Defect Wenger Commando SR 70877

Hallo Allemaal,

Mijn Wenger Commando heeft een defect. De datum verspringt niet meer per 24h en is ook niet meer verstelbaar met de kroon. Bij het verdraaien van de kroon is nog wel een lichte weerstand te voelen bij elke draai waardoor normaal de datum zou moeten verspringen. Ik kan me niet bedenken hoe dit is gekomen, ik ben voorzichtig met het dragen van het horloge en het is ook volledig gaaf. Het kan altijd ergens een klein ‘tikje’ gehad hebben wat is normaal is bij het dragen, maar het zal me benieuwen of dit inwendig schade veroorzaakt heeft? Een kleine inspectie leert dat het uurwerk van het type Ronda 5030d is. Via de handleiding heb ik het uurwerk en de chronograaf gereset, zonder resultaat.

Ik wil eerst kijken of het defect bekend is bij iemand zodat een indicatie van de reparatie/oplossing gegeven kan worden. Ik heb het horloge namelijk gekocht in Amerika en zal het ook daar moeten laten repareren onder de garantie. De verzendkosten zijn niet mis en voor dit geld kan ik 'm misschien al in Nederland laten repareren.

Het gaat om volgend horloge: http://www.wengerna.com/commando-sr-70877

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen of een idee of tip heeft!

Gr Thomas

Je hebt toevallig niet de datum versteld tussen 22:00 en 02:00?

Hmm dat zou zomaar kunnen, maar kan me dit niet precies herinneren…

Misschien was het tussen 22:00 en 02:00 op een zaterdagavond:)-D

Wat zou dit dan betekenen?

als ik het zo lees is het radje dat de datum versteld defect en wordt het idd richting de horloge maker…
ik zou zelf hier in nederland een horlogemaker zoeken en niet opsturen …

Er wordt geadviseerd om de datum tussen 21:00 en 03:00 niet handmatig te verzetten, omdat dan het mechanisme in werking treedt die automatisch de datum verzet. Als je het handmatig gaat doen, dan kan er iets beschadigd raken.

Is het vingerveertje van het datumwiel dat afgebroken is.
Dit wiel heeft een speciale vorm en tanding, is een beetje een zwak punt.
Wiel noemt; date indicator driving wheel referentienr. 3004.224.CO
Dit komt regelmatig voor bij deze calibers.

Hier de technische docu; http://www.ronda.ch/xx/technical/ta5030.De.pdf

Bedankt voor jullie reacties zover! Nu heb ik wat meer info om eens langs een horlogemaker te gaan en navraag te doen over de kosten.

Ik zal laten weten hoe het verloopt…