Degelijk, duurzaam horloge gezocht. Wat raden jullie aan?

Ik zou inderdaad voor een duiker gaan, mijn voorkeur is niet geheel objectief… Bijv. de Prometheus Jellyfish. Ik wil maar zeggen, kijk wat je mooi vind en aanspreekt qua design, uurwerk. Verder vind ik saffierglas onmisbaar bij een duurzaam horloge, samen met een grote waterdichtheid.

Wonko Schreef:

Ik heb de indruk dat ik mijn vraag op het juiste
forum gesteld heb. Ben met het uur wijzer aan het
worden. :slight_smile:

You’re welcome. We helpen elkaar hier graag.

Qua budget zit ik dus met een mogelijks
tweesporen-scenario.
Op korte termijn (zou toch zeker 5 jaar moeten
meegaan) spreken we over een budget van pakweg 50
(voor tijdelijke overbrugging) tot mogelijks 150
euro (als ik dan niet voor de tijdelijke oplossing
zou gaan).
En moest ik dan opteren voor een tijdelijke
overbrugging op korte termijn, denk ik dan op
lange termijn aan een budget van 1000 euro (of
iets meer, heb er geen goed zicht op).

Zoals velen al opmerkten, een Seiko 5 zou een goeie optie zijn. Voor contact met water, prefereer ik persoonlijk een duiker (zie hier voor de reden http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,302348,302349#msg-302349). Maar als je niet bang bent voor de kroon, dan zijn er genoeg Seiko5jes voor voor leuke prijs tussen de 50 en 100 euro.

Bovendien kun je zien of een automatisch klokje iets voor je is. Je hebt het voordeel dat er geen batterijtjes vervangen hoeven te worden. Maar daar staat bijvoorbeeld tegenover dat ie mogelijk vaker op de juiste tijd gesteld moet worden. En verder moet je em na een paar dagen niet gedragen te hebben, ook weer op juiste tijd zetten. De meeste automaatjes hebben namelijk een gangreserve van een kleine 2 dagen.

Als dat allemaal bevalt (of niet), heb je een paar jaar om naar je dure aanschaf te speuren. Voor mij is de zoektocht de helft van 't plezier.

De omega seamaster die ik bedoelde is die op het
bovenste prentje. Die onderste vind ik nogal
"lomp" van uiterlijk.
Een echt duikershorloge is dus niet echt wat ik
zoek. Alhoewel sommige modellen ook wel door de
beugel kunnen voor mij, doch niet mijn
ideaalbeeld.

Ah, dat vermoeden had ik al wel een beetje. Smaken verschillen wel, ik vind deze namelijk de semi-mooiste Seamaster


Edit: weer een reden om en ff om te doen :slight_smile:

bedankt voor alle reacties tot zover (laat ze maar komen, alle input is welkom). Ik heb hier al veel bijgeleerd.

Zal die informatie nog wat moeten verwerken in de komende dagen of weken, ik zie de bomen niet meer door het bos. Maar intussen zie ik wel al heel wat meer bos :wink:

Intussen heb ik het horlogebandje van mijn huidige horloge wat kunnen “verprutsen” zodat het niet meer om de haverklap openvalt. Dat geeft me weer wat extra tijd om te beslissen.
Mijn huidige horloge (een Lorus) is infeite nog in goede staat, maar het bandje is versleten. Waar ik hem kocht zeggen ze dat er geen nieuw bandje voor te krijgen is (zou meer kosten dan een nieuw horloge). En de kast is niet geschikt voor standaard vervangbandjes. Daardoor zie ik me genoodzaakt om uit te kijken naar een nieuwe horloge.

Wat me dan ook doet nadenken.
Stel dat ik een goedkope Seiko zou kopen (pak rond de 100 euro). zijn alle onderdelen daarvan vervangbaar en verkrijgbaar?
Hoe zit dat met andere merken?

Die seamaster is ook wel mooi, vooral die golfjes op de wijzerplaat vind ik wel leuk.
Moest ik die cadeau krijgen, zou ik hem met plezier dragen. Maar als ik er veel geld moet tegenaan gooien, dan ga ik toch liever voor het andere model dat je toonde. Het is ook dat model dat mijn aandacht trok toen het uitkwam. Een goeie vriend van mij heeft een seamaster automatic, ook een leuk hebbeding :wink:

Wonko Schreef:

bedankt voor alle reacties tot zover (laat ze maar
komen, alle input is welkom). Ik heb hier al veel
bijgeleerd.

