Gast, elke dial heeft zijn eigen maten. Je kunt niet elke wijzerplaat op elk uurwerk zetten. Als het kan is het extreem veel mazzel of stiekem toch hetzelfde uurwerk.
Je zou een Rolex wijzerplaat misschien kunnen modificeren door de voetjes eraf te slijpen en er nieuwe op te solderen. Maar dan was je wijzerplaat net zo duur als je horloge en daarna niet meer.
Je geeft het zelf al een beetje aan; het verschilt per persoon.
De meeste termen in de horologie zijn niet (officieel) gedefinieerd, maar velen bedoelen ongeveer (!) hetzelfde.
Willekeurig voorbeeld: definitie van âGMTâ en âtrue GMTâ? Ook daar zullen meerdere mensen wat anders bedoelen en/of verwachten.
GMT = kan meerdere tijdzones tegelijk aangeven.
True GMT = kan meerdere tijdzones tegelijk aangeven en doet dit met een wijzer die in 24 uur 1x rondgaat.
Franken= samengesteld horloge om origineel te lijken
Mod = samengesteld horloge om niet origineel te lijken
Ik denk dat mijn definitie is; een frankenwatch is een horloge wat de bedoeling heeft om een bepaald horloge te lijken, maar op 1 of 2 grote punten afwijkt.
Ik heb het dus niet over correcte service parts of zelfs merkloze of neutrale service parts (kroon zonder merkje, glas, pakkingen) maar wel de kroon van model X gebruiken op model Y en doen alsof het zo hoort.
Frankens zijn inherent misleidend. Een mod niet. Daar ligt dan ook de morele grens: de pretentie.
Niet alle reacties bekeken, wellicht is dit antwoord al gegeven.
Frankenstein, waar komt dat vandaan? De naam van een dokter die uit dode materialen een nieuw levend schepsel creëert.
Hoe zou je dit kunnen vertalen naar horloges?
Alle onderdelen die je maar kunt vinden, van welk (non)merk dan ook, samenvoegen tot een werkend horloge. Ook als het uurwerk niet compleet is en toch werkt.
Modificeren is daarentegen (imo) het aanpassen van een compleet origineel en werkend exemplaar, waarbij het vervangen van hardlex voor een saffier eigenlijk ook al een modificatie is.
Een horloge kan denk ik ook van een mod in een Franken veranderen als hij een paar keer doorverkocht is. Op een gegeven moment wordt er niet meer bij verteld wat er mee gebeurd is.
Bijvoorbeeld deze Tissot die ik een poosje geleden op Instagram en ebay zag langskomen. Klopt niks van dat ding, is het binnenwerk van een 40506 in de kast van een 40508.
Wellicht is dit ooit gemaakt door een hobbyist die dit een leuke mod vond, maar deze verkoper vertelt er niet bij dat er niks van deugt, dus is het nu in elk geval een Franken.
Wat nu als je dit horloge koopt, splitst in 40506 en 40508 onderdelen, en weer compleet maakt met de juiste ontbrekende onderdelen. Zijn dat Frankenwatches? Of is het dan herstelwerk?
Kasten hebben geen serienummers en een 40506 kast ook geen achtervoegsels, dus als je dit binnenwerk weer in een 40506 kast stopt is op geen enkele manier te achterhalen dat het mogelijk niet bij elkaar hoort. Wat mij betreft is het dan herstelwerk.
Binnenwerk bij de 40508 kast zoeken is al opletten; deze kasten hebben namelijk achtervoegsels, in dit geval 40508-8X. Deze achtervoegsels slaan volgens mij op de kleur wijzerplaat etc. die er in zit, je moet dan wel de juiste hebben. Lukt dat, dan geldt het voor mij ook als herstelwerk.
Al zou ik persoonlijk gevoelsmatig natuurlijk liever een horloge hebben waarvan ik zeker weet dat alles al sinds productie bij elkaar gebleven is.