Nu is de Delbana in een nogal erbarmelijke staat. Plexiglas is gekrast, de bezel is bekrast en de dial is door zon? of iets anders uitgeslagen naar een soort koperkleur. Ik heb mij laten vertellen dat deze origineel blauw was. En de luminous markers zijn ook zowel op de dial als op de wijzers vergaan.
Nu is mijn vraag is dit horloge nog een beetje op te lappen? En wie in Nederland zou dit kunnen doen? Het loopwerk doet het overigens nog wel goed, al zal die ook een servicebeurt nodig hebben.
Plexiglas is echt heel makkelijk op te knappen, bij lichte krasjes kun je met Peek of Brasso en een zachte doek ze er gewoon uitwrijven. Bij diepere krassen kun je het beste schuren, hiervoor heb je schuurpapier nodig in stappen van korrel 400 tot 2000, voor meer info kun je hier op het forum even zoeken op “poetsbeurt”…
Als de body zoals de advertentie zegt inderdaad van staal is dan kun je die ook polijsten, of dit laten doen, op het forum gedeelte “ervaring met uurwerkmakers” kun je er eentje vinden die bij jou in de buurt zit.
Ik ben wel benieuwd naar hoe het horloge er nu uitziet! Heb je afbeeldingen die je zou kunnen uploaden?
Als er geen beschadigingen op de dial zitten, zou ik hem mooi in deze staat laten. Dat geeft naar mijn mening een stukje karakter aan het horloge en laat gewoon zien dat het al een leven achter de rug heeft. Ook is het dan dezelfde dial als waar je grootvader en vader naar gekeken hebben. Ook de kast zou ik, als de beschadigingen niet al te diep zijn, in deze staat laten.
Het plexiglaasje zou je makkelijk kunnen laten vervangen als je het toch wegbrengt voor een servicebeurtje. Of je kan het proberen weg te poetsen zoals gschoots zegt. Succes ermee!
Dat is een leuke duiker, mooi met een stalen kast en ETA uurwerk. Het opknappen waard, bij 't “ervaringen met horlogemakers” gedeelte, kun je een geschikte horlogemaker bij jou in de buurt vinden.
Ik ben wel benieuwd naar hoe het horloge er nu
uitziet! Heb je afbeeldingen die je zou kunnen
uploaden?>
Ik zal kijken of ik er een foto van kan maken. Het horloge is wel in slechte staat. Ook de bracelet die er nu op zit is niet origineel. Dus ook daar zal iets voor gevonden moeten gaan worden. Als ik het nu bekijk wat ik aan het horloge zou willen laten doen is het volgende:
Kast op laten knappen
Dial zo laten of vervangen? (Spareparts niet kunnen vinden)
Wijzers laten opknappen, en laten voorzien van nieuw lichtgevend materiaal
Dial misschien als niet te vervangen is ook laten voorzien van nieuw lichtgevend materiaal.
Servicebeurt
Bezel laat ik misschien wel zo, het is beschadigd maar te doen.
Check laten doen op de kroon, deze is voor mijn gevoel ook niet origineel.
Dus best een waslijstje aan dingen die ik zou willen laten doen. Het horloge zelf vind ik wel heel wijs. En zou zeker ook historisch gezien die graag opknappen.