Met het aanpassen van de kalender werd ook tijd heringedeeld…
Tijdens de Franse Revolutie hanteerde men gedurende een korte tijd een decimale dagindeling. Een dag werd verdeeld in 10 uur van elk 100 minuten. Een dag bestond zodoende uit 1000 minuten, in plaats van de 1440 minuten waaruit een dag van 24×60 minuten bestaat. Momenten op de dag werden daarbij op de gebruikelijke wijze decimaal aangeduid, bijvoorbeeld “3,50 uur” (dit tijdstip komt overeen met “8.24 uur” in de 24 uursnotatie).
Dat had natuurlijk gevolgen voor de zakhorloges en klokken toendertijd …:
.
.
Breguet:
.
De Revolutionaire kalender:
De kalender, ook aangeduid met de termen Franse revolutionaire kalender en Jakobijnse kalender, was van 5 oktober of 24 oktober 1793 tot 1 januari 1806 officieel in gebruik. Na de annexatie van de Oostenrijkse Nederlanden door Frankrijk (1795), werd ook daar de Republikeinse kalender ingevoerd : in de Burgerlijke Stand vanaf 17 juni 1796, en algemeen verplicht vanaf 3 april 1798.
Een jaar werd verdeeld in 12 maanden van elk 3 decaden van elk 10 dagen, met per jaar 5 of 6 extra dagen. Na de val van Robespierre in juli 1794 gingen er stemmen op om de kalender af te schaffen, maar in 1795 werd de kalender in de nieuwe grondwet opgenomen. Ondertussen waren de beide makers slachtoffers geworden van het Schrikbewind. De strijd tussen de zondag en de decadi zou Frankrijk zes jaar lang in twee kampen verdelen.
In de meest vergaande versie werd elke dag verdeeld in 10 uur van elk 100 minuten van elk 100 seconden, maar dit werd al gauw weer teruggedraaid.
Wowwh @RobertGerard, ik heb het in 1 ruk uitgelezen.
Interessant! Wist het niet.
Doet me ook denken aan een weetje dat ik weer vergeten ben.
(Is dit een contradictie in termini?)
Komt erop neer dat er een dag NIET bestaat als gevolg van de correctie in tijdmeting.
Zoals ook het schrikkeljaar corrigeert.
Zou ergens in 1856 zijn geweest. @RobertGerard HELP MIJ
Jij wéét dat!!! Toch?