Zoals ik in dit topic http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1275882 al aankondigde was er een Deep Blue Sun Diver II naar me onderweg. Nadat ik het horloge deze week heb binnengekregen (bedankt Hans van Horlogedomein) heb ik eindelijk de tijd gehad om het horloge eens goed te bekijken en foto’s bij daglicht te maken.
Het horloge komt zonder buitendoos in een Deep Blue horlogeetui. Mijns inziens past dit wel bij een duiker, en horlogedozen heb ik al genoeg in de kast staan
In het etui zit naast het horloge ook een handleiding.
Bij het oppakken van het horloge valt vooral de flinke maat het enorme gewicht van het horloge op. De diameter ex. kroon is 46mm en de dikte van het horloge is 14mm. Dit is indrukwekkend maar het meest opvallende is het gewicht van 220 gram (incl. alle schakels).
Ondanks deze indrukwekkende afmetingen van het horloge draagt de Sun Diver opvallend klein (voor een horloge van 46mm dan hè :D) en voelt buiten het gewicht eigenlijk niet veel groter dan een Seiko SKX007 met solide band.
Wristshot met versleten overhemd
Mijn polsomtrek is ongeveer 17cm.
De band van de Deep Blue zorgde overigens nog best voor een uitdaging. Met mijn goedkope gereedschap kreeg ik de pinnetjes niet uit de band. Nadat ik hiervoor de horlogemaker had ingeschakeld bevestigde deze dat de pinnetjes goed vast zaten. Overigens klikte ze ook met een duidelijke klik weer terug in de band nadat ze terug werden geplaatst, dat geeft op de een of andere manier wel een prettig gevoel.
Bijzonder aan de band is verder de non-conventionele aansluiting aan de kast. Net als bij Oris duikers zit de eerste schakel als het ware aan de kast waardoor het lastig is andere banden aan het horloge te zetten. Deep Blue levert wel een rubberen strap maar ik vindt het wel een beetje jammer dat er geen mooie dikke lederen strap op past. Wellicht dat het laten maken van een custom strap een optie in de toekomst maar voorlopig houdt ik hem op staal. De afwerking van de stalen band is goed, hier en daar een wat scherp randje maar over het algemeen zit de band zeer comfortabel en voelt deze stevig aan.
Wat verder aan het horloge opvalt is de erg goede algemene afwerking. De tanden van de bezel zijn wat scherp maar dit staat in mooi contrast met de mooi afgeronde “Oris achtige” kast. De bezel draait soepel in 120 clicks tegen de klok in. Verder is er niks aan te merken op het (volgens mij niet ontspiegelde?) saffierglas dat een prettige koele uitstraling heeft. De kroon voelt goed aan en heeft prettige feedback, zodat je goed voelt waar je mee bezig bent en de kroon niet los aanvoelt. Het heliumventiel heb ik ook even open en dicht gedraaid en dit werkt goed. Ik denk niet dat hij nog veel geopend gaat worden 
De wijzerplaat is naar mijn mening helemaal goed. De oranje indices zijn gewoon heel cool en houden de wijzerplaat mooi in balans. De oranje minutenwijzer sluit hier mooi bij aan. Ik was eerlijk gezegd een beetje huiverig over het sunburst effect van de wijzerplaat aangezien ik hier eigenlijk niet zo van houdt. (voor mij) gelukkig valt dit effect heel erg mee. Het is mooi en net als het horloge goed afgewerkt maar valt niet op een storende manier op, minder dan bij de Orient Mako.
Excuses voor de stofjes op de foto
De lume van het horloge is goed. Een beetje op vergelijkbaar niveau met de SKX007, mischien ietje feller nog. De lume op de plaat en wijzers is blauw en de lumedot op de bezel is traditioneel groen. Ik praktijk valt dit verschiel overigens helemaal niet op. De lumeduur is ook goed. Na de lume s’avonds “opgeladen” te hebben is de tijd de hele nacht goed te zien.
Lumshots, het blijft lastig
Het uurwerk in dit horloge is de Seiko NH36. Naar ik heb begrepen is dit een versie van het 4R36 voor niet Seiko horloges. Ik heb geen meetapperatuur en heb het horlog nog niet heel regelmatig gedragen maar het houdt goed tijd (volgens mij valt de afwijking nu binnen de 5 sec per dag). Een hacking/handwinding functie is erg prettig en was ik eigenlijk alleen gewend van ETA uurwerken, ik heb nog niet eerder met een Seiko uurwerk met deze functies te maken gehad maar het voelt allemaal erg goed aan.
Al met al ben ik erg tevreden met de Deep Blue, en zijn enorme value for money. Ik zal na een paar weken nog eens posten hoe het gaat, en hoe het horloge bij langer gebruik voelt.
Bedankt voor het kijken!
Groeten,
Stefan.