De zoektocht naar de perfecte date window (IWC Pilot watches)

Ergens aan het begin van het nieuwe millenium was in gesprek met een staalmagnaat. Na dat gesprek stootte een kennis mij aan en zei “zag je wat hij om had”. Ik had toen nog geen verstand van horloges -ik ben er namelijk niet mee opgegroeid- en had dus echt geen idee. Hij had het over een IWC. Later heb ik dat opgezocht en ik was direct gecharmeerd van de befaamde Pilot Watches. Ik ging vroeger altijd naar luchtvaartshows en stond ook vaak als klein kind bij de spottersplek van Soesterberg (F15 thuisbasis).

In de winter van 2017 kocht ik bij Saffier (Rijssen) de -toen nog- nieuwe IWC Mark XVIII Petit Prince. Ik was direct verkocht door de blauwe sunburst dial. De kast was 40 mm en ongeveer 11 mm dik. Perfect formaat voor mij! Het werd geleverd op een Santoni band, wat door veelvuldig dragen een soort pilotenjack look zou krijgen (craquelure van het leer).

Ik heb het horloge laatst verkocht aan HF member @Rolopalooza. Ik droeg het te weinig en dat was deels te wijten aan de plaats van het datumvenster. Door het ETA 2892 uurwerk (waardoor het perfect slank blijft) kwam de plek van het date window niet lekker uit de verf.

Daarna heb ik een stap teruggezet naar de Mark XVII omdat daar het datumvenster beter samenvalt met het ontwerp…dacht ik. Het was met 41 mm net iets te fors en ook deze ging weer snel de deur uit. “Try it before you buy it” is lastig met modellen die niet meer in de winkel liggen. De band was trouwens wel fantastisch met micro adjustment, door op het IWC logo -aan de buitenzijde van de sluiting- te drukken. Banden maken kunnen ze wel bij IWC.

Toen kwam bij toeval op het juiste moment een Mark XVI op originele stalen band voorbij. Dit model is 39 mm en daardoor staat het datumvenster eigenlijk wel op de juiste plek. In ieder geval tussen de cijfers uitgelijnd. Dat is al beter dan bij een Seadweller ;-). Helemaal overtuigd was ik niet, maar ik heb deze nog steeds en dat is vooral vanwege de band. Het is echt prachtig gemaakt. Dun en valt heel soepel om de pols. Door de vaste breedte van 20 mm toch nog goed aanwezig.

De grootste fout die je kan maken is te lang naar iets kijken. Dan zie je opeens dingen die je nooit zijn opgevallen, maar ook vaak voor verbetering vatbaar zijn. Na lang zoeken kwam ik een Mark XV op originele pyramid bracelet tegen. En dat was meteen bingo voor de perfecte plek van het datumvenster. Met 38 mm ook logisch, maar dit is mogelijk de beste pilot watch voor mij.

Niet de meeste eenvoudige zoektocht, maar wel een heel leuke! Blijft een hobby toch?

Leuke details:

• Allemaal hebben ze het ETA 2892-2 uurwerk, met enkele aanpassingen. Daar wordt vaak op neergekeken, maar het loopt fantastisch en opwinden is bijna niet te horen.
  • Dit zijn allemaal Nederlandse sets (geweest)
  • De prijzen van de XV en XVI gaan langzaam omhoog, dus als je er eentje wilt, niet te lang nadenken
9 likes

Jij gaat gewoon terug in de tijd in je zoektocht naar je ideaal horloge. De meeste doen het in de andere richtig.:grinning:

Wel knappe horloges, ik moet het doen met de catalogi…
Ik ben toch wel even jaloers op de weg die je al hebt afgeled.

1 like

Haha inderdaad, meestal gaat het ook de andere kant op. Maar het steeds groter worden van de kasten en ook de toename van de dikte hebben ervoor gezorgd dat ik terug in de tijd ben gegaan. Ik durf mij niet te wagen aan echte vintage wegens gebrek aan kennis, maar deze newtimers bevallen mij goed. De ETA uurwerken zijn ook bewezen.

Ik heb ook nog wat catalogi liggen inderdaad, mis nog wat prijslijsten van 2001 t/m 2005 maar de zoektocht gaat rustig verder. Mooi om te zien hoe duur het merk ook begin 2000 al was.

Om de pols is deze echt super sexy, die band is subliem qua draagcomfort.

2 likes

Dan plak je er een datumloep op :ok_hand:

Heb je specifieke eisen qua diameter, anders kun je nog verder terug. Voor mij is de Mark XII de laatste echt mooie in deze serie.

2 likes

Met 36 mm helaas voor mij te klein en ik vind het datumvenster ook hier niet helemaal lekker uitkomen. Maar met het JLC uurwerk zeker een bijzonder horloge.

En een datumloep…ik kan er ook ductape overheen plakken.

1 like

Valt idd knap tegen die prijzen in 2002…