Degelijk, duurzaam horloge gezocht. Wat raden jullie aan?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goed en duurzaam polshorloge.
Nu loop ik een beetje verloren in het landschap van al die merken.
Ik heb er vooral geen zicht op waar de meerprijs betaald wordt voor reclame, exclusiviteit, design, of gewoon voor een degelijk goed toestel (waar ik naar op zoek ben).

De enige referentie die ik heb zijn Swatch, dat heb ik vroeger veel gehad en was ik wel tevreden over, maar na 3 a 5 jaar is er altijd wel iets wat het begeeft (bandje, waterdichting aan batterij, aanhechting bandje aan uurwerk).
En dan spring ik direct naar Omega, wat voor mij momenteel onbetaalbaar lijkt.
Mijn vader heeft een omega seamaster van 45 jaar oud.
Ik heb zelf enorm zitten watertanden toen de titanium seamaster uitkwam.

Maar nu zoek ik dus een goed uurwerk dat toch nog betaalbaar is.
Belangrijke vereisten: - Waterdicht (zwemmen, watersporten, niet duiken) - tijdloos ontwerp (eerder klassiek, sober, graag metalen band)

Kunnen jullie merken en eventueel modellen aanraden die aan mijn vereisten kunnen voldoen?
Alvast bedankt!

Mechanisch of quartz? Of geen voorkeur?

Ook niet onbelangrijk, wat is je budget ongeveer?

Ik zie een grote neiging richting Zwitserse horloges. Mogen Japanse horloges ook? Ik dacht zelf aan de Seiko SKX007, een duikershorloge met draaiende bezel die 200m/20atm waterdichtheid heeft, een voor dit type horloge vrij klassiek ontwerp heeft, daarnaast zeer betaalbaar en vrijwel onverwoestbaar is. Je hoeft hier natuurlijk niet mee te duiken maar voor watersporten is dit een erg geschikt horloge.

Naast de SKX007 zijn er nog wel meer Seiko duikers die voldoen aan de criteria zoals gesteld. Dus kijk daar eens rond zou ik zeggen.

Seiko snzf17, snzh19, skx007/9, snzg69

Traveller69 Schreef:

Naast de SKX007 zijn er nog wel meer Seiko duikers
die voldoen aan de criteria zoals gesteld. Dus
kijk daar eens rond zou ik zeggen.

Klopt, ik licht er nu eentje uit, maar er is zat keus bij Seiko. En een goede site is dan
http://www.monsterwatches.nl

Hier zijn meer dan genoeg modellen te vinden en de eigenaar van die site is ook actief op het forum.

Edit: zie de post van rob hierboven :wink:

Mechanisch of kwarts, maakt mij niet zoveel uit. Zoek wel iets met een analoge wijzerplaat, geen casio-achtigen dus (heb ooit wel een casio gehad, geen klachten over). Land van oorsprong is ook niet zo belangrijk voor mij.

Ik ben het concept van een (mechanisch?) automatisch opwindend uurwerk sterk genegen. Geen batterijtjes vervangen, niet nodig om op te winden, … Maar dat is dus geen must.

Buget:
Dat zou kunnen een tweesporenbeleid worden. Ik zou graag een uurwerk hebben waar ik de rest van mijn leven (pakweg komende 50 jaar) mee kan uitdoen. Tot gisteren dacht ik daarbij aan een Omega. Maar daar heb ik zeker de eerste 4 a 5 jaar geen budget voor.
En dan kwam ik op het 2e spoor waarbij ik nu even een simpeler horloge zou kopen die de komende 4 a 5 jaar zou kunnen overbruggen. Dan dacht ik dus aan een Swatch.

Maar gisteren sprak ik erover met mijn vrouw, en toen bleek dat er misschien ook wel andere mogelijkheden moesten zijn dan Swatch of Omega. Nu ben ik dus op zoek wat die mogelijkheden dan precies zijn.
En dan zal ik die mogelijkheden moeten evalueren, deels in functie van het budget. Het zou dus ook nog op dat tweesporenbeleid kunnen uitkomen.

