Demonteren uurwerk uit zakhorloge

Hallo allemaal,

Ik ben nu ongeveer sinds een jaar horloges aan het verzamelen en begin wat een leuke colectie op te bouwen. Er zitten wel een aantal horloges bij die een kleine reparatie nodig hebben dus ik wil voorzichtig beginnen om een aantal eenvoudige dingen zelf te gaan doen. Nu loop ik gelijk tegen mijn eerste probleem op.
Ik wil van een zakhorloge het uurwerk uit de kast halen, maar hoe doe je nou zoiets. Ik vermoed dat hij in de kast geklemd wordt met een paar kleine schroefjes maar hoe haal je nou ( hoop dat ik het goed zeg ) het opwindknopje en het stangetje naar het uurwerk los. Ik zie wel dat als je dit niet demonteerd je het uurwerk niet uit de kast kan krijgen. Is er soms ergens een beschrijving voor demontage van het uurwerk te vinden, of is het mischien mogelijk dat iemand hier een eenvoudige uitleg over kan geven op het forum ?

Om de opwindstift uit het uurwerk te halen dient er meestal een schroefje dat ernaast zit losgedraaid te worden, of een dopje ingeduwd te worden, terwijl je aan de kroon trekt.

Voor heel veel nuttige info :

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932

Succes

Bas

Ja, wat Bas heeft gezegt klopt helemaal.
Als voorbeeld.
Het kleine schroefje naast het serienummer een slagje losdraaien daarna de kroon naar boven trekken.

Bij dit horloge zit het uurwerk met een uurwerkring op de plaats, maar meestal zit het uurwerk vast met twee schroefjes die je er uit moet draaien of excenters die je een halve slag naar binnen moet draaien.
Het uurwerk kan er aan de voorkant uit nadat je de glasring hebt verwijderd, of naar voren hebt geklapt.
Bij Amerikaanse horloges en heel veel Engelse kasten is de opwindas gedeeld.
Je hoeft dan alleen de kroon naar boven te klikken, de schroefjes te verwijderen, en het uurwerk kan er naar de voorkant uitgedraaid worden.
Succes.
Groet. Chris

Ja hoor is gelukt bedankt, dat het zo simpel kon zijn zeg.

Nu nog uitvogelen welke schroefjes hem in de kast vast houden

Bedankt zover Chris,

Wat denk jij van degene die ik heb ( foto bijgevoegd )

Dat is een mooi cilinderuurwerkje.(tu)
Je komt deze uurwerkjes vaak tegen, vooral op Marktplaats.
Om het uurwerkje uit de kast te demonteren, lijkt het me dat je de grote verzonken schroef,op de foto rechts onder, een halve slag moet draaien, waarna het uuewerkje los komt.

Ja ik zie die schroef, zat al te denken dat die het mischien kon zijn.

Het uurwerkje ziet er inderdaad nog heel mooi uit voor zijn leeftijd alleen de zilveren kast die er omheen zit is is heel lelijk en mist ook het achter deksel.
Vandaar dat ik juist met deze eens wilde gaan expirimenteren voor reparatie.
Maar vraag mij af of het gaat lukken want zo te zien is er iets mis met de springveer en het wieltje ( zit beetje scheef )

Maar ehh wel heel erg bedankt voor de hulp aan deze onbeholpen beginner.

Als de balanswiel scheef zit is meestal het dunne uiteinde van de as afgebroken.
Meestal is het bij een goedkoop horloge dan einde oefening, :frowning:

Als de tap van de cylinder of de cylinder zelf is gebroken dan is dat in principe te repareren! Ook andere tappen zijn in te boren en te vervangen.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

Een afgebroken balansasje uitboren en er een asje inzetten, daar had ik nog nooit van gehoord.::o
Je moet een paar gouden handjes hebben Martin.
Ik heb wel eens hoedjes gezien met een asje er op, deze worden over de afgebroken as van de cilinder geschoven.
Groet. Chris

Klinkt best moeilijk voor mij als beginner dat repareren van een balans as.
Maar ik ben al blij als ik mijn eerste project om een horloge te demonteren en op te knappen er goed van ga afbrengen, en ben dus al blij met jullie tips tot nu toe. Het projectje wat ik wil proberen is dat ik een goed uurwerkje in een 14K gouden kastje ga bouwen dat ik van iemand heb gekocht. Eigenlijk haast gekregen want die persoon had per ongeluk een zakhorloge dubbel op ebay gezet en ik had allebei de veiligen gewonnen. Als compensatie kreeg ik dus voor die dubbele die ik al had betaald een doosje met vanalles erin ( zakhorloges, maar ook 2 lege 14K gouden zakhorloge kastjes ) Die kastjes zien er nog echt prachtig uit, dus leuk om daar een uurwerkje in te gaan bouwen. Degene van de foto is precies dezelfde maat als wat ik voor dat kastje nodig had, maar denk dat ik het bij wijze van expiriment doe, en dan later een goed lopend uurwerkje op de kop tik om erin te zetten.

Dat is eens geluk hebben met die kastjes. :wink:
Nou,een balansasje vernieuwen zal mij ook niet lukken.
Simpele klusjes gaat nog wel, maar als er wat aan het balansgedeelte gedaan moet worden loopt het vaak verkeert af,met het uurwerkje.
Je kunt ook beter een reparatieboek erbij aanschaffen, er staan nuttige tips in.:#
Zoals het boek “practical watch repairing”" http://www.bol.com/nl/s/boeken-engels/zoekresultaten/N/3131/No/40/Ntt/watches/Ntk/ukus_books_all/Nty/1/Ntx/mode+matchallpartial/index.html
Hier staat erg veel over zakhorloges beschreven.
Groet. Chris

Hoi Chris,

Ik heb het boek gevonden op bol.com.
Lijkt mij inderdaad een heel interesant boek, en de prijs valt ook best mee.

Trouwens ik kwam er achter dat het balanswieltje niet los zit in dat uurwerkje.
Ik heb meer het idee dat het een beetje aanloopt tegen de behuizing van het horloge. Wel vreemd dat dit kan, maar toen ik het uurwerkje uit de kast had kon hij gewoon vrij bewegen en bleek dat het niet los zit.

Als één van de twee astapjes is gebroken blijft het balanswieltje netjes op zijn plaats.:slight_smile:
Soms loopt het horloge ook met b.v.de wijzerplaat naar onder, maar als je het horloge iets kanteld zal het horloge stoppen.
Als je het uurwerkje verder demonteerd weet je meer.
Je hebt voor het sleutelen ook een oogloep 4x en 10x vergroting nodig om alles goed te bekijken.
Groet. Chris