Definitie frankenwatch (vervolg)

Misschien eentje voor het domme vragen topic maar wellicht interessant genoeg voor een eigen opzetje…

Ik kwam op deze vraag nadat ik van een gekocht horloge (vintage) de niet-originele kroon heb vervangen door een juist exemplaar.

Voor de vlagridders, ik heb het NIET over replica’s.

Ik zie in diverse horlogeforums op internet verschillende definities van ‘frankenwatch’ voorbijkomen en ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
Ik ga er even van uit dat een horloge waarbij een onderdeel om welke reden dan ook wordt vervangen door een juist (tijdcorrect en behorende bij dit model) exemplaar niet in die categorie valt, of wel? Hij is in ieder geval niet meer origineel te noemen.

Maar als dat onderdeel niet juist is, bijvoorbeeld niet tijdcorrect of van een ander merk/model (dus er heeft nooit een horloge de fabriek verlaten met die combinatie van onderdelen) dan weer wel.

Hoe zit het met een horloge dat door iemand in elkaar is gezet met losse maar juiste onderdelen? Dus het horloge klopt helemaal qua model en tijd maar het is nooit als zodanig gefabriceerd? Ik neig te zeggen frankenwatch, maar vrijwel onmogelijk als zodanig te herkennen, toch?

Ik begrijp dat dit topic een verhoogd ontspoor-risico heeft en hoop dat de reacties zich beperken tot het delen van de meningen en ideeën over de vraag, niet over personen.

2 likes

Sodemieter, zelfs de titel is hetzelfde… :sleeping:

Ik ga me inlezen en deze kan geclosed worden.

2 likes

En uiteindelijk komen we uit bij het schip van Theseus.

7 likes

Dat was precies wat ik ook wilde aanhalen in mijn post maar was bang dat één en ander wat te lang zou worden. Maar de link is heel relevant inderdaad.
Maakt de eenvoudige vraag wel opeens een filosofische…

Goed punt, ik verwijder de :lock:

1 like

Ik zou het dan geen frankenwatch noemen want je hebt de juiste onderdelen (weliswaar uit andere horloges maar van hetzelfde model) gebruikt. Maar ga je er andere wijzers of een andere dial in zetten die niet bij het model horen dan is het een frankenwatch, mijn persoonlijke mening dus. Misschien dat anderen er anders over denken.

2 likes

En wat als door de oorspronkelijke fabrikant de onderdelen tijdens service zijn vervangen? Rolex, Omega hebben er een handje van om (te) grondig te werk te gaan…van een Speedmaster Reduced krijg je feitelijk alleen de kast, de plaat en de band terug na een grote service. Nieuwe pushers, kroon, complete swap uurwerk en nieuw glaasje. Is dat dan ook een Frankenwatch?

IMO niet. Voor mij is een Frankenwatch een beetje van dit en een beetje van dat. Kast/kaliber/glaasje/kroon/plaat die niet bij elkaar horen en met kunst en vliegwerk “aan elkaar zijn geplakt”

Ps
Niet dat ik blij ben met de praktijken van bovenstaande fabrikanten, ik stuur niks meer terug als 't ouder is dan 10 jaar

1 like

Mee eens.

Ik ben jammer genoeg door mijn likes heen, dus iedereen een :+1:.

Is toch wel afhankelijk welk horloge je hebt, als je bijvoorbeeld een Rolex van 12 jaar hebt dan heb je maar 2 keuzes. 1 je laat het probleem staan en anders kan je niet anders dan terugsturen, hoe kom je anders aan de onderdelen? Is ook bij andere dure high end horloges, je bent dan echt afhankelijk toch?

Er zijn, gelukkig, heel veel hele goede service mogelijkheden voor vintage en neo-vintage, inclusief originele onderdelen. @Tempusuurwerktechniek en Wesselink & Vreeker zijn maar 2 voorbeelden, er zijn er 10-tallen die met respect voor originaliteit perfecte service leveren.

Maatje heeft een Flat-4 Kermit voor service naar een RSC gestuurd. Nu heeft ie geen Flat-4 Kermit meer… 🤦

Ik laat ze nog net een schakel uit de band halen, en that’s it.

1 like

oke, dacht dat er niet aan onderdelen was te komen, dus wel. Nu heb ik bijna allemaal nieuwe horloges, die overleef ik niet. Mogen mijn zoons lekker aan de slag :grin:

1 like

Mooi k*t.

2 likes

Ik heb nog niet een horloge naar een service center hoeven te sturen maar vraag mij af: Stel je heb je Rolex uit 2017 naar een SC gestuurd en ze raken hem kwijt daar wat krijg je dan vergoed? 5 jaar geleden waren ze nog een stuk goedkoper, maar nu gaan de prijzen door het dak heen. Hoe lost Rolex dat dan op, zal best wel eens een keer gebeurt zijn. Ik vermoed dat er wel leden zullen zijn die dat overkomen is?

Dat is in dit geval offtopic.

2 likes

Inderdaad even terug naar de vraag. Tot nu toe is de concensus dat een horloge alleen een frankenwatch is als deze tijd- of merk/model onjuiste onderdelen bevat (zelfs als dit door het service center is uitgevoerd).
Dus of het nu gaat om vervangingen of het samenstellen van (tijd- en merk/model) juiste onderdelen.

Kan ik daar dan ook de conclusie uit trekken als je (zoals in mijn geval) een incorrecte kroon vervangt door een juiste kroon dat je dan een ex-frankenwatch hebt?

Sorry, ben weer impulsief. Wellicht apart een topic van maken :+1:

Jep

Maar

Muah. Vind ik weer geen frankenwatch… maar ook niet origineel. Het is een horloge met service parts. Het zijn nieuwe onderdelen die volgens de fabrikant passen in het horloge.

Een vervangen kroon voor een generiek exemplaar maakt het niet een frankenwatch. Een Pontiac kroon op een bijv een omega dan weer wel :thinking:

1 like

Zo dacht ik er ook over, zolang een service center originele onderdelen vervangt die bij het model horen blijft die m.i origineel.

Mits tijdcorrect. Geen luminova plaat in een 80s rolex.

Tis een originele rolex maar verzamelwaarde is 0.

1 like