Heb in de rubriek “gezocht” de vraag al gesteld, maar wie leest dat nou?
Er zullen vast leden zijn met zo n raar ding in de kast. 
In mijn zoektocht bijna een exemplaar op Ebay gekocht maar gelukkig na consultatie van een kennert ten halve gekeerd.
Voor de rest misschien wel interessant: wat was het tegen-advies? Oftewel, waarom ten halve gekeerd?
Grtz
Harold.
Dag Harold, de ene deck watch is de andere niet
. Ik ben geen kenner, en het advies was niet kopen (bij elkaar gezocht spulletje).
Heel boeiende materie die scheeps chronometer historie. Op grote schepen ging men met zo n deck watch de verdere uurwerken gelijk zetten.
Tnx info! Ik denk dat hier
zoveel betekent als “Plakmerk”. Hoeft op zich geen probleem te zijn, als je er maar niet teveel voor betaalt - en zeker niet de fantasieprijs a.k.a. de adviesprijs. Ik heb er ook een (Earnshaw “Officer” maanfase horloge) en die doet prima z’n werk, maar als ik niet had gewacht tot onze nationale dagelijkse klokkenboer ermee was gaan stunten had ik zomaar 500 i.p.v. 100 euri kunnen betalen. Dat had ik dan trouwens ook niet gedaan en voor een Davis gekozen, ook in de 100-150 euro range.
Btw, is er iemand op HF die weet of Davis ook een plakmerk is?
Wat die deck watch betreft: dank voor de info. De scheepschronometer ken ik wel, maar ik wist niet dat die geflankeerd kon zijn door een draagbare “deck watch”. Ik heb ze nooit gezien, iig (of het zou de GMT master van een 1e stuurman moeten zijn, maar dat was privé eigendom). In de tijd dat ik radio-officier (a.k.a. marconist, a.k.a. sparks) ben geweest dagelijks het tijdmeterjournaal mogen invullen. Radiostation WWV:
“At the tone, seventeen hours twenty five minutes co-ordinated universal time BEEP”, tijdmeter aflezen en de stand noteren in het journaal.
Misschien vind je ooit nog een echte!
Succes, grtz
Harold.