Welkom lieve forumleden,
Het is woendag, de week is weer door midden en om die reden wil ik graag een nieuw topic met jullie delen. Vaak hoor ik mensen en ook forumleden zeggen: ‘Quartz horloges hebben geen ziel.’, waarbij ik altijd moet lachen want zover mijn kennis strekt hebben mechanische/ automatisch horloges ook geen ziel.
Als je horloge stopt met tikken, gaat deze niet naar de hemel maar is dit vaak een teken dat:
- Je teveel horloges hebt en dit horloge te weinig zonlicht krijgt (in geval van een solar horloge).
- Je teveel horloges hebt en dit horloge te weinig draagt (in het geval van een mechanisch horloge).
- Je teveel horloges hebt en je batterij leeg is (in het geval van een quartz horloge).
Maar wat is dan die ‘ziel’ waar mensen het over hebben gaat het over:
- De ficale waarde?
- De emotionele waarde?
- De historische waarde?
- De sweep van de seconde wijzer?
- Handmade/ limited edition horloge?
- Een combinatie van alle bovenstaande.
Maar wat is dan die ziel? Ik denk dat een ziel van een horloge voor iedereen iets anders betekend.
Als ik naar mijn eigen collectie kijk heb ik bij elk horloge een eigen verhaal. Horloges zijn voor mij niet zozeer een sieraard of investering maar een gebruiksvoorwerp. De ziel van het horloge is bijvoorbeeld van wie ik het horloge gekregen heb of wat ik met het horloge beleefd heb.
Een aantal van mijn all-time favorieten:
Bulova Accutron II Surveyor Blue Leather Watch (96B212)
Toen ik er achter kwam dat als je een ‘smooth’ seconde wijzer wijzer je niet een automatisch horloge moest kopen maar een Quartz werd ik helemaal gek. Het was 2005 en Seiko introduceerde Springdrive. Helaas lag een horloge in die prijs catagorie toen nog ver buiten mijn budget. Maar mijn honger werd gestild toen ik van mijn vader zijn Bulova Accutron II kreeg. Mijn vader is oud-militair en hield van punctualiteit maar hij is ondertussen met pensioen en draagt tegenwoordig zelden een horloge. Dit horloge doet mij altijd aan mijn vader denken als ik hem draag, het heeft dus de nodige emotionele waarde. Het is voor mij het ultime werkpaard een betrouwbaar quartz uurwerk en een sweeping seconds hand die mij keer op keer kan verleiden om heerlijk naar mijn horloge te staren.
Seiko Presage Cocktail Fuyugeshiki (SRPC97J1)
Seiko Cocktail… ja het is niet het beste caliber van Seiko een midrange 4R35 maar behalve voor de puristen maakt dat echt uit?! Ja een SARB033 of SARB035 met 6R15 zijn kwalitatief beter maar die heeft iedereen al. Beide zijn 21,600 bph dus een prima sweep maar de wijzerplaat van deze Cocktail.
Dat is waar het voor mij bij dit horloge om gaat. Ik houd van de wintersport, sneeuw en al het andere witte poeder op deze wereld, dit horloge doet mij net als de Seiko Snowflake hieraan denken.
Toen ik tijdens mijn Wintersport 2 jaar geleden dit horloge op een Duitse horlogesite tegen kwam kon ik mezelf niet bedwingen om deze gelijk te kopen. Een Seiko cocktail is een horloge wat je altijd kan dragen casual of een beetje dressy, op een stalen band of op leer dit horloge is mega veelzijdig en geschikt voor alle gelegenheden. En nogmaals deze wijzerplaat zal mij nooit vervelen.
Casio G-Shock (GA-2100-1AER)
G-Shock heeft altijd een een speciale plek in mijn collectie. Al sinds dat ik een kleine jongen, was ik altijd gefasineerd door de 3 ringen van de stopwatch van de Casio G-Shock DW-6900. Volgens mij was mijn eerste digitale horloge een Casio W-217 ook van mijn ouders gekregen. Mijn ouder gaven dit horloge aan mij toen ik net leerde klokkijken zodat ik wist hoelaat ik naar huis moest gaan voor het eten… goede oude tijd. Die Casio heeft jaren in de kast gelegen maar ik heb hem nogsteeds. De afgelopen jaren is het de trend om oude classics te dragen. Dus krijgt deze ook weer meer polstijd.
Maar de moderne GA-2100 is mijn nieuwste ‘beater’ of ´toolwatch’ horloge. Het is een analoog horloge met klein digitaal scherm. Met meer functies dan ik ooit zou gebruiken maar omdat het een G-Shock is neem ik hem altijd en overal mee en ben ik nooit bang voor een krasje. Ook dit horloge heeft sentimentele waarden en doet mij denken aan mijn jeugd, elke keer als ik de functietoest indruk en die typerende Casio ‘beep’ hoor.
Welke horloges van jou hebben een ‘ziel’?