Afgelopen week een aantal horloges eens goed onder de loep genomen.
De meeste heb ik nieuw, en een aantal zijn gebruikt gekocht.
Vooral van de laatste catagorie heb je natuurlijk geen historie van onderhoud, dus het leek me zinvol om eens nieuwe veerstaafjes (springbars), preventief te vervangen.
Als vervanger heb ik originele Omega pins besteld. Je wilt je kostbare klokkies niet verliezen om een “bezuiniging” van een paar Euro…
De eerste foto is van een Porsche Design Dashboard uit de 6612 serie. Hier heb ik originele pins in gezet van een Planet Ocean. Dit klokje heb ik jong gebruikt gekocht, en de band zat niet stevig tegen de kast, maar wiebelde… Iets wat ik niet kende van anders PD’s die ik vanaf nieuw heb.
Waarschijnlijk altijd veel te strak gedragen. De klok zag er verder destijds en nu ook nog, perfect uit. En loopt ook perfect. Goed is te zien dat de openingen nu aan de zijkant gelijk zijn met de ruimte tussen band en kast. Foto is wel flink ingezoomd. In het echt is de spleet mooi strak nu.
De tweede foto van hetzelfde horloge is wat donker, maar toch is te zien dat de bandaansluiting scheef is, en ook de te grote en ongelijke kier tussen band en kast. Bovendien is de band daar niet eens op “spanning” maar losjes om een steuntje. Hier gaapt het aan alle kanten, de oude pins zitten er hier nog in. Eruit ermee!
Mijn SMP300 had aan één kant tussen band en kast hetzelfde verhaal als bij de Porsche, maar dan nog een slag erger. Dit horloge bleek aan één kant een volledig versleten pinnetje te hebben, waaraan ik ook aan originaliteit twijfel.
De andere was wel de juiste, en nog in prima staat.
Ook hier twee nieuwe en originele pins besteld voor de Seamaster. Een wereld van verschil.
Het mag duidelijk zijn. Op dit soort van zaken moet je niet bezuinigen.
Ik ben blij dat de nieuwe erin zitten, beide horloges voelen nu ook “nieuw” en supersolide aan. Genieten dus
Houden jullie je pins ook een beetje in de gaten, en wordt er af en toe ook op tijd wat vervangen? De Omega pins bevielen mij erg goed, en voor 5 Euro een setje kan je niet gaan tobben…
goeie tip… ik wist alleen niet dat er betere waren, ik dacht altijd dat een pushpin een pushpin was, zo zie je maar weer wat geleerd van het forum, ik ga gelijk vanmiddag een setje duurdere halen;) gelijk vervangen die dingen.
Ik kan je boodschap alleen maar toejuichen, ik heb hier enige tijd geleden ook al eens een balletje over opgegooid.
Helaas heeft dat voor mij niet het verwachte resultaat op geleverd.
Ik zou graag willen weten wat de beste pushpins zijn en waar ik ze kan bestellen.
Ik heb er best een goed bedrag voor over, als ik maar topkwaliteit krijg.
Je zou je horloge maar verliezen door een defect aan de pushpin.
Van belang is dat de pin zonder speling in de band past, dat deze bij vookeur een dubbele kraag heeft (zie foto gehavende pin, dubbele rand bovenaan) en dat ie de goede lengte heeft (een 17 mm push-pin past ook tussen een 18mm lug, maar is niet verstandig.
Verder zijn rvs pennen het beste.
Als ik een nieuwe band plaats vervang ik altijd de bandpennen. Maar qua bandpennen met dubbele kraag ken ik eigenlijk maar een soort en die gebruiken alle merken. Die heb je in verschillende diktes van heel dun tot erg dik. En die mogen niet meer dan een paar dubbeltjes kosten. Juweliers durven er 2,50 per stuk voor te vragen en dat is schandalig.
Ik heb veel verschillende pennen gevonden op het net.
Aangezien ik er niet veel verstand van heb, uiteindelijk gekozen voor originele pennen van Omega. Onder het mom van: dat zal wel goed zijn.
Ze zijn 1.8mm dik, en pindikte aan het eind 0.9mm. Bovendien voor verschillende lugbreedtes verkrijgbaar.
En gewoon zowat 0 speling, heerlijk wat past dat lekker in elkaar!
Ik hoor enkele dubbeltjes per stuk. Mooi, maar ik heb dan niet die met dubbele kraag voor dat geld kunnen vinden. Ik heb dus voor 5 Euro een setjes online besteld bij:
Waarschijnlijk dus wel te duur, maar omdat ik maar voor twee klokken nieuwe pennen nodig had, was me dat die 10 Euro wel waard
En bij een juwelier weet ik ook niet wat in in mijn handen gedrukt krijg. Nu weet ik het wel, en ben er super tevreden over.
Hou wel in gedachten dat het vermoedelijk wel goedkoper kán, maar dan moet je beter de weg weten als ik:D
Zonder speling in de band.
Daar heb je een belangrijk punt. De pinnen van zowel de seamaster, als van de PD zaten beide te los in de band. Vooral van de PD kon ik ze bewegen, de nieuwe zitten prachtig opgesloten, zonder te klemmen.
Precies wat je wilt dus. En wanneer je nu voelt aan de band, krijgt je een mooie solide indruk