Deksteen Incabloc Commodoor foetsie

Hi horlogeprofessionels, ben bezig de eerste stappen te zetten op de leercurve om uurwerkjes te servicen en daarbij is n deksteentje van t spiraalveerlager weg gesprongen en de zoekactie heeft niets opgeleverd. Het is n goedkoop Commodoor uurwerk van de jaren 80. Mijn vraag is zijn de meeste deksteentjes van incabloc lagers uitwisselbaar ?
Het is bijna niet meetbaar voor mij althans.

1 like

Leuk uurwerkje FE 233-60, was mijn tweede uurwerk wat ik ooit geserviced heb.
Als ik eerlijk ben zou ik gewoon een donortje kopen, die dingen kosten echt helemaal niets, reserve onderdelen zijn altijd handig :+1:

2 likes

Bedankt voor je advies, zal kijken op Rikketik

Ik zoek steentjes altijd met een UV lamp in het donker, die zie je dan super goed.

5 likes

Je wordt echt dood gegooid met dat uurwerkje, ik heb ze intussen al veel gezien en ik ben nog niet zo lang bezig. Volgens mij zijn er wel verschillende in omloop. Ook van Cupillard o.i.d. ? Blijkbaar waren onderdelen nauwelijks uitwisselbaar zei @basvg mij ooit. :frowning:

1 like

@Lexaf heeft dit hier benoemd. Blijkbaar zijn de bruggen wel anders en lijkt die jij hebt het meeste op die @TKH inderdaad benoemd.

3 likes

Goede tip. UV lamp heb ik wel liggen. Sprong me laatst nog eentje weg bij het sluiten van de veer. Weer direct hartslag 100, maar had hem gelukkig al snel in het vizier :upside_down_face:

4 likes

Er zijn verschillende soorten schokbescherming op deze uurwerkjes.
Of alle onderdeeltjes zomaar bij elkaar passen durf ik niet met zekerheid te zeggen.

1 like

Ah ja wel even met dezelfde schokbeveiliging zoeken idd :rofl:

1 like

Goeie tip!
Ik zal binnenkort eens kijken of ik er nog een paar terug vind die altijd onvindbaar zijn gebleken :grimacing:

2 likes