Zal die informatie nog wat moeten verwerken in de
komende dagen of weken, ik zie de bomen niet meer
door het bos. Maar intussen zie ik wel al heel wat
meer bos :wink:

Intussen heb ik het horlogebandje van mijn huidige
horloge wat kunnen “verprutsen” zodat het niet
meer om de haverklap openvalt. Dat geeft me weer
wat extra tijd om te beslissen.
Mijn huidige horloge (een Lorus) is infeite nog in
goede staat, maar het bandje is versleten. Waar ik
hem kocht zeggen ze dat er geen nieuw bandje voor
te krijgen is (zou meer kosten dan een nieuw
horloge). En de kast is niet geschikt voor
standaard vervangbandjes. Daardoor zie ik me
genoodzaakt om uit te kijken naar een nieuwe
horloge.

Wat me dan ook doet nadenken.
Stel dat ik een goedkope Seiko zou kopen (pak rond
de 100 euro). zijn alle onderdelen daarvan
vervangbaar en verkrijgbaar?
Hoe zit dat met andere merken?

ik denk dat de duur van vervanging erg afhankelijk is van hoeveel van t model gemaakt zijn en hoe oud het model is.
om het zekere voor t zekere te nemen zou ik een kastvorm kiezen waar je een willekeurige andere band op gezet kan worden. dan ben je niet afhankelijk van d de specifieke bandaanzet zoals t geval is met je lorus.

bijkomend voordeel is dat je ook lekker met bandjes varieren. bij sommige kan daerg leuk doordat ie met elke wissel een andere uitstraling krijgt.

Voordeel van Seiko 5 is dat in (bijna?) alle modellen hetzelfde uurwerk zit, nl. het kaliber 7S26/7S36. Als daar ooit iets mis mee zou gaan is een donor snel gevonden.

Zijn die Seiko modellen die jullie vernoemen nog in het gewone circuit (in Belgie) verkrijgbaar?

Ik heb precies moeite om de modellen die op de site “Monsterwatches” staan terug te vinden op de officiele Seiko site. Deels te verklaren omdat hij begonnen is met modellen aan te bieden die niet verkrijgbaar waren via het reguliere circuit.

Citizen :slight_smile:

Wonko Schreef:

Zijn die Seiko modellen die jullie vernoemen nog
in het gewone circuit (in Belgie) verkrijgbaar?

Ik heb precies moeite om de modellen die op de
site “Monsterwatches” staan terug te vinden op de
officiele Seiko site. Deels te verklaren omdat hij
begonnen is met modellen aan te bieden die niet
verkrijgbaar waren via het reguliere circuit.

Paar weken terug heb ik bij een juwelier in Antwerpen een 5’je gekocht, wel duurder dan gebruikelijk 119,-, maar 't was tijdens m’n vakantie dus als leuk aandenken gekocht. Je komt ze heel soms tegen in de winkels, als je goed oplet tenminste wel.

Ik zou een leuke Seiko 5 scoren bij Robbie409, prima service mocht er iets aan het horloge schelen.

Hier kun je de oorlog wel mee winnen b.v.:
http://www.monsterwatches.nl/index.php/seiko5categorie/gmilitary/snzg15

Succes & Tabee

Een Seiko is veel al mooi en er is veel keuze ik heb sinds kort de snzf17 ik ben er gek op.

Maar je kan ook kiezen voor een Lorus. Degelijk klokje ik had deze tot voor kort iedere dag om is al 8 jaar oud en loopt nog steeds perfect. Ook een seiko uurwerkje en meestal iets voordeliger.

succes met je zoek tocht dat is op zich al leuk. al die foto’s verzamelen en er veel over lezen :#

Ik heb vandaag pas ontdekt dat Lorus infeite ook van bij Seiko komt. Op zich ben ik wel tevreden van het uurwerk, maar niet van het bandje. Maar het geheel gaat toch al zo’n 7 of 8 jaar mee, op zich ook niet slecht. Nu is dat bandje al ferm versleten en begint de sluiting van zijn veren te laten (terwijl ik dit aan het typen ben springt hij net open).
Dat is erg vervelend, en daarom wil ik een meer duurzaam horloge deze keer.

En graag ook met een goede service, dat ze niet als ik een nieuw batterijtje nodig heb, en ik wil de waterdichtheid behouden, hem moeten opzenden naar de verdeler. Dan zou ik hem 4 weken kwijt zijn, en vermits ik maar 1 horloge bezit is dat erg lastig. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand met een ganse verzameling minder belangrijk is.

