Delbana 1950

Vanmiddag binnengekregen een Delbana uit plm. 1950 afm. 36mm x 43mm verchroomde kast
koperkleurige wijzerplaat met een zwart ingelegd middenstuk met Delbana 17 Jewels-incabloc- waterproof-antimagnetic - Swiss Made
loopt goed op tijd, was een gokje om te kopen op eBay,foto’s waren erg slecht, ik had 'm dan ook voor maar 13,94
kan helaas praktisch niks vinden over dit merk, behalve dat ene G. Della Balda in Grenchen het merk begonnen is in 1919 of 1933, heeft iemand op 't forum meer info ?



ik vind 't zelf wel een aardig klokje :slight_smile:

Ik vindt em prachtig!!

Heel leuk horloge, bijzondere wijzerplaat en wijzers, ook nog een goed formaat (tu)
Weet je wat voor uurwerkje erin zit?

Over het merk zelf kan ik niet veel meer vinden dan dat de fabriek zelf “DELBANA WATCH CO.” heette, en dat de merknamen Delbana en Delbos gevoerd werden; het merk gebruikte ebauches, geen eigen uurwerken, maar je ziet meestal wel hun logo op het uurwerk en op de kasten, dus het zal best een redelijk groot bedrijf geweest zijn.

Op ebay zie je dit merk regelmatig voorbij komen, vaak 3-wijzerhologes met net zulke bijzondere wijzerplaten (ook veel met die “zonnestraal” motieven) en oudere chrono’s met Landeron uurwerkjes; in m’n voorraad “ouwe zooi” ligt deze nog te wachten:

Groet,

Heel mooi horloge.

Ik heb zelf een Delbana uit de 40er jaren met een roodkoperkleurige wijzerplaat en een 15j Culmina uurwerk. (Geen foto helaas).

Jammer Lunesa, ken je niet iemand die er een leuk plaatje van kan maken ?
kun je het doormailen naar iemand met een photobucket bestand.

Paul dit is het uurwerk wat in mijn Delbana zit. bizonder dat zowel jij als Lunesa ook een Delbana bezitten.


op www.delbana-watches.ch staat het één en ander over deze in firma, eerst gefuseerd met Wega in 1975,
daarna weer overgenomen rond 1980 door Delma.
Delbana heeft vooral in het verleden veel horloges verkocht in de oostbloklanden.
en er worden nog steeds horloges onder de merknaam Delbana gemaakt.

2 advertenties uit 1950

andre Schreef:

Jammer Lunesa, ken je niet iemand die er een leuk
plaatje van kan maken ?

OK, ik ga mijn best doen! Heb even geduld (de vriendin van mijn zoon heeft net een digicamera gekocht), maar ik kom er zeker op terug (eindelijk iemand die Delbana kan waarderen :wink: ).

Staan er nog kenmerken op het uurwerk van jouw Delbana, die kunnen helpen bij de identificatie vann het uurwerk? Ik kan het zo een-twee-drie vanaf de foto´s niet zien.

Mijn Delbana (erfstuk) is “my little darling”, waar het allemaal mee begon. :wink:

kun je het doormailen naar iemand met een
photobucket bestand.

Paul dit is het uurwerk wat in mijn Delbana zit.
bizonder dat zowel jij als Lunesa ook een Delbana
bezitten.

Op deze site pagina ook nog een advertentie uit 1954:

http://www.altivotimepieces.com/vintage/id84.html

behalve het gebruikelijke SWISS en Unadjusted 17 Jewels Delbana Watch kan ik niks ontdekken zonder het uurwerk verder uit elkaar te halen.

ik kan dit horloge zeker waarderen , heel mooi gemaakt 't doet me denken aan die oude houten dressoir klokken met die koperen wijzerplaten.
ik draag 'm dan ook sinds ik 'm binnen heb.

Het horloge doet inderdaad denken aan de klokken uit gedreven koper uit de Art Deco periode, die kapitalen waard zijn. Dit horloge heeft echter een Incabloc op de balansas, en is derhalve van later datum dan de Art Deco periode. De wijzerplaat van je horloge is inderdaad zeer bijzonder.

Hierbij 2 foto’s van de Delbana van Lunesa, hij is nog aan het oefenen met zijn nieuwe digitale camera :slight_smile:
ik heb ze nog een beetje bewerkt.
heb zelf nog een ander exemplaar kunnen kopen op eBay deze week, apart chromen kastje van 33mm en een opvallende oranje wijzerplaat. (2 kleine afbeeldingen)


Culmina 10,5 lijns cal. 51 uurwerk


Die is ook fraai. Volgens mij heb ik ook een Delbana (gehad?), ik ga eens zoeken.

Grappig dat ze zo te zien toch aan een paar stijlelementent vast hebben gehouden (die rode pijlpunt op de secondenwijzer)!

Niks gevonden. Jammer.

andre Schreef:

Hierbij 2 foto’s van de Delbana van Lunesa, hij is
nog aan het oefenen met zijn nieuwe digitale
camera

Tja, dat krijg je met die figuren, die in “vintage” zijn geinteresseerd. Mijn normale fototoestel is bijv. een balgapparaat uit de 50er jaren (6x4) van het merk Pontiac overigens. :wink:

Bedankt Andre voor het plaatsen.

Daar heb je toch zeker al een digitale achterwand op gepast?!

:wink:

Ik ook! Voor dat geld had ik het gokje ook gewaatd.