Ik heb een Omega Geneve met wat vuil op de wijzerplaat en dit wil ik graag schoonmaken. Probleem is: het uurwerk zit gemonteerd met een soort rubberen ring en ik heb geen idee hoe dit te verwijderen. Iemand hier ervaring mee?
Een wijzerplaat schoonmaken gaat in 99 van de honderd gevallen niet lukken, ik zou me er niet aan wagen. Meestal komt het door ouderdom en hoort het gewoon bij het horloge. Je kunt natuurlijk ook een foto plaatsen van de dial dan krijg je denk ik wat meer advies.
Succes!
mvg, Frans
Het is vuil dat er los op ligt en nu af en toe meegenomen wordt door 1 van de wijzers. Hoe het er gekomen is??? Het lijkt op een stukje plastic, dus wellicht is het lijmresten welke gebruikt is om het glas vast te zetten. Aan de wijzerplaat zelf mankeert niks.
Wanneer het los vuil is zou ik hem even naar een horlogemaker brengen, gaat je echt de kop niet kosten.
Overigens kun je volgens mij de rubber ring er zo uit lichten maar dan ben je er nog niet, je dient dan ook het opwind asje te verwijderen om het uurwerk uit de kast te halen.
Ik zou hem wegbrengen als je het nog nooit gedaan hebt, kost je hoogstens een paar tientjes.
mvg, Frans
Het glas wordt niet vastgezet met lijm, dus wat het dan wel is is niet duidelijk.
Ik zou even naar een horlogemaker gaan, niet naar een juwelier, behalve wanneer de juwelier het horloge naar een echte horlogemaker brengt.
Het uurwerk kan er uit langs de bodem maar de plastiek ring zit wat klemmend in de kast.
Langs de opening van de opwindstift in de kast schroevendraaier steken tot juist aan het uurwerk dus niet te diep in het gat van de opwindstift gaan, en dan wat omhoog duwen met de schroevendraaier, dan aan overzijde ook op een manier van lichten met een schroevendraaier en rusten op de rand van de kast.
Wanneer de ring te schuin komt te zitten klemt deze nog meer, dus lichtjes langs verschillende kanten proberen.
Heren, bedankt voor de goede tips! Het is inderdaad voorzichtig omhoog halen, want hij zit geklemd door de ring. Uiteindelijk bleek er een heel klein stukje lak van de wijzerplaat vlak bij de 9 aan de rand te zijn losgekomen en lag er los in. Probleem opgelost
Indien de ring is losgekomen van het uurwerk, terug opentrekken en de uitstekende zijkant van het uurwerk in de groef steken van de ring. Ring moet wel in de juiste richting geplaatst worden opening opwinstift en ook onder en bovenkant respecteren anders krijg je het uurwerk niet meer in de kast.