De ziel van een horloge?

Welkom lieve forumleden,

Het is woendag, de week is weer door midden en om die reden wil ik graag een nieuw topic met jullie delen. Vaak hoor ik mensen en ook forumleden zeggen: ‘Quartz horloges hebben geen ziel.’, waarbij ik altijd moet lachen want zover mijn kennis strekt hebben mechanische/ automatisch horloges ook geen ziel.

Als je horloge stopt met tikken, gaat deze niet naar de hemel maar is dit vaak een teken dat:

1. Je teveel horloges hebt en dit horloge te weinig zonlicht krijgt (in geval van een solar horloge).
  2. Je teveel horloges hebt en dit horloge te weinig draagt (in het geval van een mechanisch horloge).
  3. Je teveel horloges hebt en je batterij leeg is (in het geval van een quartz horloge).

Maar wat is dan die ‘ziel’ waar mensen het over hebben gaat het over:

• De ficale waarde?
  • De emotionele waarde?
  • De historische waarde?
  • De sweep van de seconde wijzer?
  • Handmade/ limited edition horloge?
  • Een combinatie van alle bovenstaande.

Maar wat is dan die ziel? Ik denk dat een ziel van een horloge voor iedereen iets anders betekend.

Als ik naar mijn eigen collectie kijk heb ik bij elk horloge een eigen verhaal. Horloges zijn voor mij niet zozeer een sieraard of investering maar een gebruiksvoorwerp. De ziel van het horloge is bijvoorbeeld van wie ik het horloge gekregen heb of wat ik met het horloge beleefd heb.

Een aantal van mijn all-time favorieten:

Bulova Accutron II Surveyor Blue Leather Watch (96B212)

Toen ik er achter kwam dat als je een ‘smooth’ seconde wijzer wijzer je niet een automatisch horloge moest kopen maar een Quartz werd ik helemaal gek. Het was 2005 en Seiko introduceerde Springdrive. Helaas lag een horloge in die prijs catagorie toen nog ver buiten mijn budget. Maar mijn honger werd gestild toen ik van mijn vader zijn Bulova Accutron II kreeg. Mijn vader is oud-militair en hield van punctualiteit maar hij is ondertussen met pensioen en draagt tegenwoordig zelden een horloge. Dit horloge doet mij altijd aan mijn vader denken als ik hem draag, het heeft dus de nodige emotionele waarde. Het is voor mij het ultime werkpaard een betrouwbaar quartz uurwerk en een sweeping seconds hand die mij keer op keer kan verleiden om heerlijk naar mijn horloge te staren.

Seiko Presage Cocktail Fuyugeshiki (SRPC97J1)

Seiko Cocktail… ja het is niet het beste caliber van Seiko een midrange 4R35 maar behalve voor de puristen maakt dat echt uit?! Ja een SARB033 of SARB035 met 6R15 zijn kwalitatief beter maar die heeft iedereen al. Beide zijn 21,600 bph dus een prima sweep maar de wijzerplaat van deze Cocktail.
Dat is waar het voor mij bij dit horloge om gaat. Ik houd van de wintersport, sneeuw en al het andere witte poeder op deze wereld, dit horloge doet mij net als de Seiko Snowflake hieraan denken.
Toen ik tijdens mijn Wintersport 2 jaar geleden dit horloge op een Duitse horlogesite tegen kwam kon ik mezelf niet bedwingen om deze gelijk te kopen. Een Seiko cocktail is een horloge wat je altijd kan dragen casual of een beetje dressy, op een stalen band of op leer dit horloge is mega veelzijdig en geschikt voor alle gelegenheden. En nogmaals deze wijzerplaat zal mij nooit vervelen.

Casio G-Shock (GA-2100-1AER)

G-Shock heeft altijd een een speciale plek in mijn collectie. Al sinds dat ik een kleine jongen, was ik altijd gefasineerd door de 3 ringen van de stopwatch van de Casio G-Shock DW-6900. Volgens mij was mijn eerste digitale horloge een Casio W-217 ook van mijn ouders gekregen. Mijn ouder gaven dit horloge aan mij toen ik net leerde klokkijken zodat ik wist hoelaat ik naar huis moest gaan voor het eten… goede oude tijd. Die Casio heeft jaren in de kast gelegen maar ik heb hem nogsteeds. De afgelopen jaren is het de trend om oude classics te dragen. Dus krijgt deze ook weer meer polstijd.

Maar de moderne GA-2100 is mijn nieuwste ‘beater’ of ´toolwatch’ horloge. Het is een analoog horloge met klein digitaal scherm. Met meer functies dan ik ooit zou gebruiken maar omdat het een G-Shock is neem ik hem altijd en overal mee en ben ik nooit bang voor een krasje. Ook dit horloge heeft sentimentele waarden en doet mij denken aan mijn jeugd, elke keer als ik de functietoest indruk en die typerende Casio ‘beep’ hoor.

