Iemand achtergrond info?
Welk merk? Radium? Civiel of militair? Een ander leuk weetje?
Het horloge is van een vriend van me. Hij heeft het van zijn pa, die het zeker 40 jaar geleden van een tante uit België heeft gekregen.
Alvast dank!
Iemand achtergrond info?
Welk merk? Radium? Civiel of militair? Een ander leuk weetje?
Het horloge is van een vriend van me. Hij heeft het van zijn pa, die het zeker 40 jaar geleden van een tante uit België heeft gekregen.
Alvast dank!
Tis een supercompressor.
Die worden waterdichter naarmate je dieper onder water komt. Patent staat op de caseback (brevet …). Volgens mij maakte alleen EPSA deze kasten voor alle bekende merken (Longines, JLC, Universal etc)
Gezien de kleur van de lume en het idee dat er iets van t swiss made t staat vermoed ik tritium. Ook op basis van mn inschatting van de leeftijd van t horloge zeg ik 1965-1970. Nog meer kans op tritium.
Er is vast iemand die me kan aanvullen/ verbeteren.
Ik zie geen aanleiding voor militaire heritage
Op welke banden werden dit soort horloges geleverd?
Tropic, beads of rice, brick bracelets…
Vast nog wel meer, in de 60s werd flink geëxperimenteerd met schakelbanden.
Niet zoals nu oyster of jubilee.
leuk ding @krabong vaak hebben ze een eta 2472 automaatje, mooi uurwerkje waar prima onderdelen voor voorhanden zijn!
Net welke band de verkopende juwelier/horlogier zin had hem op uit te leveren!
Tritium Maar met mooi bewaarde lume en wijzerplaat, maak je geen zorgen over verschil lume op driehoekje interne bezel en de wijzers… die kwamen van een andere leverancier… verkleuren dus ook anders, vlijmscherpe kast ook nog, leuk, leuk, driewerf leuk! Kronen ook met “cross hatch” gravering?
Glaasje polijsten… kastje in de ultrasoon… beurt voor het uurwerk… fraai stukje vintage
Is het wel tritium? Er staat - Ra Swiss Made Ra- op de plaat. Ik meen me te herinneren dat die codering soms gebruikt werd in de overgangsperiode naar tritium.
Volgens mij staat er Ra swiss made Ra op de wijzerplaat dus radium
Verder alles al gemeld kan ook een as 1901 zijn maar meestal eta 2452 of soms 2472
Inderdaad. Radium lume.
Lijkt me niet militair. Geinig ding
Dus dit bandje zou dus ook 40 jaar geleden eraan geklikt kunnen zijn? Het leek mij een jaren 70 Citizen prullig ding.
Ik heb hem aangeboden dat hij van mij een band krijgt. Beads of rice of Tropic zou ik zelf kiezen. Dan knapt het ding al enorm op, denk ik.
Ik krijg het horloge mee en zal het glas eens poetsen. Dan eens een goede foto van de wijzerplaat maken.
Dank voor de reacties! Ik heb er zelf ook lol aan. Ooit een Super Compressor van Pontiac gehad, die mis ik nu wel een beetje.
En als jij het zegt, dan ga ik blindelings mee: Mr. anti Radium.
Heb ik goed onthouden, niet?
Hopelijk alles goed bij jullie?!
Bij EPSA compressor kasten staat de productiedatum van de kast (het horloge zelf kan dus van iets later zijn) binnenin het deksel
de kast van deze Enicar is geproduceerd in oktober 1966
Yep, Ra-angsthaas hier.
Alles goed, bij jullie ook hoop ik?
Weinig toe te voegen aan wat al vermeld is.
Wellicht ten overvloede, druk die vriend even op het hart dat die waterdichtheid allang niet meer aanwezig is en dat hij het horloge ver weg van water moet houden
Yep, alles in orde.