Defect in moederbord door lekkende batterij, help!

Beste mensen,

Door een lekkende batterij is de printplaat van een NA aangetast. Door een loupe bekeken zie je duidelijk dat het spoortje naar het batterij contact is onderbroken.

Normaal zou je zeggen, wissel het uurwerkje, klaar. Maar dit is een circuit board van een Citizen COxx, die zijn helaas niet meer leverbaar…

Wie o wie kan mij helpen het spoortje te herstellen ?

Ik verheug me op een berichtje!

Groetjes,
Bert

Weet je het zeker? Kan ook groene lak zijn. Ik zou het spoor eerst ff door meten.

Hoi Martijn, doormeten valt op dit moment nog buiten mijn competenties (zou het graag leren) maar echt, door de loupe bekeken is alleen de blanke groene plaat zichtbaar, het spoortje is weggevreten door batterijzuur, het blauwe puntje is het resultaat… :expressionless:

https://www.printplaatreparatie.com/

of zoiets dergelijks,misschien is dat een optie

1 like

Schoonkrabben en een drup soldeersel er op werkt wel eens, anders met een zilver pen.
Maar met doormeten met een simpele multi meter heb je zekerheid. Aldi had een poos geleden een goede, anders een duurdere van de bouwmarkt. Als er maar een stand op zit dat ie piept als de geleiding goed is. 1 meetpen op het vlakje bij “1.5 volt” en een pen bij dat gaatje links.

4 likes

Martijn, je bent een held. Het volgende item op mijn bestellijst is een ANALOGE multimeter die kleine voltages kan meten. Ik heb laatst een digitale gekocht (dombo), leuk voor de stopcontacten maar niet voor mijn passie, zoals mij inmiddels duidelijk is geworden.

Over die pen, waar kun je die kopen? Dan probeer ik het zelf!

Groetjes,
Bert

Dank voor je reactie Michael! Als ik er via het forum niet uit kom is dit een goede optie!
Groetjes, Bert

Dit dus :+1:t2:

Doe maar digitaal hoor, daar zit juist vaak zo’n piep stand op, te testen door de pennen tegen elkaar te houden.
Circuit pen is wel een mooie Google zoekterm. Ik heb ooit een gekocht, op eBay, ik moest me het leplazarus schudden omdat het geleidende spul steeds samen ging klonteren op de bodem