Dit horloge heeft een achternaam uit onze familie op de wijzerplaat staan. Debel op z’n Frans, al lijkt dit ook De Bel te kunnen zijn. Het uurwerk is Swiss Made, maar oogt als een veel ouder tank-uurwerkje in een jaren '70 kast. De patina en band brengen mij in verwarring, want ik zou dit model als laat jaren '70 bestempelen.
Opvallend: de wijzerplaat vertoont geen Swiss Made aanduiding.
Op Mikrolisk kom ik dit merk niet tegen. Niet als Debel en ook niet als de Bel, ebel of Bel. Bovenstaand horloge lijkt online de enige te zijn die ik kan vinden.
Niet dat ik deze voor dit bedrag ga kopen, in deze staat. Maar toch, mijn oudste horloge in de collectie - een erfstuk - komt uit die tak van de stamboom. Vandaar de interesse. Ik ben benieuwd of iemand in andere bronnen kan achterhalen welke fabrikant dit label op de markt bracht.
Dat lijkt wel aan elkaar verwant ja. Snel gevonden.
Mijn vorige Candino zit nu om de pols bij iemand met nog kleinere polsomtrek. Een prima horloge was dat. Vrouwlief hoefde hem niet.
Ik zou het uurwerkje ook wel op jaren 70 schatten hoor, is een heel maar dan ook heel veel voorkomend damesuurwerkje en werd door FHF, AS, Lorsa etc gemaakt.
Of het fotografisch is betwijfel ik, maar ik herinnerde me zoiets
Ik vond wél een handelsregistervermelding op familienaam De Bel, in combinatie met "Handelsbemiddeling in horloges, artikelen van edele metalen en sieraden en Detailhandel " in Herent, omgeving Brussel.
Nou… een beetje wel. Een beetje een mix van een eidetish en associatief werkend geheugen. Best wel bijzonder. Maar als je daar in het dagelijks leven niet echt last van hebt wel nuttig, denk ik.
Wees er trots op en tel je zegeningen, Alphons.