Degelijk en mooi Quartz horloge gezocht voor mijn oom

Beste HF Leden,

Mijn oom is recentelijk 70 jaar geworden, en hoewel ik natuurlijk al redelijk aan de late kant ben ben ik nog steeds op zoek naar een cadeau voor hem. Het lijkt me heel leuk hem een mooi horloge te geven, aangezien hij geen vrouw en kinderen heeft heeft hij volgens mij nog nooit een horloge cadeau gekregen.
Hij is tandarts maar houdt ook van redelijk lomp klussen, en hij gaat binnenkort vaker op reis.
Aangezien zijn (verwachte) eisen en wensen iets ander zijn dan de mijne heb ik jullie hulp nodig.

De wensen:

• Het moet een quartz zijn, de eerste keer dat een automaat stilvalt brengt hij hem waarschijnlijk weg.
  • Hij moet goed leesbaar zijn.
  • Hij moet niet te zwaar zijn.
  • Stevig en in ieder geval een beetje waterdicht.
  • Hij is een echte verhalenverteller, dus een horloge ā€˜met een verhaal’ is een pre.
  • Prijsindicatie: rond de 200, anders is hij er misschien te zuinig op.

Hij draagt nu een blauwe plastic rolex submariner ā€˜hommage’, en hiervoor een wat traditioneler horloge met een Jaguar merkje. Het type horloge kan dus alles zijn van dressy, duiker of pilot.

Twee kanshebber waar ik nu aan denk:

-Dan Henry 1963. Plus: Mooi, quartz, glas met saffiercoating. Min: onderhoud is misschien duurder?

Alvast bedankt!

2 likes

Die van die inkoop actie van @Motormuis?

Precista ofzo?

4 likes

Ah dat is een goede, die gaat meteen op het lijstje!

1 like

:joy:

Wat een leuk idee! Ik zou wel een horloge kiezen dat duidelijk afleesbaar is. De Dan Henry vind ik in dat opzicht wellicht te rommelig.

1 like

Misschien een seiko uit de solar serie? Valt ook niet stil

1 like

Citizen Eco-drive titanium.

Zo iets.
Leuk verhaal vanwege zonne-energie en robuust.

1 like

PVD. Zwart. Niet doen. Ik vind het voor jeugdigen al niet kunnen, maar een zeventigjarige met een zwart horloge opzadelen kan gewoon niet.

Die Dan Henry is mooier, alleen snap ik de vraag over onderhoud niet. Het is een quartz. Na twee a drie keer batterij wisselen zal de goede man z’n levensverwachting hebben bereikt.

Buiten dat heb ik een quartz nog nooit hoeven onderhouden (m’n oudste is zo’n 15 jaar oud op dit moment), en die loopt… Hee, @HanDavinci, loopt ie nog? :slight_smile:

Dat dus. Die zijn fatsoenlijk waterdicht, goed afleesbaar en hoeven nooit open. Ik zou deze pakken: AS2050-87E

Radio-gestuurd, Eco-drive, 100m WR, 39mm, saffier. Discrete lume, dit is een horloge wat je nooit hoeft af te doen en wat altijd kan.

2 likes

Begint 'ie Kabaalstra trekjes te krijgen?

Auw, die doet pijn…

Bedankt voor de suggestie en de ongezouten mening! Een prima suggestie van de citizen, en ik snap je punt over het PVD horloge. Maar ik moet wel zeggen dat hij best wel wat kan hebben, zelfs met het blauwe ding dat hij nu draagt ziet hij er niet gek uit. Ik vind de citizen mooi, maar voor hem is het misschien iets te behouden, of zelfs tegen het saaie aan… :stuck_out_tongue:

Dank voor dit antwoord. Ik schrok me al het lazarus. Meende even dat ik er na 2 maanden HF toch nog niks van had begrepen en mijn quartzen moest gaan laten servicen.

Overigens is die Citizen wel erg ver boven het budget dat TS ervoor gereserveerd heeft. Ga jij ook al mee in die forumtrend om altijd fors boven het genoemde bedrag te adviseren?

1 like

Uiteindelijk heeft alles met bewegende delen een keer onderhoud nodig lijkt me. Ik heb meerdere quartz horloges gehad met subdials, waar bijvoorbeeld het wijzertje van een subdial los kwam te zitten. Maar het punt van Fate met betrekking tot leeftijd is zeker valide (en enigszins morbide).

1 like

Die heb ik ook, en is mooi (en comfortabel om de pols).

Maar eigenlijk zat ik aan een Certina Precidrive, met temperatuurcompensatie, te denken. De meeste andere interessante quartz horloges zijn veel duurder dan €200 - 300.

1 like

Ja. Sorry. Correctie volgt.

BN0100-42E. Quartz duiker, 180 ballen. Ik kan even geen foto uploaden. Kuttablet. Sorry.

Sorry. Dat kon niet in dezelfde post.

1 like

Heb deze sinds een week als beater en is een absolute aanrader. Seiko flightmaster ska411.
-quartz uurwerk
-(fly back) chronograaf
-datum
-2e tijdzone
-alarm
-steengoede Seiko lume
-fijne maat, 41mm met hele korte lugs
-200m waterdicht door schroefkroon en schroefpushers.

2 likes

HeartAttack-2-650x450

Ik mag hem niet opsturen van Chris, is ā€œongezelligā€ en ik ben dat ding een paar keer vergeten als ik in het weekend zo de auto in stap :grimacing:

Nu ligt hij in de auto :sunglasses:

2 likes

Zo heb ik mijn stok in de auto klaar liggen. Veur de grote vernedering. :innocent::innocent:

1 like

Dikke tip: denk nog even na of je je oom een horloge met stalen band of leren band wil geven. Mogelijk bepaalt dat of hij 'm graag gaat dragen.

1 like

Inderdaad goede tip. Bedankt allen. De keuze gaat nu tussen de citizen duiker en de Dan Henry. Morgen beslissen en bestellen. :grinning: