“De ziel” hoort bij het lulverhaal dat je keer op keer herhaalt om die niet-in-verhouding-prijs die je voor een klein stukje metaal hebt betaald naar jezelf en anderen toe te verdedigen.
Ik moest hier weer om lachen Hollandse nuchterheid!
Ik heb zelf 2 horloges met een “ziel” welke ik geërfd heb van mijn opa. Beide niets speciaals, maar helaas doen ze het niet meer en zijn de kosten om ze te laten repareren aanzienlijk groot dat ik dat niet heb gedaan.
Wellicht als ik zelf een beetje de handigheid van knutselen aan horloges onder de knie heb dat ik er een ander uurwerk in zet.
Hmmm. Da’s een leuke. “Kwaliteit” is blijkbaar ook maar moeilijk te definiëren als je Zen and the Art of Motorcycle Maintenance eens hebt gelezen. Liefde is er ook zo eentje.
Ik wil het heel erg met je eens zijn: Als er geen definitie is bestaat het niet. Maar ja, zo heeft de R.K. Kerk de notie van een atoom ook 1500 jaar weten te onderdrukken, terwijl ze toch echt bestonden.
Dit is een discussie voor veel bier, als er weer kroegen open zijn.
Fixed that for you. Hollanders hebben er geen patent op, he?
Amen.
Mechanisch vs. Quartz: mechanisch vanwege een prachtig stukje techniek met oorsprong way back, het lekkere getik. Bovendien wordt ik onrustig van de seconden van de meeste quartz uurwerken. Dat gezegd hebbende, blijft het gewoon een gebruiksvoorwerp
Uhmm… gaat het goed daar
Om even weer terug on topic te komen, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb helaas geen horloge gekregen van familieleden of whatever maar hecht me tot een zekere zin wel aan mijn horloges.
Kwaliteitsquartz tikt anders dan goedkope quartz. Het moet gezegd. En ik ben niet eens voor eigen parochie aan het preken, want wie denkt dat de GS hier patent op heeft:
Het is verbazingwekkend hoe een Casio Oceanus van 500 ballen in de buurt kan komen van een GS’ bewegingspatroon en exactheid.
Daarnaast kun je een Bulova 262Khz horloge kopen. Die tikken niet, die glijden.
En nee, @bloedlink, ik heb geen rood haar. Had ik maar rood haar. Of wat voor kleur haar dan ook. De spoeling wordt dun.
Het zou een verbetering zijn.
Hahaha geweldige opmerking. Ik vind het ook allemaal BS om zulke begrippen aan een product te hangen.
Het is de vraag maar of een levend wezen een ziel heeft? Een product in ieder geval niet.
Het is heel simpel, je vind een horloge leuk omdat hij je een goed gevoel geeft. Dat goede gevoel kn komen omdat het een mooi stuk techniek is, of omdat het een kostbaar of zeldzaam horloge is. Of gewoon omdat je het een mooi sieraad aan de pols vind. En niet in de laatste plaats van wat de omgeving waarin je bevind er van vind! 90 procent hier op het forum zoekt nu eenmaal een bevestiging om zijn koop te rechtvaardigen. Zeg je tegen 10 willekeurige mensen in je omgeving dat je een horloge om de pols hebt van 3 of 4 maandsalarissen dan word je voor gek verklaard. Show je hem hier op het forum dan krijg je halleluja verklaringen waarmee je goede gevoel voor het horloge onderstreept word. Eigelijk zijn het gewoon kraaltjes en spiegeltjes voor ons eigen welbevinden.
Maar de techniek is en blijft wel fascinerend.
Voor mij is het een compagnon door het leven.
Ik koppel er herinneringen aan.
Soms hou ik 'm voor mijn vriendin haar beeld terwijl ze tv kijkt en dan moet ze ernaar kijken. Beetje geforceerd voyeurisme… Maar het is dan ook wel erg mooi.
Ik denk dat er veel facetten aan zijn en dat we allemaal wel één of meerdere overlappingen hebben.
Ah, maar dat is wel een kort door de bocht conclusie van mijn tekst, je kan het bestaan van dingen niet afhankelijk maken van de beperkingen van onze taal. Maar ik vind wel dat als iemand stellig beweert dat iets bestaat dat je mij uit moet kunnen leggen wat dat dan precies is.
En dat geldt ook voor liefde en kwaliteit.
Heb “Zen en de kunst van…” inderdaad gelezen maar dat is lang geleden, en ik weet nu hoe ik de komende lange (en hopelijk koude) winteravonden door ga komen.
Eh, je hebt het nog steeds over je horloge, toch? Toch?
Eens. Had al een voorschotje genomen met het woordje ‘meeste’. Zo’n Bulova is ook heerlijk. Komt er ooit nog wel.
