Definitie Frankenwatch

De term zelf is me op zich duidelijk. Een horloge wat een samenraapsel is van onderdelen is net als Frankenstein een soort van monster.

Toch heb ik in bepaalde mate twijfels, want het ene samenraapsel is het andere niet. In de watching van Lente 2017 (Dank @Captaingingerbeardd) staat het volgende; … is een samenraapsel van een kast, uurwerk en wijzerplaat die totaal niet op elkaar aansluiten.

Uit berichten her en der op het forum kan ik opmaken dat sommigen onder ons de volgende definitie hanteren; “elk horloge wat is samengesteld uit componenten, zelfs als de juiste componenten met de grootste zorg bij elkaar zijn gezocht”.

Maar hoe origineel is een horloge dan, welke door een horlogemaker geserviced is? Is nieuwe olie al verkeerd? Of een nieuw tandwiel of veer? En als het uurwerk vervangen wordt door de producent?

Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Voor mij is het als de samenstelling niet meer klopt. Bijvoorbeeld wijzerplaat van een ander model gebruiken. Bij moderne horloges kan het gezien worden als een mod. Bij oude noemen ze dat Franken. Vaak kloppen ze wijzers ook niet en de kroon, bezel, etc.

Onderhoud valt er niet onder mijn inziens omdat het horloge nog klopt.

Kijk hier even

En lees ook even de reden dattie dicht is :male_detective:

Edit: wat mij betreft
* Mod staat tot hommage als
* Frankenwatch staat tot replica

1 like

Leuk @Dao, maar dit is een definitie, geen verzoek om ze te showen. De definitie haal ik daar niet uit. Een definitie lijkt me heel iets anders en geheel binnen de regels van het forum. Ik wil er geen, maar ik heb ook mijn twijfels bij wat men hier af en toe als definitie hanteert. Eentje die volledig gemaakt is van orgvuldig gezochte originele onderdelen, zie ik eigenlijk meer als een reconstructie. Maar ik kan me voorstellen dat mensen dat mogelijk anders zien.

Bovendien; een mod heb je in mijn optiek ook in twee smaken, degene die een ander horloge proberen na te maken (homage) en degene die iets proberen iets toe te voegen.

Leuk toontje zeg. Ik wijs er alleen maar op voor het geval dat :face_with_raised_eyebrow:
En ik geef ook nog een, in mijn ogen relevante, visie voor de gezochte definitie.

Ik ga wel weer weg.

5 likes

voor mij als de samenstelling niet in het horloge met dat bouwjaar thuishoort en als het aftermarket onderdelen bevat. De combi hoeft dan niet perse oninteressant te zijn zolang de verkoper hier maar eerlijk over is.

1 like

Is dat zo?

Frankenstein is geen monster, maar een gepromoveerde neurochemicus. En het gaat er niet om dat het schepsel van Frankenstein een soort van monster is, maar het gaat erom dat het schepsel van Frankenstein óók is samengesteld uit verschillende onderdelen.

Het is overigens ‘een horloge dat’. :v:

Bedankt voor deze bijdrage, er staat een hoop relevante informatie in die draad. :+1:

5 likes

Mijn definitie: Frankenwatch: Een horloge wat als " in originele staat" word verkocht, maar geen originele onderdelen bevat. En wat men dus voor de koper probeer te verbergen. Vaak om te verbergen dat men van twee halve een hele heeft gemaakt die niet meer overeen komt met enig origineel model. Bijvoorbeeld: Wijzers uit een ander model omdat de originele niet meer goed waren. Een wijzerplaat welke alleen in serie y zit die aftermarket ook in een serie x is gestopt. Kroon uit een ander model.

Mod: een horloge waarbij word gemeld dat deze gemodificeerd is. Vaak uit estetisch oogpunt. Bijvoorbeeld: een rolex met een roulette datum schijf op een model waar origineel geen roulette schijf in zit. Afhankelijk van de waarde ook wel verkocht met de originele onderdelen er bij zodat het horloge in originele staat kan worden hersteld.

4 likes

@Dao sorry. Zo sterk was nu ook weer niet de bedoeling.

2 likes

Okee! :+1:t2:

@W.E mag ik je hartelijk danken voor deze vermakelijke en feitelijk correcte reactie?

4 likes

Ah, heerlijk. Ik ben werkelijk dol op dit soort nerdige verbeteringen. Vooral omdat het klopt.
Weliswaar is door de jaren heen de naam Frankenstein meer en meer vereenzelvigd met het monster zelf (in de hilarische film Young Frankenstein noemt dr. Frederick Frankenstein zich daarin Fronkonsteen) maar dat er sprake is van een monster heeft niets met de horloges te maken. En gelukkig maar. Het zou mensen kunnen doen fronsen bij de Seiko monsters of bij Monsterwatches.

3 likes

Nerdige verbeteringen zijn mijn favoriete soort verbetering.

3 likes

Ik zou trouwens nog wel overwegen om een Rolex dial in mijn SKX te zetten. Gewoon om te kutten. Ik vind dat zelf niet veel erger dan een mm300 dial in een SKX.
Zou dat dan een Frankenwatch zijn?

En zou dat überhaupt kunnen? @HanDavinci jij weet dat vast?

3 likes

Of ik dat weet?!

Een 6R15 SKX, kwam over de 320m WR dankzij dikkere pakkingen en een triple seal kroon:

Jammer dat ik hem verkocht heb.

4 likes

Ja, dat weet ik. Maar past een Rolex dial ook in een SKX kast?

Ik ga die vraag niet beantwoorden.

5 likes

Zeker, gewoon voorzichtig met een dremel wat schaven en vervolgens met een drupje bizonkit op het uurwerk plakken voor stevigheid.

2 likes

Jubilee op een duiker, ik blijf het raar vinden, maar niet geheel onverdienstelijk.

1 like

Hahaha
Nu wil ik het.