De worldtimer: van Edox Geoscope tot Mondial

Deze zomer zijn we naar Indonesië (ter info: > 10.000 eilanden en verschillende tijdzones) met vakantie geweest. Vanwege de verschillende tijdzones dacht ik wel eens aan de Edox Geoscope (prachtig desing en functionaliteit). Sinds kort woont een familied op Hawaï en u begrijpt dat de volgende aanwinst een worldtimer zal worden. Dat kan wel even duren want ik wil eerst genieten van onze geweldige limited 2007!

Om deze tijdzones inzichtelijk te krijgen hebben de producenten flink wat mogelijkheden en complicaties ‘op de klok’ gezet. Maar eerst even het geheugen opfrissen met de Edox Geoscope:

Een ander horloge/klassieker is de Tissot Navigator (hoe mooi kan eenvoud zijn):

Bekend zijn de horloges met verschillende tijdzones op de wijzerplaat:

(precies dat heb ik nou ook, dit horloge heeft maar liefst 6 tijdzones)

Kortom hier zoek ik het niet.

De volgende mogelijkheid zijn die horloges waarbij de tijzones op ‘"6’ (nee, mijn naam is geen Louis Van Gaal) of ‘12’

Bijvoorbeeld:


Een zeker zo originele oplossing kwam recent van Blancier:


Op schitterende wijze zijn de verschillende tijdzones te zien, de prijs is echter flink au overigens.

Vervolgens zien we dat ‘dag en nacht’ onderdeel van de worldtimer wordt, als je naar de verschillende producenten kijkt dan zien de verschillen opvallend gering, wat voorbeelden:


De verschillen in plaatsnamen zijn beperkt, voor Nederland bijv. kun je kiezen uit Amsterdam/Joure (Van der Klaauw), Parijs (Patek Philippe) of Maastricht (Lange & Sohn).

Het mooiste (imho) tot slot:


Werkelijk schitterend hoe de sterren het deel van de aarde bestrijken waar het nacht is. Van der Klaauw eigen heeft de stand van zon en maan er in verwerkt. Nivelacuso heeft over de ontwikkeling van de Mondial een zeer lezenswaardig verhaal geschreven.

Jullie begrijpen het al; dat wordt flink aan de bak in 2008 om te sparen en me tussentijds niet te laten verleiden tot ‘impulsaankopen’. Een mooie gedachte voor bij de kerstboom.

Groet,

Bojo

Mijn beste,

Met belangstelling je verhaal gelezen en met veel plezier naar de vele fraaie foto’s gekeken.
Mijn complimenten.
Advies in deze laat ik graag over aan de vele deskundigen hier op het forum.
Doch wil ik je niet weerhouden van het feit dat ook ik op zoek ben naar een horloge met een tweede tijdzone. Weliswaar in een meer vereenvoudigde versie, maar toch! :wink:

Mijn keuze zal uiteindelijk gaan tussen de:
Omega De Ville GMT en de Breitling Colt GMT.

Orologio Signaturis Temporis.

Zo te zien heb je het jezelf niet te gemakkelijk gemaakt :wink: Qua kennis kan ik je helaas niet verder helpen, een voorkeur uitspreken natuurlijk wel. Het uiterlijk van de Hamberg & Sohne en de de JLC spreken mij het meeste aan.
Of in dit geval uiterlijk voor functionaliteit moet gaan is natuurlijk maar zeer de vraag.

Sterkte met het maken van de juiste keuze. Tot die tijd kun je in ieder geval genieten van de fraaie AR Limited.

Groet,
Marten

leuk verhaal en mooie foto’s. ik heb het met plezier gelezen.
succes met het sparen in 2008

Het Oris systeem (Worldtimer) vind ik ook wel een ‘cleane’ oplossing:

2e tijd in de subdial, evenals de dag/nacht indicator… Bediening met beide pushers…

Nog ‘eenvoudiger’ is de 24-uurswijzer met de draairing… zoals in de Accutron Astronaut

Even een vraag over de subdial met de 2e tijd; de dag/nachtindicatie, wat zie je dan op ‘9’?

Groet,

Bojo

Een wit (dag) danwel donkerblauw (nacht) vlakje…

Bojo Schreef:

Even een vraag over de subdial met de 2e tijd; de
dag/nachtindicatie, wat zie je dan op ‘9’?

Groet,

Bojo