Ow, gaat dit topic over horloges?
Ik heb een sterke voorkeur voor mechanische horloges. Het is tegenwoordig populair om te zeggen dat zo een voorkeur snobistisch is of komt door een gebrek aan kennis. Persoonlijk vind ik dat het iets is dat mensen zelf mogen bepalen. Er zijn genoeg argumenten om voorkeur voor zowel quartz als mechanisch te hebben.
Voor mij persoonlijk zijn er vooral vier redenen waardoor ik een voorkeur voor mechanische horloges heb. En geen van hen heeft te maken met het idee van een “ziel”. Het horloge is een object. Het gaat echter wel om het gevoel dat het mij geeft.
- Ik vind het visuele aspect van het mechanische ontwerp interessant. Je kan begrijpen hoe het horloge werkt, en vervolgens de verschillende onderdelen in beweging zien. Er worden ook veel fundamentele concepten uit de precisiemechica en machinebouw gebruikt. Het opslaan van energie in een veer, het gebruik van lagers, het concept van een slinger/pendulum, de tandwielen. Ik vind het gewoon leuk om te zien en te begrijpen hoe dat werk. En dat is niet omdat ik niet begrijp hoe het zelfde concept van oscillatie ook in een quartz horloge wordt gebruikt.
- Het is voor mij aantrekkelijk dat er geen externe energiebron wordt gebruikt naast de energie die ik zelf overdraag als gebruiker. Dat heeft qua ontwerp iets schoons. Het wordt vaak gezien als ouderwets, maar het is nu ook weer op een bepaalde manier modern.
- Mijn vader verzamelde horloges. Hij was geboren in '45. Voor een groot deel van zijn leven bestonden er nog geen quartz horloges. Zijn collectie bestond dan ook uit mechanische horloges. Hij is degene die de interesse voor horloges bij mij heeft gewekt, en mijn voorkeur voor mechanisch komt ook voort uit het feit dat die technologie mij aan mijn pa doet denken.
- Tenslotte toch de verwachte levensduur. Al is hier geen strikt onderscheid te maken tussen quartz en mechanisch. Sommige quartz horloges zijn gemaakt zodat ze geserviced kunnen worden. Echter is mijn ervaring met oude horloges (jaren 80/90) dat ik de mechanische horloges gewoon heb kunnen laten repareren bij een lokale horlogemaker. Terwijl ik bijna hemel en aarde heb moeten doen bewegen om de quartz uurwerken te vervangen in oude horloges. Die horloges waren dus eigenlijk na 30/40 jaar dood tenzij iemand bereid is veel moeite te doen en geld uit te geven aan het op de kop tikken van een volledig nieuw uurwerk en deze in de kast te laten plaatsen. Soms door (dure) steun van het merk.
Voor quartz kan je overigens een zelfde persoonlijke lijst van overwegingen maken waar bijvoorbeeld, precisie, jouw persoonlijke associatie en geschiedenis, en de toepassing van het kristal zelf een zelfde aantrekkingskracht heeft. Het punt is dat er dingen zijn die jou specifiek kunnen aantrekken en dat wij daar in kunnen verschillen. Dat is iets dat we moeten respecteren.
Dit draadje past prima tussen het ‘let’s Talk Watches Topic’. Daarin probeer ik ook deze gesprekken op gang te brengen. Leuk topic dus! Heeft alles te maken met hoe jij dingen beleefd en welke waarde je hecht aan bepaalde geschiedenis, ambacht, etc…
Nee
Nee
Nee
Nee
Nee
Gecombineerd: nee.
Horloges hebben voor mij geen ziel. Voor mij is het slechts een stuk gereedschap om de tijd aan af te lezen. Waarbij ik waardeer hoe goed een horloge in elkaar is gezet, is afgewerkt en onder de motorkap werkt. De notie dat een horloge een ziel zou hebben is wat mij betreft trijf. Dat je horloges draagt bij bepaalde gebeurtenissen en daaraan een goede danwel slechte herinnering overhoudt, sure.
Maar goed, dat geldt voor wel meer objecten. Maar een ziel? Nee. M’n leren jas die ik ooit kocht omdat ik in Straatsburg stond op een regenachtige zomeravond en mijn jas vergeten was mee te nemen van huis heeft een leuke herinnering, maar geen ziel.
Een horloge met een ziel, eentje waarmee ik een klik heb is bij mij altijd vintage. Dat het horloge geleefd heeft, veel meegemaakt. Dat vind ik super. En helemaal bij het horloge die van mijn opa is geweest:
Of bij het horloge wat ik pas gekocht heb, met een leuke geschiedenis.
Prachtige foto’s Maxx!