Sinn U1?
Onverwoestbaar

Van harte welkom!

Over horloges die lang meegaan. Er zijn een hoop Seiko’s die 50 jaar halen. Daarvoor hoef je niet perse naar Omega te kijken.

Maar als je ons een indicatie van budget kan geven, kunnen we je misschien meer suggesties geven. Aangezien je meerdere Swatch hebt aangehaald, kwamen sommigen met Seiko op de proppen. Die zitten kwa budget ook in die richting. In dezelfde prijsklasse (van voordelige duikerklokjes) heb je ook Pulsar, Citizen en Orient. Zoek maar op 't forum, de meesten hebben hier ook positieve ervaringen mee. Ik zou wel adviseren om even je keuze hier te posten. Ik heb namelijk goeie ervaringen met Citizen, maar toen ik hier onlangs een specifiek model postte, kreeg ik een waarschuwing bij dat model. Kroon bleek een zwakke plek te hebben.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,301001,301103#msg-301103
Als je budget wat hoger is, kun je ook kijken naar Zwitserse merken of merken met een Zwitsers uurwerk. Je kunt dan aan merken als Steinhart en Hamilton denken.

En welke modellen vind je mooi? We dragen nu duikershorloges als voorbeelden aan ivm de waterdichtheid, maar misschien vind je zo een duikring niet mooi.
Wel een voordeel van duikhorloges ivm waterdichtheid, vind ik de schroefkroon. Deze schroef je als het ware in de kast, waardoor de kroon niet per ongeluk geopend kan worden.

Als Seamaster liefhebber ben ik nieuwsgierig naar welke titanium Seamaster je bedoelt.
Is het deze

Of deze

Of wellicht een andere?

Ik heb de indruk dat ik mijn vraag op het juiste forum gesteld heb. Ben met het uur wijzer aan het worden. :slight_smile:

Qua budget zit ik dus met een mogelijks tweesporen-scenario.
Op korte termijn (zou toch zeker 5 jaar moeten meegaan) spreken we over een budget van pakweg 50 (voor tijdelijke overbrugging) tot mogelijks 150 euro (als ik dan niet voor de tijdelijke oplossing zou gaan).
En moest ik dan opteren voor een tijdelijke overbrugging op korte termijn, denk ik dan op lange termijn aan een budget van 1000 euro (of iets meer, heb er geen goed zicht op).

De omega seamaster die ik bedoelde is die op het bovenste prentje. Die onderste vind ik nogal “lomp” van uiterlijk.
Een echt duikershorloge is dus niet echt wat ik zoek. Alhoewel sommige modellen ook wel door de beugel kunnen voor mij, doch niet mijn ideaalbeeld.

Nou ben ik nog niet zo lang bekend met horloges, dus de meer ervaren gebruikers hier moeten me meteen corrigeren als ik verkeerde dingen zeg:

Het punt is dat de horloges uit het duurdere segment juist de horloges zijn die om de zoveel jaar een servicebeurt nodig hebben en dat kan flink in de papieren lopen. Een hogere prijs voor een horloge betekent niet automatisch langere duurzaamheid. Daarbij komt ook nog dat in principe geen enkel horloge het een eeuwigheid uit zal houden, althans, niet zonder ze om de zoveel jaar een servicebeurt te geven. edit: dit is wat onhandig geschreven, zie de correctie enkele posts verderop.

Hoe dan ook, het moet dus geen uitgesproken duiker zijn. Om even in de goedkope hoek te blijven zou ik je een Seiko 5 aanraden, ook te vinden op de eerder genoemde site. Dit is een serie die ongelooflijk veel bied voor weinig geld en de meeste horloges hebben 100m waterdichtheid.

Moet het per se een nieuw horloge zijn of mogen 2e hands horloges ook? Zeker als je een wat duurder horloge zou willen kopen is het vaak een stuk voordeliger om een 2e hands horloge te kopen. Sites zoals deze, maar ook vele andere sites hebben verkoophoeken waar vaak zeer goed onderhouden horloges worden aangeboden voor een veel aangenamere prijs.

