Op 15 augustus 2026 heb ik dit DIY-horlogestand-topic gestart. Ik heb mijn eigen ‘kunstpols’ getoond en zag ook wat mooie voorbeelden van andere DIY-projecten (@Brybe, @Opwierde en next level was toch wel @jacobus)
Forumlid @Realworldwatchguy maakte de opmerking dat het nadeel van mijn ontwerp van de kunstpols is dat je soms meerdere horloges moet verplaatsen om een bepaald exemplaar te kunnen nemen. Een schakelband met vouwsluiting over een ander horloge schuiven is natuurlijk taboe. Daar had hij helemaal gelijk in. Bovendien zijn de horloges op deze manier een kwartslag gedraaid, terwijl ik ze liever horizontaal zie. Tot slot had deze kunstpols plek voor maximaal zes horloges. Ik heb nog overwogen een horlogedoos te kopen (bijv. Hexagon of Rothwell), maar ik vind liggend tentoonstellen in mijn situatie niet zo geschikt.
Reden genoeg om het creatieve brein aan het werk te zetten, waarbij ik de hoogte en breedte wilde handhaven (vanwege de huidige plek). Ook moest ik het met eenvoudige middelen kunnen maken. Ik heb (nog) geen freesmachine en geen 3D-printer, wel heb ik een kolomboormachine gebruikt, want bij een testexemplaar uit de losse hand zat de buis scheef.
Ook hier was het weer de pvc-pijp die goed van pas kwam. Ik heb een vuren plank (12 x 69 mm) genomen, met een 40 mm gatenzaag vier gaten gezaagd (onderlinge afstand 7 cm hart-hart) met 3,5 aan de bovenzijde en nog ietsje extra aan de onderzijde. Dit is omtrokken met isolatieschuimbuis, hierdoor heb ik dezelfde diameter als mijn pols, dus dat is handig met de schakelbanden. Ik ben nog op zoek naar een geschikte stof (kousje/sokje) voor om de houders, maar ik ben nu al blij met dit resultaat.
Voordeel is dat ik nu acht in plaats van zes plekken voor horloges heb. De G-shock mag er voorlopig ook tussen en dan heb ik nog steeds een plekje over. Nu is het zaak mijn wederhelft te overtuigen dat zo’n lege plek toch wel wat onrust geeft, slecht is voor de Feng Shui en …, welja, dat is eigenlijk een ander topic!