De zoektocht (zucht)

Zoals menigeen van jullie wel zullen herkennen, is de jacht naar een nieuwe aanwinst voor de collectie minstens even bevredigend als het daadwerkelijk ontvangen en om de pols hebben van het horloge. Daar eindigt het voor mij echter niet. Dan start de zoektocht om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het horloge. Merk, model, specs, advertenties cq catalogi waar ‘jouw horloge’ in staat.

En het liefst natuurlijk het persoonlijke verhaal van het horloge. Wanneer geproduceerd, aan wie verkocht, waar is het horloge geweest? Ik draaf misschien een beetje door, maar daar zijn we horlogegekkies voor, toch?

Nu heb ik al een tijdje een leuke Tissot Quartz in. Jijn bezit met een fraaie Arabische crest op de dial.

Via Google Translate inmiddels er achter gekomen dat de Arabische tekst op het horloge Air Defense College betekent. Nu was ik in de veronderstelling dat een dergelijk fraai afgewerkte wijzerplaat alleen door Tissot zelf kan zijn vervaardigd. Immers, de standaard opbouw van de wijzerplaat is geheel aangepast.

Dus een Extract of Archives aangevraagd van het horloge bij Tissot in Zwitserland. En gisteren ging de deurbel. Spannend! Zou ik er eindelijk achterkomen voor wie en in welk Arabisch land dit horloge is vervaardigd?

Helaas, verder dan facturatie jaar 1981, de referentie (was ik al lang achter) en een print van de pagina uit de catalogus van dat jaar strekt de informatie vanuit de Tissot archieven niet.

Dus, toch wel enigszins teleurgesteld door de summiere info ga ik me nu beraden welke andere wegen er zijn om meer over dit horloge te weten te komen.

En, de vraag blijft rondspoken in mijn hoofd. Zou het echt zo zijn dat dit soort wijzerplaten aftermarket door anderen danTissot zelf worden vervaardigd? Of willen ze daar anno 2019 niet meer voor uitkomen?

Hoor graag van jullie watjullie gedachten hierover zijn en of jullie ervaringen hebben met andere merkhorloges met Arabische crests.

Dank voor het lezen :slight_smile:

1 like

Misschien dat ze achteraf niet zo blij zijn geweest met deze limited, scut raket en midden oosten was in de tachtige jaren niet zo’n fijne combinatie qua wereld vrede

3 likes

Ik zeg uit Libië:

(via http://www.laag.ly/)

3 likes

Dank. Was er tijdens mijn zoektocht nog niet tegenaan gelopen.

1 like