De zoektocht (IWC, GO, Omega?) en het resultaat

Na jaren geen horloge te hebben gedragen, begon het onlangs om onverklaarbare redenen toch te kriebelen. Ik had een klokje aan mijn pols nodig. Geen digitaal apparaat, maar een goed ontworpen, degelijk, mechanisch uurwerk dat met liefde in elkaar is gezet.

Dus op zoek. Eerst maar eens beeld vormen van wat er überhaupt op de markt is. Wat hebben de Fransen, Zwitsers, Duitsers en Japanners zoal te bieden? En wat voor type horloge wil ik eigenlijk - sportief, klassiek, met welke complicaties? De zoektocht kon gelukkig vrij snel worden ingeperkt doordat ik een blauwe wijzerplaat wilde. En een diameter van ca. 40mm. Nog steeds zat keuze, maar minder overweldigend. Na een paar avonden snuffelen was dit de shortlist geworden:

Aantal overeenkomsten, maar ook grote verschillen tussen bovenstaande klokken - ook in prijs. Goedkoopste rond de 3k, duurste 12. Dus: waarop kiezen? Uiteindelijk naar vier hoofdelementen gekeken om de keuze te maken: esthetiek (hoe mooi is ie?), verhaal (waar komt ie vandaan, historie etc.), techniek (manufactuur of ingekocht, complicaties?) en ‘aan de pols’ (hoe draagt ie?).

En zo vielen de B&M af (hele goede prijs/kwaliteitverhouding, maar plaat net wat druk en vorm v/d kast…mwah…), de Nomos (voelde ‘real life’ ielig en fragiel aan) en de Omega (prachthorloge, maar had toch voorkeur voor niet-chronograaf / klare lijnen). En zo bleven de GO en de IWC over. Beiden met een interessant verhaal (GO historie start in 1845; IWC opgericht in 1868), beiden technisch uitstekend (GO met pluspuntje omdat zij ook zelf de wijzerplaat produceren) en goed voelend & uitziend om de pols.

Het is uiteindelijk de Glashütte Original Senator geworden. Ik deed ‘m om en wilde ’m niet meer af doen :slight_smile: Het ontwerp is zo ‘clean’ en tot in de kleinste details vormgegeven en uitgevoerd…En vond ‘m toch ook wel net wat leuker / meer bijzonder dan de IWC. GO heeft een jaarproductie van 15.000, IWC het tienvoudige. En de GO heeft de datum/maanfase aanduiding, waar de IWC (waar ik naar keek) alleen de secondecomplicatie heeft. Moet er wel bij zeggen dat ik op de GO 25% korting kreeg - anders was het alsnog de IWC geworden; zonder korting was het prijsverschil van 4.300 tussen de twee echt te groot geweest. NB: wilde ook onder de 10k grens blijven, anders was de Portugieser met dag/datum aanduiding ook nog een kandidaat geweest…

Anyway, ontzettend tevreden met de keuze; iedere dag opnieuw blij mee!

22 likes

Welkom en gefeliciteerd! Heb je ook plaatjes? Zijn we dol op :smiley:

1 like

Welkom op ons horloge forum.

Goede keuze. Gefeliciteerd met deze aanwinst.

Fotootje erbij?

Welkom.
Prachtige en originele keuze. En wat een schitterende wijzerplaat!

:point_up_2:

Een paar mooie eigen foto’s worden altijd en enorm gewaardeerd :+1:

Istiedan:

74 likes

Prachtig :heart_eyes:

Pffff wat een kanjer !!!

2 likes

Goeie keuze :ok_hand:

Welkom op et forum! Prachtig horloge heb je gekozen, gefeliciteerd!

Welkom op ons prachtige forum. Wat een binnenkomer

Mooie shortlist, maar een nog betere keuze. De GO is prachtig. Gefeliciteerd met je NA

3 likes

Van harte gefeliciteerd!
Op de foto is ie mooier dan op de website

Heel mooi!

Dat is met recht een horloge, geen ‘klokje’.

Prachtig horloge. Gefeliciteerd met je aanschaf. Veel plezier ermee.

Zo, ga maar even zitten…

Gefeliciteerd, heel mooi horloge!

Gefeliciteerd! Prachtig!

Wow! Goede keuze

Mooi maar wel zielig weinig plaatjes, dus uploaden die handel!

Heel fraai🤩