Demonteren wijzerplaat chronograaf landeron 48

Hoe kan ik de wijzerplaat verwijderen van een chrongraaf landeron 48 ik heb een vijsje gevonden aan de andere durf ik niet draaien omdat er concentrische vijsjes tussen zitten

Beste Hugoke,

Dit caliber heb ik tot nu toe nog niet onder handen gehad, maar aan het plaatje in de Flume-werkzoeker te zien wordt de wijzerplaat op z’n plaats gehouden met zogenoemde suikerbroodschroeven, die gezien vanaf de kloofzijde in de positie half acht en half twee te vinden moeten zijn en nogal verstopt in de bruggen en zo te zien zelfs onder een aantal opgeschroefde onderdelen geplaatst zijn. Dat wordt dus zoeken, vrees ik, maar een beetje horlogemaker komt daar zeker snel achter.
Het is inderdaad belangrijk de excenterschroeven niet te verdraaien, want die instellingen zijn uiterst kritisch! Een horlogemaker weet precies welke schroeven in werkelijkheid excenters zijn, dus wanneer u niet zeker van uw zaak bent is het beslist raadzaam vakkundige hulp in te roepen.

Vriendelijke groet,
Robbert

Beste Hugoke,

Ik ben er in mijn vorige reactie van uitgegaan dat u reeds heeft gezocht naar een tweetal vrij slanke schroeven aan de zijkant van het uurwerk. Mochten die aanwezig zijn, dan hoeft u niet verder te zoeken.
Suikerbroodschroeven zijn meestal te herkennen aan een iets kleinere kop dan de schroeven waarmee bruggen en kloven zijn vastgezet. Ze zitten, net als de kloofschroeven, altijd in en niet op de brug of kloof. U dient dergelijke schroeven altijd rechtsom te draaien (bij het vastzetten van de wijzerplaat linksom), want anders is beschadiging of zelfs het afbreken van de wijzerplaatpootjes voorgeprogrammeerd!

Succes en vriendelijke groet,
Robbert

Deze twee schroefjes houden de wijzerplaat vast:

Zoals Robbert al zei: een halve slag naar rechts draaien tot het schroefje geen merkbare weerstand meer biedt . Dan de wijzerplaat ZACHTJES lichten door een fijne schroevendraaier tussen plaat en platine te draaien (voorzichtig, als de plaat er niet onmiddellijk af komt dien je de positie van het schroefje bij te draaien).

Zo, hopelijk helpt dit,

MVG,

Morse.