Welke horloges van jou hebben een ‘ziel’?

10 likes

Dit denk ik vooral

2 likes

Het horloge wat ik van mijn opa kreeg. Is al jaren dood, het horloge ook trouwens …

Dat dus.

2 likes

please explain :thinking:

Je maakt een denkfout. Het gaat er vooral om wat een horloge bij jou teweeg brengt. Ik heb ook nog nooit iemand horen praten over de ziel van zijn horloge. Maar goed ik ben maar een simpele ziel.

4 likes

Mijn horloge heeft geen ziel

Het is een ginger horloge

20 likes

Dit dus…

Er zullen velen zijn die je voor gek verklaren als je begint over de ziel van een horloge.
We kunnen soms een beetje doordraven in ons hobby :stuck_out_tongue:

2 likes

NUL
Ik heb daar werkelijk niks mis, en vervang ze zonder enige moeite (als ik uberhaupt ooit nog wat leuks zie, want ik zie al een jaar niks interessants voorbij komen).

3 likes

Volgens mij heb jij je Seikoziel verkocht! :wink:

2 likes

Neh, dingen hebben geen ziel.
En, misschien de levende have ook niet…
Ik kan niet bewijzen dat ik een ziel heb.
Zou ook waanzin zijn.

Maar mensen hebben wel een soft spot.
Een soft spot voor zgn. ‘merkbeleving’ :grin:
En dan komt marketing om de hoek kijken.
Sommige merken zijn daar heel goed in.

Ziel …
Ik moet een horloge gewoon mooi vinden en wanneer er nog een leuk verhaaltje over is te vinden is dat leuk maar niet noodzakelijk.

1 like

Dat dus. Ziel. Grail. Favoriet. Iedereen noemt het weer anders. Maar wel een mooi verhaal. Met plezier gelezen.

Nou nou. Die SPB077 heeft je wel bij de keel gegrepen volgens mij. Die gaat niet meer weg toch? :wink:

1 like

:point_down:t5:

3 likes

De metafysische bewaarton voor de vermeende niet-lichamelijke restanten van de mens na diens dood zijn een leuke vorm van wensdenken, maar voor mij bestaan de ziel en hemel niet.

Ik zie dat liever als verbinding die je voelt op basis van karaktereigenschappen en gedeelde ervaringen. Nu ervaart een horloge niets omdat het geen bewustzijn heeft, maar jij ervaart wel dingen, en je hebt de neiging om objecten te antropomorfiseren.

Nogmaals, in mijn wereld bestaat de ziel niet. In geen enkele levensvorm, in geen enkel object.

Dat neemt niet weg dat ik warme gevoelens krijg bij bepaalde karaktereigenschappen. Zo is daar mijn GS quartz die tegelijkertijd een soort van mijlpaal is, waar ik binding mee heb gekregen en die eigenschappen bezit die ik zeer hoog acht.

Maar tegelijkertijd kan ik de wabi-sabi van dit ouwetje goed waarderen:

En heb ik hier al veel mee gedaan:

Terwijl dit van grootvader is geweest en dus speciaal is:

En deze gewaardeerd wordt omdat ie het allemaal maar overleeft:

En deze omdat ik 'm samen met m’n vrouw kocht voor een verjaardag, als setje met de hare:

Ziel? Zegt me niks.

Binding des te meer.

6 likes

Ik vind deze discussie maar zielig.

Quartz = alcoholvrij bier en suikervrije cola.

Automaat = the real deal.

Nou daar gaan we :innocent:

Tsja horloges zijn een emotioneel product. Georges Kern (op dat moment IWC) heeft hier ooit een hele goede presentatie over gegeven.

Ik heb zelf best wel wat horloges en voor mijzelf heb ik een hele eenvoudige regel: Als ik een willekeurig iemand er niet minstens één minuut iets bijzonders over kan vertellen dan hoort het niet in mijn verzameling. Dat kan een bijzonder design zijn, techniek, geschiedenis of zelfs een verhaal over de aankoop. Als er niks bijzonders aan is dan is het alleen de tijd en die heb ik al op mijn telefoon.

2 likes

Wat is dit ? :flushed:

1 like

Er bestaan geen emotionele producten. Er bestaan wel mensen die emotioneel worden van bepaalde spullen: Auto’s, kleding, vintage stofzuigers, stereo installaties, beeldjes van lezende dieren of bromfietsen.
Dat zijn dingen zonder ziel.
Of levende wezens een ziel hebben is een metafysische discussie maar ik ben van mening dat het nogal ridicuul is te denken dat iets een ziel heeft als je niet eens onder woorden kan brengen wat het is.

4 likes