En omwille van die service dacht ik om te gaan kijken bij een juwelier die Seiko verdeelt, liefst niet te ver uit mijn buurt.
En om diezelfde redenen zou ik niet direct bij “Monsterwatches” bestellen. Ik vind het een sympathieke site maar wel een beetje ver voor mij. En ik vind het voor de meeste dingen ook wel handig om de dingen eens te kunnen aanraken eer ik ze bestel.

Is er iets op tegen om voorlopig je Lorus op een Nato-bandje te zetten? Ik heb dat ook eens met een Lorus gedaan en dat was een leuke combinatie. Dat bandje kost ca. 12 Euro en is in allerlei kleuren te verkrijgen.

Wonko Schreef:

Ik heb vandaag pas ontdekt dat Lorus infeite ook
van bij Seiko komt. Op zich ben ik wel tevreden
van het uurwerk, maar niet van het bandje. Maar
het geheel gaat toch al zo’n 7 of 8 jaar mee, op
zich ook niet slecht. Nu is dat bandje al ferm
versleten en begint de sluiting van zijn veren te
laten (terwijl ik dit aan het typen ben springt
hij net open).
Dat is erg vervelend, en daarom wil ik een meer
duurzaam horloge deze keer.

En graag ook met een goede service, dat ze niet
als ik een nieuw batterijtje nodig heb, en ik wil
de waterdichtheid behouden, hem moeten opzenden
naar de verdeler. Dan zou ik hem 4 weken kwijt
zijn, en vermits ik maar 1 horloge bezit is dat
erg lastig. Ik kan me voorstellen dat het voor
iemand met een ganse verzameling minder belangrijk
is.

En omwille van die service dacht ik om te gaan
kijken bij een juwelier die Seiko verdeelt, liefst
niet te ver uit mijn buurt.
En om diezelfde redenen zou ik niet direct bij
"Monsterwatches" bestellen. Ik vind het een
sympathieke site maar wel een beetje ver voor mij.
En ik vind het voor de meeste dingen ook wel
handig om de dingen eens te kunnen aanraken eer ik
ze bestel.

Kan me voorstellen dat je een klokje eerst wilt zien. Ik weet niet hoe 't in Belgie gesteld is, maar in Nederland kom ik ze praktisch niet meer tegen in de winkels. Erg jammer.

Voordeel van een automaat horloge is dat je geen batterij meer hoeft te vervangen. Als ie dan terug moet, dan moet er waarschijnlijk aardig wat meer aan gebeuren. Wat ook kan, is een donor uurwerkje zoeken. Kost een paar tientjes.

Ik weet niet wat een Nato-bandje is, maar waar ik hem kocht zeiden ze dat er geen vervangband op kon omdat het geen standaard verbinding is aan de kast

ik wou hier een foto van mijn huidige horloge toevoegen, maar dat lukt me niet. Hoe doe ik dat?

Zie onderstaande link:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340
Veel succes!

eens proberen dan maar.
Dit is dus mijn huidig horloge. Ik denk dat je duidelijk kunt zien dat de aanhechting van het bandje aan de kast redelijk smal is

Je kunt op de foto ook redelijk goed zien dat de schakels van het bandje al wat uiteen staan. Vroeger zat er wat rek op, maar dat is er helemaal uit gegaan.

Een steinhart, degelijke horloges voor weinig geld met beproefde Eta uurwerken.
Of een Maurice lacroix miros cosc, koop je nieuw voor rond de 400 en koste nieuw in de winkel destijds 1200. zie link, zit het zelfde uurwerk in als in een paar breitlings.
https://www.horlogeregister.nl/index.php?option=com_adsmanager&page=show_ad&adid=93&catid=5&Itemid=0&lang=nl

gisteren in het gezelschap van mijn vrouw de knoop doorgehakt en een Seiko Kinetic gekocht. 100 m waterdicht, gangwerk 5M62-0BJ0 met doorzichtige achterkant.
Gekocht bij een juwelier die zelf aan zijn horloges werkt, geeft ook al vertrouwen denk ik.

Ben tevreden van mijn aankoop, heb er goede hoop op dat deze lang zal meegaan.

Bedankt voor alle tips en goed advies die ik hier gekregen heb. Dat heeft me geholpen om een goed onderbouwde keuze te maken.