Beste HF’ers,
Waarom zijn de minuut,second wijzers lang en de uur wijzer kort?
Tim
Beste HF’ers,
Waarom zijn de minuut,second wijzers lang en de uur wijzer kort?
Tim
Als ze allemaal even lang zijn zie je het verschil niet…
Ik denk omdat als we de tijd aflezen eerst altijd de minuten zeggen. Zoals nu elf minuten voor acht. Dan is het makkelijker aflezen omdat de grote wijzer eerder opvalt. Bovendien is de minutenverdreling aan de rand van je horloge. Daarom secondewijzer ook lang om beter af te kunnen lezen.
Graag definitie.
Volgens mij is het idee dat de wijzers hun indices moeten schampen of op zijn minst in de buurt moeten komen. De uurmarkeringen zijn vaak groter en/of zitten verder naar binnen, waardoor je met een kortere wijzer toe kan.
Heel vroeger hadden wijzerplaten enkel een uurwijzer. Toen het belangrijker werd om de tijd exacter te weten; lijkt het mij dat de uurwijzer vervangen werd door een sneller ronddraaiende minutenwijzer en dat de uurwijzer kleiner werd gemaakt, zodat je makkelijk kon zien hoe laat het was.
nu we allemaal tijd over hebben door de welbekende omstandigheden kunnen we mooi dit soort topics bespreken .
De verschillende groottes van de wijzers dienen om het contrast tussen de wijzers zo groot mogelijk te maken. Dat faciliteert het gemak waarmee de tijd kan worden afgelezen. Je wilt immers niet dat je langere tijd naar het horloge of de klok moet kijken om te bepalen hoe laat het is. Dat wil je uiteraard in een zo kort mogelijk tijdsbestek kunnen doen.
Als ze allemaal even lang zouden zijn, dan heb je toch geen flauw idee hoe laat het is!?
Maar als je de wijzers omdraait gaat de tijd wel heel snel!
Omdat natuurlijk de ring met de uren aan de binnenkant zit en de ring met de minuten aan de buitenkant.
Het definitieve antwoord.
Omdat de centrifugaalkrachten bij de seconde- en minutenwijzer zo groot zijn, zijn de wijzers uitgerekt.
De uurwijzer heeft daar uiteraard geen last van.
Is dit een Triviant vraag?
Dit stukje vond ik op internet als verklaring. En het is bijna zo logisch…
However, minutes must be more precisely indicated to give an accurate time reading; simply pointing somewhere between numbers won’t work. Therefore, the minute hand extends farther than its counterpart so as to provide an exact accounting of the time. The differing measurements of clock hands also serves a purpose for those who create and maintain timepieces, as well.
“This dates back to old winding wall clocks,” says one antique clock repairperson. “If the clock stopped or you had to reset the time for whatever reason, you logically move the minute hand because the hour hand will follow suit. If the minute hand were shorter, you would always run into the hour hand when adjusting the time. With the minute hand being longer, you smoothly travel over the hour hand without it getting in the way.”
Gewoon omdat de schaalverdeling van een eenheid ‘dag’ uit 12 gelijke segmenten bestaat, en de schaalverdeling van de eenheid ‘uur’ uit 60 segmenten. Door meer afstand van het middelpunt te nemen, kan je een schaalverdeling van 60 beter opdelen… Zoiets?
Hoort dit niet in het topic “ horloge gerelateerde domme vragen”?