Demagnstiseren

Naar aanleiding van een topic in gezocht volgt hier de terugkoppeling.
Omdat ik regelmatig aan uurwerkjes werk en soms afregelen lastig blijkt wilde ik een demagnetiseer apparaat.
Die kan je duur kopen, maar omdat het zo’n eenvoudig apparaat is lijkt mij dat niet nodig. Je kan ze ook op ebay vanuit Hongkong bestellen.

Zo een heb ik gekocht:

Explore vouwfietser

Kosten: 7 euro inclusief verzenden.

Inmiddels getest op een horloge dat lastig was af te regelen. Ik heb het uurwerk met de deksel open op het demagnetiseer apparaat gelegd. Bij indrukken van de knop voel je een beweging in het uurwerk. Met de loep zie je de spiraal duidelijk heen en weer bewegen. De balans valt even stil en komt vanzelf weer op gang.
Vooraf gaf het afregelapparaat sneeuw in het scherm i.p.v. een lijn. Het resultaat is redelijk, na de behandeling worden er twee lijnen naast elkaar zichtbaar. De helling is te beïnvloeden met het kompas.

Conclusie het apparaat werkt, nu nog testen of er geen schade optreedt, maar het ziet er naar uit dat ik dit apparaat opneem in de standaard procedure.

Goed om te weten. Heb zelf deze ook besteld, waarchijnlijk van de dezelfde verkoper. Is onderweg. Daarom vind ik het nuttig je ervaring te lezen :wink:

Ik heb zelf nog een demagnetiseer apparaat liggen voor bandrecorder koppen, zou dat ook werken?

Iemand misschien ervaring mee?

Ik heb dezelfde en voldoet prima.

menkepie Schreef:

Ik heb dezelfde en voldoet prima.
Vooral geen schade toebrenegn vind ik belangrijk.
Hoeveel heb jij er al behandeld?

Stuk of 20.

Hallo Jazzbassman,

Ik zou het niet doen.
Of net als bij de recorderkoppen,
met een sierlijke boog er naar toe
en op de zelfde wijze er weer van af.
( niet raken )

Grt,

Drex

Wanneer je bij dit toestel, heb het zelf ook gehad, een horloge legt wordt het magnetisch, trekt men langzaam het uurwerk weg, neemt dit het magnetisme weg.
Bij oudere uurwerken, zeker met blauwe spiralen, krijgt men met dit toestel nooit volledig het magnetisme weg.
Plaats een schroevendraaier op het toestel, druk op de knop en los terug en de schroevendraaier is magnetisch, doe hetzelfde en trek tergelijkertijd bij het indrukken van de knop de schroevendraaier langzaam weg en het magnetisme is weg.
Fijne mechaniek in een uurwerk en zeker de spiralen zijn moeilijker te demagnetiseren.
De professionele toestellen demagnetiseren electronisch zonder dat er magnetisme zelf in het toestel wordt opgewekt. Er zijn zelfs toestellen in de horlogerie die het magnetisme kunnen meten.

Samengevat; dit toestelletje voldoet voor het meeste magnetisme weg te nemen en is goedkoop.

Dank je Freddy voor deze zeer interessante uitleg, heb er ook eentje in bestelling nu weten we tenminste hoe er mee te werken :).
Moet de horlogekast opengedaan worden of niet, en met achterkant of voorkant van het horloge werken ?

Groeten Andy.

Dit is i.d. zoals ik het gebruik. Zie ook opmerking Freddy. Gewoon er opleggen en op de knop drukken werkt niet.

Freddy Schreef:

Wanneer je bij dit toestel, heb het zelf ook
gehad, een horloge legt wordt het magnetisch,
trekt men langzaam het uurwerk weg, neemt dit het
magnetisme weg.
Bij oudere uurwerken, zeker met blauwe spiralen,
krijgt men met dit toestel nooit volledig het
magnetisme weg.
Plaats een schroevendraaier op het toestel, druk
op de knop en los terug en de schroevendraaier is
magnetisch, doe hetzelfde en trek tergelijkertijd
bij het indrukken van de knop de schroevendraaier
langzaam weg en het magnetisme is weg.
Fijne mechaniek in een uurwerk en zeker de
spiralen zijn moeilijker te demagnetiseren.
De professionele toestellen demagnetiseren
electronisch zonder dat er magnetisme zelf in het
toestel wordt opgewekt. Er zijn zelfs toestellen
in de horlogerie die het magnetisme kunnen meten.

Samengevat; dit toestelletje voldoet voor het
meeste magnetisme weg te nemen en is goedkoop.

weer wat geleerd, thx!

Scoozy Schreef:

Dank je Freddy voor deze zeer interessante uitleg,
heb er ook eentje in bestelling nu weten we
tenminste hoe er mee te werken :).
Moet de horlogekast opengedaan worden of niet, en
met achterkant of voorkant van het horloge werken
?

Groeten Andy.

In gesloten kast kan men niet demagnetiseren.
Ik demagnetiseer altijd mijn uurwerken, lees binnenwerk, alleen zonder wijzerplaat, dus wanneer het gemonteerd na de reiniging en voor het plaatsen van de wijzerplaat.
Het uurwerk op het toestel leggen, knop indrukken, u voelt direct de trillingen van het magnetisch veld en tergelijkertijd, langzaam het uurwerk weg trekken van het toestel. Ik neem altijd de uurwerken vast aan de opwindstift en met een pincet.Soms is een tweede beurt nodig zeker bij oudere calibers.
Ook de korfjes, mandjes, van het reinigingsapparaat, waar je de onderdelen in doet, demagnetiseer ik ook regelmatig.
Met een electronische demagnetiseur werkt ge natuurlijk anders dan met dit toestel.

1 like

Hallo Medeforumleden,

Freddy mag ik vragen wat het verschil is tussen het hierboven besproken apparaatje en een ‘elektronisch’ apparaat om te demagnetiseren?

Met vriendelijke groet,
Inca