Deel je DIY horlogestand (met foto en beschrijving)

Sommige leden bewaren (een deel van) de horlogecollectie in een kluis in huis of elders. Anderen hebben een horlogelade of horlogekist, die in allerlei vormen bestaan (zoals de Hexagon, die mij wel aanspreekt). In dit topic ben ik echter benieuwd naar horlogestands die leden zelf hebben gemaakt.

Mijn keuze voor een horlogestand is tweeledig:

1. Mijn collectie is niet van een dusdanige waarde dat ik me grote zorgen moet maken over een gerichte inbraak (bovendien is de woning goed beveiligd).
  2. Ondanks de bescheiden collectie vind ik het gewoon leuk om dagelijks even hiernaar te kijken en een keuze te maken wat ik die dag zal dragen, al dan niet met een bandwisseling. Dat gaat voor mij met een horlogestand beter dan met een gesloten doos of in de kluis.

Een DIY horlogestand kan allerlei vormen aannemen, van simpel (zoals mijn eigen exemplaar) tot complex, gemaakt met behulp van frees, draaibank of ander gereedschap.
Vandaar: deel je Do It Yourself horlogestand. Graag met foto’s en beschrijving, zodat andere leden dit weer als inspiratie kunnen gebruiken. Het moet wel een echt doe-het-zelf product zijn!

Bij wijze van aftrap mijn simpele horlogestand, de ā€˜kunstpols’.

• Ik heb een isolatiebuis voorzien van een kern, bestaande uit een PVC pijp.
  • Hieromheen heb ik een nylonkous getrokken. Zo heb ik een kunstpols van gelijke dikte als mijn eigen pols, dat is wel zo handig voor de horloges met bijvoorbeeld een vouwsluiting.
  • Ik heb een voetje gemaakt van hetzelfde materiaal als de kledingkast en hierop een dop vastgeschroefd.
  • Zo kan de buis in de kern van de kunstpols er makkelijk en stevig op worden geschoven.
  • Het schuimrubber veert een beetje mee, net als bij een echte pols.
  • Uiteraard let ik erop dat de horloges elkaar niet bekrassen. Mogelijk dat ik in de toekomst nog wat scheidingsringen aanbreng. Ook schuif ik horloges met vouwsluiting niet over elkaar heen, want dat levert onnodig krasrisico op.

Ik ben benieuwd naar jullie DIY :watch:-stands!

5 likes

Mijn beste,

Ik heb geen DIY -stand,
maar jou ā€œkunstpolsā€ ziet er kijklustig uit!!
Leuk gedaan.:+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Ik ben zelf niet zo’n knutselaar. Die van jou vind ik zeer tof gedaan! :+1: Zou je bijkomend iets kunnen voorzien om de horloges horizontaal te presenteren? Dat lijkt me veiliger (tegen vallen / verschuiven) en misschien ook mooier :man_shrugging:

2 likes

Hartelijk dank. Nog aanvullend: met een grote geitenwollensok er omheen was het ook heel geschikt voor transport naar de GTG010 (Rotterdam). :socks::smile:

1 like

Dank voor de tip, zo’n constructie is zeker mogelijk. In mijn persoonlijke geval verkies ik de verticale uitvoering omdat ik anders klachten krijg van mijn wederhelft. Ik wil de horloges natuurlijk niet naar de garage laten verbannen. :sweat_smile:

Online kwam ik deze ook nog tegen :point_right:
https://www.etsy.com/de-en/listing/4510789228/custom-watch-holder-wood-watch-holder?ref=elp_anchor_listing_button&pro=1&sts=1

Je hebt me wel op een idee gebracht @Realworldwatchguy … binnenkort eens wat knutselen. :hourglass_flowing_sand: