Delfin? ... Delfin!

Delfin.

Bij een Delfin denken wij mannen natuurlijk direct aan de L-29.
En dan niet aan die héle mooie L-29 die in de dertiger jaren werd gebouwd door Cord,
zoals de Convertible Classic-uitvoering uit 1931 hieronder, die met recht nu ook onder de
“Toys voor Boys” kan worden geschaard, liefst dan wel ècht en niet van Corgi of Dinky,

groot mokum uploaded this image to

nee, we bedoelen dan de Tsjechische trainer uit de jaren ‘60 en beginjaren ’70.
Dat toestel had de bijnaam “Delfin”. Gek eigenlijk om een vliegding naar een
onderwaterzwemding te vernoemen.

groot mokum uploaded this image to

Cord en de L-29 Delfin hebben met wat fantasie een verbinding naar de huidige tijd.
De auto komt als L-29 niet in het straatbeeld meer voor, al zal er misschien wel ergens nog
een kentekenplaat of een buslijn met die letters en cijfers rondrijden, maar wèl als Delfin.

groot mokum uploaded this image to

En wie goed naar het plaatje van de Tsjechische Delfin heeft gekeken, heeft gezien dat daar
een link naar horloges ligt, in dit geval naar Fortis.

groot mokum uploaded this image to

Verder kom je natuurlijk hotels en campings tegen die Delfin heten en ook de nodige restaurants.
En speciaal voor de dames vond ik ook nog een stofzuiger met die naam.
Bovenal hebben we ook natuurlijk nog de zwemzoogdierbeesten-delfins:

groot mokum uploaded this image to

En dan hebben we direct alwéér een bruggetje naar horloges en het forum, want de iets ouderen
hier kennen natuurlijk nog wel de Tv-serie uit de jaren ’60, met Porter Ricks, Sandy, Bud en… Flipper!

http://s2.photobucket.com/user/grootmokum/media/Horloges/Edox%20Delfin/6-Delfin-Flipper_zps1e82b019.png.html

En Flipperen is hier op het forum wel een begrip.

Fortis en de jaren zestig/zeventig. En dolfijnen.
Forum en flipperen.
En met wat zoeken kom ik dan uiteindelijk uit bij de Fortis Flipper:

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

Best mooi, vooral die bovenste.
Jammer: die heb ik niet.
En deze flipper trouwens ook niet:

groot mokum uploaded this image to

Nope, ik heb een èchte Delfin, The Original

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

Edox: zwitsers merk, tegenwoordig gevestigd in Les Genevez.
Het merk ontstond in 1884 als Era Watch Co Limited C. Rüefli-Flury & Co.
Oorspronkelijk in Biel/Bienne, nu dus in Les Genevez.
Les Genevez is een klein dorpje: drie straten een kerk en een kroeg en als je op Google Earth kijkt dan
moet die horlogerie wel goed verstopt of vermomd zijn, want ik kan daar niets van ontdekken.

groot mokum uploaded this image to

Edox startte dus in Biel.
Al rap bedacht de oprichter dat “Era Watch Co Limited C. Rüefli-Flury & Co” wel
een hèle lap tekst was en hij veranderde de merknaam in “Edox”, wat uit het Oudgrieks stamt
en “uur” betekent.
Een paar jaar later werd het logo bedacht, gebaseerd op een zandloper of uurglas: tijdinstrument
en symbool voor tijd en vergankelijkheid. Niet bekend is me of Rüefli dat laatste ook bedoeld heeft.

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

De verdere historie doen we even kort.
Edox groeide groter, bouwde een nieuwe fabriek, dook onder in de de quartzcrisis in en kwam
vervolgens weer boven water. Hee: delfins doen dat ook.
Sinds 2006 is Edox officiële tijdwaarnemer van de Class 1, de koningsklasse van de supersnelle
watermotorsport, de formule 1 van de wereldzeeën. En sinds 2009 is Edox ook officieel
tijdwaarnemer van de World Rally Championship WRC. Dit houdt in dat Edox de tijdwaarneming en
de bijbehorende uitslagen verzorgt.
Het assortiment kent een verscheidenheid aan modellen.
Opvallend is de Les Bémonts, een ultraplat horloge van het “dresswatch” type.

groot mokum uploaded this image to

In de tegenwoordige collectie zit ook (weer) de Delfin.
Met een lap tekst op de wijzerplaat waar de oude naam van Edox twee keer in past.
“The original”, waarmee verwezen wordt naar… de sixties.

groot mokum uploaded this image to

[sub]In 1961 ontwikkelde Edox een waterdicht, gepatenteerd kroonsysteem, gebaseerd op een dubbele
sluitring. Door de revolutionaire afsluiteigenschappen van de kroon was het niet langer nodig deze
dicht te schroeven. Het gebruiksgemak werd daardoor veel eenvoudiger en comfortabeler voor de
drager. Deze technische innovatie, in combinatie met de dubbele kastbodem, vormde de basis voor
een zeer watervaste en sportieve horlogecollectie, met de naam Delfin. 500m waterdicht, voor
die tijd een technisch hoogstandje. Zelfs in de huidige tijd nog steeds een perfecte prestatie.[/sub]

En met deze Delfin uit de jaren zestig / zeventig ben ik aangeland waar ik wilde zijn.
Bij de Delfin die onlangs kwam binnenzwemmen.

groot mokum uploaded this image to

Hij is al wat ouder, bijna net zo oud als Flipper.
Eerst vanuit Zwitserland naar het zuiden gezwommen en jarenlang rond gesparteld rond Turijn.
Nu via de Rijn noordwaarts getrokken, bij Vianen een afslag genomen en nu beland
bij de Oude Gracht.
Een prestatie van formaat, een echte waterkampioen, zoals in 1975 trouwens al in de krant stond.

groot mokum uploaded this image to

Hier is ‘ie:

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

Het bandje, . Flipper wil kennelijk met z’n tijd mee, tja ik vind het niet zo passend.
Heb ook helemaal niks met Nato’s.

groot mokum uploaded this image to

Dus daar maar eens wat anders opgezet: zwart en bruin. Bij die laatste komt de kleur van
de wijzerplaat wel mooi naar voren.

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

De handopwinder tikt en loopt netjes, Unitas 6425 als basis.
17 steens, tikgetal 21600 en datumaanduidng. Kastdiameter is 38 mm zonder kroon.
Yep: ben wel tevreden met dit waterdier die ik ving in de baai.
En het beestje zelf spartelt vrolijk om de arm nu en wanneer in het kistje, dan is ‘ie niet alleen:
daar zwemt ook nog een zeepaardje en er zitten een paar manta’s.

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

[sub]Diverse foto’s en tekstdelen zijn ontleend aan bronnen op het Internet; twee van de foto’s blijken na uploaden naar Photobucket ineens danig verbleekt. [/sub]

1 like

Een mooi horloge en zoals altijd een onderhoudende post. Ik heb een zwak voor Edox, want mijn vintageliefde begon met dit horloge:

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/6075439941/

Ik heb ook nog een Delfin met kleine seconde op de 6. Ik heb hem gekocht omdat de wijzerplaat heel mooi zilver met zwart is. Eens kijken of ik een plaatje kan vinden ervan.

Mooi verhaal weer (tu)
Er is ook een Delfin automaat met centrale secondewijzer (Eta 2783).
Die heb ik niet, maar als je zo schrijft dan ja, ik wil er ook een :~

Zoals altijd heb je je verhaal weer knap en leuk opgebouwd.
Ik vind de zwarte band het mooiste staan.
Veel draagplezier van deze mooie aanwinst.

Geweldig verhaal ik vind de L-29 het mooist . :slight_smile:

Ja mooi, zeker op bruin!

Proficiat en niet vergeten 'm regelmatig te voeren :wink:
Ow ja en thuislaten mocht je ooit naar Japan gaan,
daar jagen ze nl. op dolfijntjes…

mvg

Prachtige voorstelling weer:}

Proficiat!

Mooie aanwinst en leuk om te lezen!

Wat een intro, geweldig! Het horloge is zo te merken bij het juiste adres terechtgekomen. Veel plezier met deze mooie Delfin.

Leuk verhaaltje, dat ik ging lezen omdat ik wist dat het om een Edox zou gaan, de enige echte Delfin. Toen ik daarvan de foto zag moest ik mij even knijpen, dit is nu eenmaal het model en de tint blauw die ik ook al lang zoek. Gefeliciteerd met deze aankoop, zeg ik jaloers… Leuk dat je ook hebt ervaren dat dit blauw prachtig combineert met bruin, de band is dus oook helemaal mijn smaak!

Ooit verkopen, dan svp eerst mij mailen :slight_smile:

Vriendelijke groet,

Xavier

Mooi verhaal,leuk om te lezen en prachtige klok!

Je hebt er weer een prachtverhaal van gemaakt… en 't is een prachtig horloge… jaloezie heb ik gelukkig geen last van… ik gun mezelf echter ook wel zo’n exemplaar… de bruine band staat em wat mij betreft het best…en… gezien de beweeglijkheid van dolfijnen zou een sportieve rallyband haar ook goed staan denk ik…