IK krijg een klein beetje de indruk dat ik niet helemaal begrepen wordt en dat ligt niet aan jullie maar aan mijzelf, denk ik 
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik absoluut niets heb tegen electronische horloges, integendeel ik vind ze vaak erg mooi om te zien.
Ik heb alleen niets met de uurwerkjes die er in zitten.
Waarom niet zul je denken?
Het klinkt misschien een beetje vreemd wat ik nu ga schrijven maar ik heb het gevoel dat je als eigenaar van een mechanisch horloge een verlengstuk bent van degene die het horloge geschapen heeft. Dankzij jou als drager “leeft” het horloge.
Jij koestert het, jij stopt er energie in, jij laat het repareren (naar de dokter) wanneer het niet goed meer functioneert of zelfs is gestopt.
Het horloge “leeft” door de energie die er constant door de drager in wordt gestopt, zou de drager stoppen met zijn energie toevoer dan stopt het horloge (gaat “dood”). Er bestaat dus een soort ziels verbinding, begrijpen jullie.
Bij een electronisch horloge is de batterij bepalend voor de energie toevoer waar jij als drager geen directe invloed op hebt, behalve wanneer de batterij vervangen moet worden. Er bestaat geen directe ziels verbinding om het horloge aan de gang te houden.
Ik ben geen gelovig mens zoals de meeste mensen die in een zgn. God geloven.
Maar ik geef jullie ter overweging:
De schepper van een mechanisch horloge is eigenlijk de “God” van het mechaniek.
De drager/bezitter van het horloge is eigenlijk de “Jezus” van het horloge, hij stopt er zijn hele ziel en zaligheid in om het mechaniek te laten lopen en dat constant wanneer hij/zij het horloge draagt. Wanneer hij/zij dat niet zou doen dan stopt (sterft) het horloge.
Een electrisch horloge is volledig zelfstandig door de ingebouwde energie bron en heeft daardoor geen externe bron nodig om te kunnen leven en heeft dus geen direct lijntje met de “ziel” van de drager. Vandaar een horloge zonder “ziel”.
Zoals jullie hebben gezien zet ik ziel tussen " " omdat ik doel op de ziel van de drager.
Misschien vinden jullie het kletspraat maar zo zie ik het, ik kan echt een band hebben met een mechanisch horloge en er verliefd op zijn of noem het er van houden omdat hij afhankelijk is van mijn energie om hem aan de gang te houden.
Kom ik op het kinetische horloge, ook dit horloge is afhankelijk van de energie die de drager er in stopt, hij is alleen in staat om overtollige energie op te slaan waardoor hij niet voortdurend afhankelijk is van de drager. Maar hij heeft de energie van de drager wel nodig om in leven te kunnen blijven.
Voorts kan ik me ook heel goed vinden in het deel van Precisieman alhoewel dit voor mij persoonlijk niet de hele lading dekt.
mvg, Frans