@Puringa: Het is niet zo dat het juist de duurdere horloges zijn die om de x jaar een servicebeurt nodig hebben. Het is wél zo dat goedkopere horloges niet zo vaak aan een servicebeurt onderworpen worden omdat je voor de prijs van een onderhoudje vaak bijna een nieuw horloge kan kopen.

@TS: Voor goedkopere automatische horloges zou ik kijken naar Seiko (5…), Citizen of Orient. Christopher Ward is ook een goed alternatief maar iets duurder, evenals Precista van Timefactors.

Ik schreef het inderdaad onhandig, ik bedoelde meer dat duurdere horloges vaker ook hogere servicekosten met zich mee brengen, bijv. Seiko is wat dat betreft goedkoper in onderhoud dan bijvoorbeeld een Omega. Een Seiko/Citizen/Orient is wat dat betreft een stuk vervangbaarder dan horloges uit het dure segment. Het hangt echter mijns inziens ook volledig af hoe er mee wordt omgegaan en vooral wàt er geserviced moet worden. Bij zeilsporten zal het waarschijnlijk zo zijn dat bij het actief dragen van het horloge onderhoud ook sneller nodig zal zijn dan bij ‘rustiger’ gebruik.

Hopelijk is het zo wat duidelijker :wink:

Vroeg of laat ga je deze mooi vinden (ik heb er bijna 2 jaar over gedaan om dat in te zien) :

http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,301721 >X

Als ik kijk naar je wensen en budget voor een ‘tijdelijke overbrugging’ van 5+ jaar, dan kan ik het advies om een Seiko 5 automaat te nemen alleen onderstrepen: Uitstekende horloges voor erg weinig geld (en zeker duurzaam en degelijk). Hetzelfde geldt uiteraard voor de SKX007 - maar je wilt geen duiker.

Een kanttekening: De 5’s (en de SKX007) hebben een erg degelijk en bestendig automatisch uurwerk maar het is niet het meest nauwkeurig. Als dat belangrijk is, dan is een quartz Seiko wellicht een goede keus.

1 like

Beste Wonko, allereerst welkom op het forum.

Een horloge wat ikzelf mooi sober vind en praktisch genoeg is om ten alle tijden gedragen te worden is bijv. de Seiko Sarb035:

http://www.seiyajapan.com/c=CsP8th99ND1XjR6eRygqR4U07/category/3_seiko_quartz_etc_/

Ook welkom hier,

Mijn tip is om eerst een goedkopere Seiko te kopen. Gebruik deze dagelijks en wees niet bang voor krassen. Als deze na een jaar of zelfs 5 jaar nog mooi is ( dit is natuurlijk persoonlijk), geen deuken, weinig krassen. Dan zou je naar mijn inziens ook een indicatie hebben hoe je Omega er na 5 jaar uitziet. Dit omdat een kras op een Omega meestal meer pijn doet dan op een Pulsar of een Seiko.

Seiko.(tu) zeer divers en heel betrouwbaar.
Alternatief: Citizen of Oriënt.
Gr,
L.R.

Hoi Wonko,

Als je iets meer zou kunnen besteden, zou ik eens kijken naar Tissot. Dit merk komt uit dezelfde groep als Swatch, maar is kwalitatief een stuk beter. Ik heb zelf 2 Tissots, een Quartz chronograph van 15 jaar oud die nog perfect loopt en één keer een nieuwe batterij nodig had. En een automatisch horloge, dat wat duurder was van 8 jaar oud. Deze loopt een paar seconden per dag achter, maar voor dat is normaal voor een automaat.
Op de website www.boumanonline.nl kwam ik trouwens een leuke zoekfunctie tegen waar je je voorkeuren en budget in kunt vullen.

Succes met het maken van je keus. Laat je ons weten wat ´t gaat worden!

Rickover.