tot zover ik weet zijn er nu inderdaad 4 in Nederland, alhoewel Ernie mij op het moment dat ik hem kocht keuze gaf uit 3 nummers. dus zijn er in totaal 6

Je weet de details mooi uit te diepen. Als je op de site van Boschett kijkt zie je bij de 30 foto’s er 7 van mij zijn. Daar ben ik ook wel blij mee :slight_smile:

Schitterend horloge.(tu)

Mocht je hem ooit weer weg willen doen… dan moet ik mezelf beheersen om niet toe te slaan denk ik…

:~

Supergaaf en mooi in beeld gebracht ook.

die van mij is vandaag verkocht (maar wel binnen nederland via forum).

ik moet zeggen, een van de beste afgewerkte duikers, ontzettende prettig dragend en mooie kast.

heb hem verkocht voor een nieuw te financieren project…

veel plezier er van!

Je weet wèl wat mooi is hè Eric? Op de één of andere manier kijken wij precies in hetzelfde segment.
Is deze niet in een tikje te groot en te zwaar voor jou? :wink:

Hoe zwaar is hij eigenlijk inclusief de stalen band?

Ach Maarten, ik moet toch ergens compenseren? Dus dan maar een dikke auto, dik horloge en jonge vrouw…X(X(X(

Zonder gekheid, door de vorm van de lugs en de redelijk beperkte lug2lug afstand draagt het echt heel lekker en comfortabel. Maar het is wel een zwaargewicht, inclusief volledige band weegt ie 290 gram…Gelukkig mis ik 5 schakels dus is het best te doen. Ik zal ook geregeld wisselen naar leer en rubber dus…

Maar als ik hem ooit verkoop ben je de eerste :}

Eric

mcfr Schreef:

Hij is mooi he, gefeliciteerd met deze klatser.
Hij draagt heerlijk ook. Zijn dit allemaal foto’s
van jezelf. Die rubberen band die er bijzit is
geen isofrane zie ik. Die heb ik via Ernie wel
gekocht.
Tot zover ik weet zijn er nu inderdaad 4 in
Nederland, alhoewel Ernie mij op het moment dat ik
hem kocht keuze gaf uit 3 nummers. dus zijn er in
totaal 6

Je weet de details mooi uit te diepen. Als je op
de site van Boschett kijkt zie je bij de 30 foto’s
er 7 van mij zijn. Daar ben ik ook wel blij mee :slight_smile:

Hoi Marco,

inderdaad, het is een mooi ding, goed afgewerkt ook. De rubberen band is inderdaad (helaas) geen Isofrane, misschien dat die er ooit nog komt, maar vind ze wel erg duur. Deze band is door Keith (Boschett) achteraf toegestuurd aan alle kopers. Het is wel een hele soepele band, maar ik moet er wel dagelijks een stofzuiger op zetten :slight_smile:

Niet alle foto’s zijn van mijzelf, de verkoper Gabe heeft erin toegestemd om zijn foto’s ook te gebruiken. Hij heeft een paar mooie close ups geschoten die hij mij niet wilde onthouden. Mijn camera is helaas niet dusdanig goed dat ik dat voor elkaar krijg, denk ik…

Gr,
Eric

Ik krijg trouwens net per mail een aanbod voor een nieuwe 24mm Isofrane incl. brushed buckle en verzending voor $ 55,- (ca. € 37,-) dus die ga ik maar eens bestellen.

Gr,
Eric

EricPP Schreef:

Ach Maarten, ik moet toch ergens compenseren? Dus
dan maar een dikke auto, dik horloge en jonge
vrouw…X(X(X(

Zonder gekheid, door de vorm van de lugs en de
redelijk beperkte lug2lug afstand draagt het echt
heel lekker en comfortabel. Maar het is wel een
zwaargewicht, inclusief volledige band weegt ie
290 gram…Gelukkig mis ik 5 schakels dus is
het best te doen. Ik zal ook geregeld wisselen
naar leer en rubber dus…

Maar als ik hem ooit verkoop ben je de eerste :}

Eric

Iets lichter dan mijn Helson dus. Die is 310 gram compleet. 289 gram met twee schakels eruit zoals ik hem om heb.
Oh, dan ben ik de eerste? Moet even kijken of ik dat bedrag vòòr sinterklaas bij elkaar kan sparen hoor…:wink:

Hahahaha, zo snel gaat het niet…hoop ik!

Eric

EricPP Schreef:

Hahahaha, zo snel gaat het niet…hoop ik!

Eric

Tuuuuuurlijk Eric. :sunglasses:
Psssst, Sinterklaas bestaat ècht hoor…:stuck_out_tongue:

Ik zeg toch; Hoop ik…>X

Eric