Mooi project en leuk om te zien dat het gelukt is
Tipje, gebruik de juiste maat schroevendraaiers. Je hebt hier een veel te kleine maat, waardoor je het risico loopt de schroefkop te beschadigen.
Zal er op letten. Had al wel 1 van mijn breedste schroevendraaiers.
In principe een goede tip, alleen heb je het niet altijd helemaal voor het kiezen. Grotere schroevendraaiers zijn ook dikker en soms is de sleuf in de schroefkop te smal en past een grotere maat niet. Dan ben je toch op een kleinere schroevendraaier aangewezen.
Schroeven niet volledig aandraaien is geen geweldige oplossing, je loopt het risico dat het verder los loopt. Vaak zie je als je balans klem zit dat de kloof iets naar beneden gebogen staat, dat is dan op te lossen door de kloof terug te buigen, maar dat is vrij grof werk, en zelden in een keer goed
Alternatief is met een oude schroevendraaier een paar putjes in het aanlegvlak van de balanskloof slaan. Hierdoor komt net naast het putje het materiaal iets omhoog en krijg je iets meer ruimte onder de balans. Ook geen heel fraaie oplossing, maar ik kom het nog wel eens tegen bij oudere uurwerken:
Eerste oplossing al aan gedacht, maar kijk eerst of die überhaupt de 24 uur haalt. Kan hem daarna eens langs een liniaaltje leggen, mogelijk bevestigen van wijzerplaat per ongeluk druk op de balans gezet.
2de oplossing vind ik een interessante, maar met een kleine uurwerkje en dus kleine balans vind ik dat wat spannend qua uitschieten of de balans te verpesten met het eerst losmaken en daarna weer terugplaatsen.
Vanmorgen tikte ze nog dus ruim over de 30 uur powerreserve waar ze oorspronkelijk 37 uur gaven. Dus voor de leeftijd keurig!
Mijn vrouw gaat hem nu dragen. Weten we gelijk of het dagelijks gebruik nog aandachtspunten gaat geven.
Hoi Bram,
Vanmiddag scoorde ik een AS 1220 op de rommelmarkt. Helemaal vergelijkbaar, maar zonder incabloc. Toen ik hem oppakte liep hij meteen zelfs al zat er géén kroon op en geen stift in.
Thuis meteen onder handen genomen…
Hij loopt keurig! Alleen is de tiretteveer stuk, maar dat merk je nauwelijks.
Overigens een totaal onbekend merk!
Prachtige wijzers!
De mijne heeft geen incablocs en maar 15 jewels. Misschien nog net van voor de oorlog?
Oja en ’ omgekeerde’ pushpins. (Pinnetjes in de kast…)