De weg naar een nieuwe Chronograaf

Een tig aantal jaren geleden was ik voor mijn werk gestationeerd in een buitenland waar je op een compound woont, leeft en slaapt en je werkzaamheden op plaatsen waar vaak een 4x4 noodzakelijk is. Met je internationale collega’s vorm je een soort familie en er zaten een paar echte horlogeliefhebbers bij, die gek waren van Jeager LeCoultre. Enthousiast geraakt door de collega’s mijn langgekoesterde wens voor een chronograaf met een automatisch uurwerk ingevuld middels een Master Compressor Chronograph 2. Een ingetogen en toch stoer horloge, dat ik via het Internet kocht bij Uhren Miquel, prima verlopen en geen problemen. Het horloge gekocht van een aantal goede foto’s en tijdens mijn verlof in Nederland was ik uiteraard erg blij toen ik de JlC in mijn handen had. Om een lang verhaal kort te maken, het is nooit liefde geworden en uiteindelijk met flinke aderlating van de hand gedaan. Les één, koop nooit een horloge van een plaatje.

Het Chronograph verhaal was daarmee niet over en eigenlijk in de jaren tachtig begonnen toen kon ik een Tudor Prince Date Chrono kopen voor omgerekend ca. € 800,-. Toen niet gedaan, was heel veel geld in die tijd voor een 2e hands horloge. Recentelijk werd er een soortgelijke Tudor aangeboden, een schitterend exemplaar met een sunburst blauwe plaat, mooi horloge maar er was geen klik van “die wil ik”. De overbekende Rolex Daytona stond lange tijd op nr. één op mijn chronograph lijst, maar is afgevallen om twee redenen, geen datum aanduiding en een lijstprijs dik boven € 10.000,- bij de leveringsonmachtige AD of het alternatief met het dubbele in de grijze handel. Exit Daytona.

Ik had mijn oog al eens laten vallen op een IWC Le Petit Prince met de blauwe wijzerplaat of een Zenith El Primero met een zilveren wijzerplaat en driekleur sub dails. Beide ook machtig mooie horloges. In ieder geval wilde ik een nieuwe chronograph en het liefst gekocht bij een dealer bij mij in de buurt, zodat ik het horloge kon zien en voelen.

Zo gezegd zo gedaan en op een dinsdagochtend naar Schaap en Citroen in Haarlem gegaan. Mijn wens kenbaar gemaakt aan een bijzonder vriendelijke dame van de verkoop, ze moest me helaas teleurstellen. In Haarlem geen Zenith of IWC, maar ze kon de horloges wel beschikbaar krijgen vanuit het filiaal op de PC Hooftstraat. Ze hadden wel Breitling, alleen was dat niet het merk waar ik warm van werd, ik vond de horloges te druk. Daar kon ze me niet helemaal ongelijk in geven, maar de nieuwe lijn bij Breitling met de Premier 01 Chrongraph was wel wat anders. En inderdaad met de Panda wijzerplaat een heel fraai horloge en het gevoel begon van zoiets van “die wil ik wel”. Het was een leuk bezoek aan S&C in Haarlem en mijn shortlist was met één horloge uitgebreid.

De week erop naar S&C in de PC Hooftstraat gereden (nou ja rijden, dat is zelfs in de ochtend wel een dingetje) en ook daar een hele plezierige ontvangst, zowel in de aparte IWC shop als in de S&C winkel zelf. s’ Ochtends is er nog weinig reuring in de winkel en is tijd voor gesprekken over horloges met horloge liefhebbers. Mooie verhalen uitgewisseld en alle modellen die ik wilde zien om mijn pols gehad. Die Breitling en de Zenith begonnen naar de eerste voorkeurspositie te dingen, allebei heel fraaie chronografen (of is het chronographen?) In ieder geval dan restte het dilemma van welke gaat het worden. Nog een paar dagen lopen dubben, veel op het net gekeken en reviews gelezen en de keuze gemaakt. Ik ben er ontzettend blij mee en uiteindelijk in Haarlem de aankoopkeuze naar volle tevredenheid afgerond. Tot nog toe was ik er alleen maar geweest met de bekende vraag die ze zo ongeveer iedere dag een paar keer moeten beantwoorden met “helaas, geen mogelijkheden”. Het kan gelukkig ook anders, het was een leuke ervaring om bij Schaap & Citroen met enthousiaste horlogeliefhebbers [m/v] zaken te doen. Met het originele horloge bandje zat ik net tussen te los en te strak in en kon het niet over m’n hart krijgen om er meteen een gaatje bij te ponsen. Ik had nog een nieuw bruin 21mm Italiaans design bandje liggen die de Zenith prima kan hebben, al is dat persoonlijk natuurlijk :wink:

73 likes

Prachtige Zenith, veel plezier ermee, Peter :+1:

1 like

Hele mooie reis naar de Zenith!
Geniet er van. :+1:

1 like

Hee mooi en herkenbaar uiterlijk gaaf!

1 like

Geweldig mooi, veel draagplezier :+1:

1 like

Ben heel benieuwd naar uw werkomgeving, sorry for that :innocent:

1 like

Prachtig horloge! Ik hoop er ooit ook een te bezitten :drooling_face:

1 like

Mooi chronograaf die Zenith.
Proficiat en veel draagplezier gewenst.

1 like

Die is heel mooi! Wat mij betreft de goede keuze. Gefeliciteerd!

2 likes

Mooi hoor!

1 like

Erg mooi horloge, veel draag plezier!

1 like

Heel mooi, Peter. Ook dat bandje staat hem goed. Veel draagplezier.

1 like

Heel mooi. Ik heb niks met chrono’s, maar deze is prachtig.

1 like

Over het algemeen vind ik een chrono al snel te druk, maar deze Zenith :star_struck: prachtig !

1 like

Mooi man :ok_hand:

1 like

Heel mooi, zou ook zeker mijn keuze zijn.
Stik jaloers hier :star_struck:

1 like

Dit is een prachtig horloge. Gefeliciteerd en geniet ervan.

1 like

Schitterend, staat ook nog steeds op mijn wishlist👌🏾

1 like

Leuk om de aanloop naar de aanschaf van de prachtige Zenith te lezen. Heel veel plezier ervan!

1 like

Prachtig!

1 like