Delbana only

Oud merk met Zwitserse roots en een Nederlands tintje? Jazeker! Vintage verzamelaars (her)kennen ongetwijfeld het kasteeltoren logo van Delbana - een merk dat vooral in de booming periode voor horloges (60 & 70’er jaren) opdook.

In verschillende kleinere topics valt te lezen over het opstarten van het merk in Zwitserland waarvan ikzelf als geboren Rotterdammer altijd aannam dat het zoiets was als Indus, Prisma etc. Door diezelfde naam bij een oude lokale juwelierszaak in de zeventiger jaren is dat ook snel gelinkt, maar niet gegrond - ook al te herleiden door een later veel breder assortiment van zgn ‘luxe huishoudelijke’ artikelen.
Zelf heb ik er geen horloges gekocht destijds, wel van 'n nabije concurrent, Kok ( destijds importeur Seiko ?!). Ook nergens anders een nieuwe Delbana, hoewel mijn bijgaande exemplaar daar uiterlijk dicht bij komt.
Persoonlijk ken ik ze als degelijke, soms nogal eigen tijdmachines, en doorgaans als veel voor weinig polsgenoten, analoog en/of digitaal.

Nieuwe modellen verwacht ik op HF niet echt, ik hoop vooral dat er met dit eigen topic meer ‘Delbana’ klassiekers worden gedeeld.

7 likes

Geen kasteeltoren en ander lettertype maar ook Delbana…

4 likes

Mooie vijftiger - toen dus blijkbaar nog geen logo noodzakelijk :slightly_smiling_face: