Delaware Swiss Railroadwatch

Op marktplaats had ik 10 zakhorlogestandaarjes gekocht, en toen ik mijn zakhorloges erop uitgestald had, zag ik dat er nog 5 over bleven.
Omdat het zonde was deze standaartjes werkeloos in de kast te laten liggen, ging ik op zoek naar wat leuke zakhorloges.
Op Ebay Amerika zijn deze volop te krijgen, dus werd deze afgezocht.
“Delaware Swiss Railroad 21 jewels” stond er en verder drie piepkleine fototjes van de voorkant van het zakhorloge.
Voor de rest werd er alleen nog gemeld dat hij" leverset" was.
Het werd een gok, 21 jewels moest met een beetje geluk wel wat zijn.
Ik bood een laag bedrag, en de volgende dag zag ik dat ik em gewonnen had voor 35 euro.
Binnen een week werd hij door de postbode bezorgd.
Diameter 51mm, dikte 12,5mm en een gewicht van 100 gr

Aan de vermelding incablok op de wijzerplaat doet vermoeden dat het om een vrij jong exemplaar handelde.
“Leverset” betekend dat er ergens aan de voorkant een handeltje uitgetrokken moet worden om de wijzers te verstellen.
Na het afdraaien van de glasrand werd deze gevonden op 11 uur.

Ik vind dit een zeer onhandig systeem.
De wijzerplaat wordt er ook niet mooier op als je hem vaak moet gelijk zetten, en je vingers hebben weinig grip op de rand.
Op de achterkant is een vrij moderne trein afgebeeld, geen locomotief.
Als we het achterdeksel er af draaien kunnen we uurwerkje bewonderen.

Oeps, dit is niet verkeerd, het uurwerkje heeft een diameter van ongeveer 39mm,
Zwanenhals fijnafstelling, 21 lagersteenjes en een mooie schroefbalans.
Ik geloof niet dat ze dit tegenwoordig nog maken,er blijft nog weinig te wensen over.
Ik heb geen idee van welk merk dit uurwerkje is, als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Ik denk dat het bouwjaar van het horloge ongeveer rond de jaren zestig moet liggen
O ja , ik heb nu nog steeds vier werkeloze standaarjes over.
Groet Chris

Dat binnenwerk ziet er mooi uit. Toevallig zoek ik een standaardje. Ze zijn alleen niet goedkoop te verzenden die dingen. Ik ga wel een paar juweliers af want die moeten zoiets nog wel heben liggen.

ziet er goed uit en dat caliber is top!

Op marktplaats zijn deze standaarjes nog steeds te koop,
Tien voor vijftien euro.
Ze worden ook gebruikt om prijskaarjes op hun plek te houden
Als je op marktpaats zoekt op zakhorloge standaartjes in de rubriek antiek en sieraden, zul je ze wel vinden.
Groet Chris

Ja ik heb ze ook gevonden. Ik heb echter maar één zakhorloge in mijn verzameling welke als buroklokje dienst gaat doen. .En om dan 10 standaardjes te kopen. :wink: Het is geen vintage maar wel een mechanische. Als ie er is zal ik wel een paar mooie foto’s posten

Hoi Chris,

Prachtig horloge, een heel fraai uurwerkje; ben even aan het speuren geweest, en vond de verwijzing: “Delaware Watch Co. - see Montilier Watch Company”

Toen even de boeken erbij, en jawel hoor, het lijkt heel erg op deze Montilier uurwerkjes:

ik denk een 18 lijns? het plaatje geeft enkel een 16, 17 en 17 3/4 lijns versie aan, maar het boek is van 1936, jouw horloge is een stuk nieuwer, dat verklaart misschien de detail afwijkingen.

Veel plezier ermee, en die 4 standaardjes komen vast wel snel vol…

Groet,
Paul

Ja, je hebt gelijk hij lijkt er sprekend op.
Ik heb van dit merk nog nooit gehoord,ik dacht zelf even aan het merk Revue.
Paul bedankt.
Groet Chris

Delaware was inderdaad de Amerikaanse handelsnaam van Montilier, een merk dat in de jaren 60 is gestopt nadat de fabiek was afgebrand.
Ik ken de zoon van iemand die daar toen werkte, hij is altijd op zoek naar (zak)horloges en klokken van Montilier dus als je 'n wilt verkopen kan ik voor je informeren.

Het horloge is zo,n beetje het pronkstuk van mijn verzameling.:slight_smile:
Ik heb met deze aankoop gewoon heel veel geluk gehad.
Na deze aankoop is het me ook niet meer gelukt iets leuks voor een schappelijke prijs te winnen.:X
Voorlopig ben ik niet van plan hem te vevangen voor wat anders.
Bedankt voor de informatie.
Groet. Chris